Het is een razend populair verschijnsel op Facebook: de Like & Win-acties. Leuk voor de fans en handig voor de bedrijven, toch?!

Regels

Facebook heeft de regels voor het organiseren van een Like & Win-actie afgelopen zomer wat soepeler gemaakt.
Het is dus niet meer verplicht deze acties via een app te laten verlopen. Let wel: de regels voor Like & Win-acties zijn versoepeld maar daarom niet eenvoudiger. Facebook mag dan wel een groot voorstander van delen zijn, maar niet als het gaat om verplicht delen.

Wat is er veranderd?
– Likes mogen worden gebruikt als stemmen voor het selecteren van een winnaar.
– Reacties op een bericht mogen worden gebruikt voor het selecteren van een winnaar.

Helaas maken deze simpele veranderingen het organiseren van een écht goede Like & Win-actie in de praktijk niet bepaald eenvoudiger, zo ontdekte ik maar weer eens toen ik mijn geluk tijdens een avondje surfen wilde beproeven.

Blunders

Ik heb overduidelijk geen geluk en het resultaat van mijn liken & niet winnen is dus niets meer dan het artikel dat je nu leest. Wat ik met mijn liken & niet winnen heb ontdekt, zijn vooral blunders. Heel veel. Stomme blunders. Jammer, want met een klein beetje common sense zijn de meeste van deze Like & Win-blunders te voorkomen!

Blunder 1: hoeveel likes?

Het verzamelen van een mooi aantal likes is voor veel bedrijven de motivatie om een Like & Win-actie op Facebook te starten. Prijzen worden pas gegeven wanneer een x aantal likes bereikt is. Het is dan natuurlijk wél handig om even te communiceren over het aantal likes dat bereikt moet worden om een kans te maken op die mooie prijs. Het heeft geen zin een bericht te plaatsen met de tekst “like ons en wij verloten deze mooi prijs!”. Ik heb een muisarm geriskeerd met het scrollen door de timeline om te ontdekken wanneer de betreffende prijs door iemand gewonnen zou kunnen worden. Het antwoord? Onvindbaar. Je kunt het natuurlijk allemaal wat spannender maken door later een aantal berichten te plaatsen met “nog x aantal likes”. Heldere communicatie maakt het voor eventuele deelnemers een stuk aantrekkelijker om ook daadwerkelijk deel te nemen.

Blunder 2: wie heeft gedeeld?

Hoewel Facebook het absoluut niet leuk vindt (en mijn Facebookvrienden waarschijnlijk ook niet!) is delen nog vaak verplichte kost om ook maar enige kans te maken als winnaar benoemd te worden. Het risico dat Facebook stappen onderneemt tegen initiatiefnemers van dergelijke acties lijkt me duidelijk. Een ander nadeel van het verplichte delen zijn de privacy-instellingen. Gebruikers van Facebook delen nu eenmaal niet alles met iedereen. Beheerders kunnen dus niet alle gedeelde berichten zien. Kortom: een hoop deelnemers maakt geen enkele kans op een prijs, ondanks een timeline vol gedeelde berichten. Als de dreigementen van Facebook niet afschrikwekkend genoeg zijn, dan is dat laatste misschien toch een goede overweging.

Blunder 3: wie moet ik nu liken?

Natuurlijk niks mis met samenwerken. Een aantal bedrijven zoekt de samenwerking op met verwante Facebookpagina’s die hun Like & Win-actie van de nodige extra publiciteit willen voorzien. Hoewel het een win-winsituatie zou moeten creëren, zorgt het in de praktijk voor de nodige verwarring. “Like x én y en maak kans op deze mooie prijs!”. Ik moet dus minstens twee pagina’s liken om ook maar ergens kans op te maken? Het maakt het in de praktijk niet bepaald makkelijker voor de deelnemers en ook de waarde van de verworven likes valt te betwijfelen.

Blunder 4: iPhone of houten vloer?

Relevantie is ook niet bepaald het sterkste punt van de meeste Like & Win-acties. Ik zou inmiddels de trotse bezitter kunnen zijn van ongeveer 10 iPhones en minstens evenveel iPads. Het zijn natuurlijk populaire items en dat maakt ze wellicht ook zo interessant voor de mindere Like & Win-acties. Ik wil natuurlijk best een nieuwe iPhone winnen, maar de kans dat ik daarna daadwerkelijk geïnteresseerd ben in houten vloeren, is nog steeds bijzonder klein. Gelukkig zijn er ook bedrijven die het wél handig aanpakken. Ze stellen hun eigen product als prijs te beschikking, met als voordeel dat de likers ook daadwerkelijk in hun product geïnteresseerd zijn. En als dat product bevalt… Precies!

