De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel. Dagelijks verschijnen er gadgets waarvan je niet had kunnen bedenken dat ze echt kunnen bestaan. Ook smartphones worden steeds geavanceerder en bijna iedereen heeft er één op zak. Maar een ouderwets kaartje per post ontvangen blijft ook ontzettend leuk. Coolblue bijvoorbeeld maakt hier slim gebruik van door sommige kopers een persoonlijk kaartje te sturen. Daarmee onderscheiden ze zich direct van alle andere vormen van klantenbinding op sociale media.

Kaarten versturen rechtstreeks vanaf je smartphone

postify_logoWederom schrijf ik over een startup uit Zweden, waar nu eenmaal genoeg mooie innovaties worden bedacht. In dit geval gaat het om Postify: een app voor iPhone en Android waarmee je de foto’s op je smartphone direct als echte postkaart kunt versturen. Wat het vooral leuk maakt is dat het rechtstreeks met Instagram werkt. Hierdoor kun je vierkante polaroid-achtige kaarten versturen. Uiteraard met persoonlijke boodschap op de achterkant. De kaarten kunnen zonder extra kosten naar alle landen in de wereld worden verstuurd. Dat komt omdat Postify contracten met drukkers in alle werelddelen heeft. Als je een kaart naar Amerika stuurt, wordt hij daar geprint en verstuurd. Maar ook als je zelf op vakantie bent in het buitenland en kaarten verstuurd, worden die dus in Nederland geprint.

Via de Facebookpagina van Postify kun je ook kaarten maken en versturen. Je krijgt mapjes te zien met al je Facebook-albums. Ook gekoppelde apps zoals Foursquare kun je selecteren. En ben je online niet al te actief met foto’s, dan kun je ook een foto uploaden. De optie speelt goed in op de verjaardagen van Facebook-vrienden. Maar ook thema’s voor feestdagen zijn te gebruiken.

Marketingkansen voor bedrijven, pretparken en festivals

Het printen en versturen van digitale foto’s is natuurlijk niet nieuw. Postify onderscheidt zich met de sterke Facebook-koppeling en het internationale karakter. Maar er is nog een goede reden waarom ik dit artikel over Postify schrijf. Het biedt namelijk zeer interessante mogelijkheden voor het bedrijfsleven. Een pretpark bijvoorbeeld kan een eigen achterkant voor een kaart ontwerpen. Vervolgens krijgen alle bezoekers een code waarmee ze een X aantal gratis kaarten mogen versturen. Het park neemt deze kosten dan voor haar rekening.

Een ontvangen ansichtkaart zal gemiddeld niet al te lang op iemands kast blijven staan. Maar als er op die ansichtkaart een kleinkind staat blijft die kaart misschien wel een paar maanden in de huiskamer staan. Met het logo of een tekst op de achterkant biedt dit mooie exposure. Als digital marketeer vind ik dit een optimale vorm van co-creatie.

Ook non-profit organisaties kunnen aan de slag met Postify. Er kunnen kaarten met een bepaald thema worden ontworpen. Mensen kunnen deze kaarten via de website bestellen en versturen. In dit geval betaalt de gebruiker er wel voor, maar gaat het geld naar bijvoorbeeld een goed doel.  Misschien iets voor Serious Request?

De testcase

Afgelopen donderdag was ik bij Twxmasborrel 2013, dé kerstborrel voor twitterend Nederland. Met de ontwikkelaars van Postify had ik afgesproken dat iedereen die daar aanwezig was gratis kerstkaartjes kon versturen van foto’s die op de avond werden gemaakt. Er zijn best wat kaarten gemaakt. Duidelijk is dat de focus bij de ontwikkelaars op iPhone heeft gelegen. Android loopt nog wat minder soepel. Maar volgens de mensen bij Postify wordt dit op korte termijn gelijk getrokken.

Ik geloof in het concept. Ik denk zeker dat het gaat aanslaan in Nederland. Vooral omdat Nederland nog steeds een echt kaartenland is. Via Postify zijn wereldwijd inmiddels ruim 75.000 kaarten verstuurd, dus potentie is er zeker.

Ken jij een organisatie die iets leuks met Postify zou kunnen of moeten doen? Laat het weten in de reacties.

 

0 Shares:
Dit artikel is 7.598 keer gelezen