Mensen houden van Infographics. En statistieken bewijzen dat. Ten opzichte van vijf jaar geleden wordt er op Google 25% vaker op ‘Infographics’ gezocht.
Infographics trekken snel de aandacht van de lezer, zijn makkelijk te begrijpen en maken het aantrekkelijk voor lezers om jouw gevisualiseerde data te delen met anderen. In dit artikel deel ik zes tips voor het ontwerpen van effectieve Infographics die ik verzamelde bij verschillende online bronnen.
1. Bepaal het doel
Als eerste is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van de Infographic. Is het doel traffic naar de website boosten, of moet er een bepaalde conversie plaatsvinden? Of gaat het simpelweg om het vergroten van de naamsbekendheid, wanneer de Infographic veel gedeeld wordt, en linkbuilding?
2. Bepaal de boodschap
Je hebt bakken met data en denkt daar een aantrekkelijke Infographic uit te kunnen halen. Denk dan eerst goed na over het thema waarover je Infographic gaat, zodat je een helder beeld krijgt wat de boodschap van de Infographic moet zijn. Ben je bijvoorbeeld een Online Marketing bedrijf, toon dan onderbouwd met de data in de Infographic aan dat Online Marketing big business is. (En uiteindelijk ook: dat ze hiervoor bij jou moeten zijn: zie stap 4.)
Vraag eventueel aan collega’s en/of een aantal klanten welke data van jouw bedrijf zij interessant vinden om in een Infographic terug te zien. Misschien kom je er dan wel achter dat je meerdere Infographics gefaseerd kan ontwikkelen en publiceren.
Bedenk ook welke vragen je voor het publiek of de doelgroep beantwoordt en of deze relevant zijn om te beantwoorden. Bepaal vervolgens welke verrassende of bruikbare informatie je kunt leveren.
Vermeld links naar eigen en/of gebruikte bronnen van derden uiteraard onder in de Infographic.
3. Concretiseer het thema (focus)
Om een lezer te boeien moet de titel van de Infographic in één oogopslag duidelijk maken wat het thema is. Als de Infographic bijvoorbeeld gaat over een breed onderwerp als social media, specificeer dan het onderwerp naar: ‘De populairste social media in de wereld?’.
4. Aandacht door te filteren
De meeste mensen hebben slechts anderhalve minuut tot drie minuten aandacht voor een Infographic. Wees dus heel selectief in het kiezen van de informatie die je in de Infographic toont. Infographics zijn er namelijk juist om zich door simpliciteit en design te onderscheiden van de artikelen en rapporten die bomvol tekst en data staan. Verwijder dus alle informatie die geen waarde toevoegt aan de centrale boodschap van de Infographic. Check ook deze Infographic-video over hoe ons brein werkt dankzij visualisatie:
5. Organiseer de inhoud
De verdeling van data binnen de Infographic is een uitdaging. Begin de Infographic met de krachtigste data die de boodschap ondersteunt. Daarmee trek je direct de aandacht van de lezers.
Order de informatie op zo’n manier dat er in het midden van de Infographic verrassende informatie zit, om de aandacht van de lezer te behouden. Werk vervolgens met de data-visualisatie naar een heldere conclusie en plaats aan het eind een mooie call-to-action in de vorm van een button of aantrekkelijke afbeelding.
6. Visualiseer
Memorabele Infographics gebruiken vaak meerdere kleuren en hebben meer gebogen dan rechte lijnen. Ze zijn druk in plaats van minimalistisch, zijn makkelijk om te delen of embedden en makkelijk, zo blijkt uit een onderzoek over ‘memorabele Infographics’, te onthouden.
Denk na of je jouw beeldmerk en/ of merknaam toevoegt aan de Infographic. Misschien wordt de data objectiever bekeken als de verzamelaar van de data niet prominent in beeld is, of alleen onderaan.
Vergeet niet feedback op de Infographic te verzamelen van mensen die de doelgroep representeren. Bijvoorbeeld een selecte groep van jouw Facebook-fans, of misschien wel je collega’s. Dit kan voor waardevolle last-minute wijzigingen of toevoegingen zorgen.
Eenmaal zeker van je zaak: deel de Infographic met de wereld!
Heb jij tips of suggesties voor het maken van een Kick-Ass Infographic? Dan zijn die uiteraard van harte welkom in de comments.
2 comments
Heldere boodschap hoe je een infographic samenstelt. Top artikel! Heb je ook een advies over de grafische aankleding? Hoe/met welk programma/op welke website maak je bijvoorbeeld infographics? Is dat een energievretend proces? Ikzelf ben enorm handig met Photoshop, maar zie mezelf niet dergelijke infographics maken. Het lijkt me eerder een klus voor een DTP'er, grafisch vormgever of art director, iemand die echt gespecialiseerd is in het maken van dergelijke designs. Hoe kunnen bedrijfven die deze kennis en expertise niet zelf in huis hebben toch leuke infographics maken? Veel vragen, ik weet het, maar ik zou het enorm waarderen als je één of meerdere een antwoord zou kunnen geven. Alvast bedankt!
Hi Agmous,
Dank voor het compliment! Ik ben toevallig net in een traject bezig om Infographics te maken voor een opdrachtgever.
Grafische aankleding
Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je wil. Je kan ook met Excel een heel eind komen, in combinatie met een vormgever. Zo visualiseer je snel data. En je kan het zo bouwen dat als je gegevens aanpast in een sheet, die ook in de Infographic automatisch aangepast wordt. Maar je kan natuurlijk ook professionals inhuren die niet anders doen dan Infographics maken.
Maar ik zou voor een kwalitatieve Infographic zeer samenwerken met een vormgever, het liefst iemand die hier al ervaring mee heeft. Je kan erg ver gaan bij het ontwikkelen van een Infographic. Zolang de punten in mijn artikel niet uit het oog verloren worden.
Leuke Infographics maken
Goede vraag. Als je het echt zelf wil doen, begin dan gewoon eens met iemand binnen de organisatie die handig is met Photoshop en laat data verzamelen die de centrale boodschap ondersteunen. Als je het uitbesteed, dan is Google (linkt naar zoekresultaten met bureaus die Infographics designen) your best friend I guess.
Er zijn ook wel gratis tools (http://piktochart.com/) maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil kwaliteit leveren, dus de kans is groot dat ik met een vormgever aan de slag ga om een Infographic te ontwerpen.
Comments are closed.