Blunder 5: nog 600 likes te gaan!

Het aantal likes dat men door middel van een Like & Win-actie hoopt te verwerven, is soms teleurstellend. Wees realistisch in de verwachtingen over hoeveel likes met deze actie in  de wacht gesleept kunnen worden. Het aantal likes dat bereikt moet worden voordat de prijs in de wacht gesleept kan worden, moet eventuele deelnemers niet afschrikken. “Bij 3000 likes geven wij een MacBook weg” levert nooit de nodige likes op als je er pas 2100 hebt. Likers kunnen ook tellen! Het scoren van vele duizenden likes met een actie is dan ook niet bepaald realistisch.

Tips

Like & Win-acties kunnen absoluut een leuke manier zijn om nieuwe likes te verwerven en de fans eens te verrassen met een leuke prijs. Likes zijn echter niet bepaald waardevol als die nieuwe iPhone de enige motivatie is. Het aantal likes zal hoe dan ook weer dalen wanneer de prijzen zijn vergeven. Een groot aantal likers zijn alleen maar geïnteresseerd in die mooie prijs. Geen probleem, maar pas je verwachtingen daarop aan! Communiceer helder over de voorwaarden en het aantal likes dat bereikt moet worden voordat de prijzen vergeven worden. Of kies ervoor een einddatum voor de Like & Win-actie te stellen. Wees kritisch in samenwerkingen voor het promoten van jouw Like & Win-acties. Verplicht je toch je deelnemers bepaalde content te delen, hou er dan rekening mee dat niet alleen Facebook dat niet leuk zal vinden. Zoals gezegd: de privacy-instellingen van de gemiddelde Facebookgebruiker maken deze methode eerder frustrerend dan leuk.

Tot slot

Heb jij als ondernemer deze fouten al eens gemaakt? Met deze tips kan je een aantal Like & Win-blunders de volgende keer voorkomen, maar ik hoop vooral dat het je inspireert betere én leukere Like & Win-acties op touw te zetten!

0 Shares:
2 comments
  1. Ik vind 'like & win'-acties ergerlijk. Controle op de verloting van de zogenaamde prijs is er niet, en een Like is geen klant. Een 'Like' om een prijs is zelfs geen aspirant klant. Dus wat is de toegevoegde waarde van Like en Win acties? Meer likes, zodat je een breder bereik hebt? Onder wie? Mensen die helemaal niet op jouw bedrijf of product zitten te wachten, maar geliked hebben uit hoop iets te winnen?

    Wij hebben als bedrijf nog geen enkele like en win actie gedaan. Wij zien geen toegevoegde waarde in meer like's van mensen die niet geïnteresseerd zijn in ons bedrijf of product.
    Facebook is vooral om de interactie met (aspirant) klanten te onderhouden en in de tweede plaats om vindbaarheid van het bedrijf op het WWW te vergroten.

  2. Hallo Jeanette!

    Ik vind het gebrek aan controle op de verloting inderdaad een goed punt.
    Het gebruik van apps en het maken van een print screen (dat duidelijk maakt dat de app willekeurig een winnaar heeft geselecteerd) is natuurlijk een goede optie. Het niet langer verplicht zijn van het gebruik van de apps komt de transparantie en het gevoel van 'eerlijkheid' in mijn ogen dan ook niet ten goede.

    Kunnen Like & Win-acties dan ook leuk én effectief zijn?
    Ik zou zeggen: voor sommige bedrijven kan een Like # Win-actie inderdaad leuk én effectief zijn. Dus niet zomaar allerhande iPads en andere populaire niet-business gerelateerde gadgets weggeven.

    Ik heb even op de website gekeken en jullie bieden flexwerkplekken in Alkmaar aan.

    Je kunt met een Like & Win-actie natuurlijk ook een flexwerkplek voor een x-aantal dagen verloten.
    – Je verzamelt dus relevante Likes > mensen die interesse hebben in een flexwerkplek.
    – Jouw winnaar komt dus ontdekken hoe die flexwerkplek bevalt en zal daar waarschijnlijk in zijn/haar netwerk over vertellen = publiciteit + bekendheid binnen de doelgroep.
    – Als die flexwerkplek voor een x-aantal dagen goed is bevallen, dan kan die winnaar wel degelijk veranderen in een klant.

    Het grootste probleem met de Like & Win-acties is dat er gewoon (veel te vaak!) niet over wordt nagedacht.
    Het is een onderdeel in de marketing- en communicatiemix en moet dus ook gewoon zo gezien worden: eerst denken en dan doen!

Comments are closed.

Dit artikel is 11.291 keer gelezen