Eergisteren presenteerde het European Institute for Brand Management (EURIB) voor het zesde achtereenvolgende jaar de top 100 van meest onmisbare merken. Wij Nederlanders zijn het meest gehecht aan onze eigen Hema, op de voet gevolgd door het NOS journaal en Appie Heijn. En wat blijkt? Ondanks de malaise in de branche, doen de meeste ‘good old’ retailers het erg goed. Maar 2013 is vooral het jaar van de internetbedrijven…

‘Welk merk wilt u absoluut niet missen?’ Dat was de centrale vraag die EURIB stelde aan ruim 1000 Nederlanders. De antwoorden leidden tot de top 100 van meest onmisbare merken van 2013. Het onderzoek van EURIB reikt overigens verder dan alleen consumentengoederen. Ook dienstverleners, internetmerken, winkelketens, goede doelen, attractieparken, omroepen en tv-programma’s mochten meedoen. In totaal werden 1410 merken onder de loep genomen.

Met stip op 1: HEMA

Rookworst, tompoezen, babykleertjes met Takkie (je weet wel, het hondje van Jip en Janneke), schoolspullen…. We kunnen niet zonder de HEMA. Dit merk staat dit jaar, net als in 2012, met stip op 1. Saillant detail: het zijn niet alleen de vrouwen die de HEMA onmisbaar vinden, ook mannen kunnen niet zonder de retailer. Volgens EURIB wordt de HEMA als cultuuricoon ervaren. Het rapport vermeldt hierover: ‘Deze retailer weet de consument te verleiden met innovaties in het assortiment en winkeluitstraling, terwijl zij haar merkwaarden en identiteit zeer consistent blijft uitdragen.’

NOS & Appie Heijn

Op een verdienstelijke 2e plaats staat, heel verrassend, het NOS journaal. Het journaal steeg maar liefst 6 plaatsen. Volgens het EURIB komt dit door de recente koerswijziging: de nieuwe studio, de nieuwe huisstijl en de nieuwslezers (eerlijk is eerlijk: Rik van de Westelaken en Herman van der Zandt zijn inderdaad heel wat appetijtelijker dan Philip Freriks of Henny Stoel). Grappige constatering overigens, want het zijn juist de mannen die het NOS journaal eerder zouden missen. Ook Albert Heijn doet het goed. De supermarkt staat op de derde plaats van de EURIB top 100. Volgens het rapport is AH een sterk ingeburgerd merk dat wordt geassocieerd met gemak en kwaliteit in de buurt.

De hele top 10

Wie volgen na HEMA, het NOS Journaal en AH? Hieronder vind je de volledige top 10, inclusief de bijbehorende onmisbaarheidsscore.

  1. Hema (75%)
  2. NOS Journaal (68%)
  3. Albert Heijn (66%)
  4. Kruidvat (64%)
  5. iDeal (64%)
  6. Google (64%)
  7. IKEA (64%)
  8. NOS (63%)
  9. Blokker (61%)
  10. Buienradar (61%)

Retail: redelijk steady

Wat opvalt, is dat de retailers het dit jaar – ondanks de malaise in de branche – best goed doen. Hier en daar leveren ze een plekje in, maar de meeste winkelketens in de top 20 staan redelijk steady. Uitzonderingen zijn V&D (daalt van 12 naar 24) en Xenos (van 20 naar 27).

Opmars van de internetbedrijven

Toch zijn het de internetbedrijven die in 2013 de grootste veranderingen in de lijst laten zien. Buienradar stormde de top 10 binnen (vooral dankzij de mannelijke ondervraagden), YouTube steeg van 25 naar positie 13 en Google en iDeal doen het nog steeds erg goed in de top 10. De klapperrrrrrs van het jaar maakten Nu.nl en Wikipedia. De nieuwssite steeg van een 55e naar een respectabele 20e plaats en de online encyclopedie ging als een raket omhoog, van plek 74 naar plek 28.

Toch doen niet alle internetjongens het goed. Bol.com kelderde van een 4e naar een 11e plek; Marktplaats zakte van 10 naar 15.

Mannen versus vrouwen

Mannen komen van internet, vrouwen komen uit winkels… Dat is de simpele conclusie die we kunnen trekken als we de verschillen bekijken tussen de mannelijke en vrouwelijke antwoorden.

De top 10 van mannen: HEMA, NOS Journaal, iDeal, Albert Heijn, NOS, Google, Buienradar.nl, IKEA, Bol.com, Nederland 1.

De top 10 van vrouwen: HEMA, Kruidvat, Blokker, IKEA, NOS Journaal, Albert Heijn, Google, iDeal, NOS, Xenos

Het meest opvallende in bovenstaand overzicht is wat mij betreft toch wel de 8e plek die IKEA bekleedt in de mannelijke top 10 van onmisbare merken. Mannen, betekent dit dat jullie het stiekem helemaal niet zo erg vinden om met ons zo af en toe eens te gaan woonwinkelen? Of gaan jullie (net als mijn wederhelft) alleen voor de Zweedse balletjes?

Het complete onderzoeksrapport

Het complete onderzoekrapport vind je op de website van EURIB.

0 Shares:
Dit artikel is 5.632 keer gelezen