Of het op de lange termijn tot een vredige samenwerking komt weet nog niemand, maar de eerste stappen zijn gezet. Tegen alle verwachtingen in, heeft Google’s DoubleClick online advertentieplatform toegang gekregen Facebook’s Ad Exchange (FBX).
Dit betekent dat met de DoubleClick Bid Manager direct advertentieruimte op het sociale netwerk van Mark Zuckerberg gekocht kunnen worden. De samenwerking zorgt er daarnaast voor dat DoucbleClick adverteerders Facebookgebruikers kunnen targeten, op basis van surfgedrag buiten Facebook. Overigens duurt het nog wel ‘enkele maanden’ voor deze aanvullende service werkt.
Leven als vrienden, rekenen als vijanden
Ondanks dat Google flink concurreert met Facebook op het sociale netwerkvlak, realiseren ze zich blijkbaar ook de waarde van het Facebookpubliek voor hun business. Eerder kocht Google al Wildfire Interactive, een populaire leverancier van social media software waarmee onder andere Facebook contest applicaties kunnen worden gemaakt.
DoubleClick laat nu niet meer los dan een korte verklaring voor de samenwerking, maar wie weet wat de toekomst nog brengen moge.
Partnership has been key to Google’s success as a rising tide lifts all boats. So we’re excited to announce a new way to help our clients succeed by working with Facebook to participate in FBX, their real-time bidding exchange.
Bronnen: Sproutsocial.com, Searchingewatch.com