Dat je door alle updates het virtuele bos niet meer ziet, is ook Facebook niet onopgemerkt gebleven. Tijd voor een dubbele dosis kennis (en een flinke scheut inspiratie) moeten ze daar hebben gedacht. De oplossing? Facebook Studio Edge!

Dagelijks wordt er gebruik gemaakt van het social netwerk Facebook. Voor ons als gebruiker heeft het netwerk weinig tot geen geheimen meer, voor ons als adverteerders des te meer. De veranderingen en mogelijkheden binnen Facebook volgen elkaar in hoog tempo op. Ben je net gewend aan de ene vorm van adverteren, staat de nieuwe vorm alweer voor je klaar. Facebook Studio Edge biedt uitkomst. Hoewel het niet nieuw is, heb ik pas recent het genoegen gehad om er mee te werken. En een genoegen is het zeker! Geheel tegen de verwachting in (mijn eigen verwachting wel te verstaan) ben ik hier zeer te spreken over. In het kader van Facebook deel ik dan ook graag mijn bescheiden mening, whether you like it or not ;).

Say what…

Facebook omschrijft Facebook Studio als volgt: een community om bedrijven en marketeers die laten zien wat je met creativiteit kan bereiken in een “connected world”, te eren. De Facebook Studio  community geeft bedrijven de mogelijkheid om erkenning te krijgen voor hun werk en geeft marketeers de kans om inspiratie op te doen (door middel van verschillende campagnes vanuit verschillende landen). Daarnaast geeft het marketeers de mogelijkheid om kennis op te doen voor hun eigen Facebook strategieën. Over dat laatste wil ik het hebben.

We don’t need no education

Onder het kopje “education” op Facebook studio vind je de Facebook Studio Edge. Hier kan je je oude skills oppoetsen, nieuwe trucjes leren én up to date blijven met alles wat Facebook heet. Het slimme hieraan is dat je ook erkenning (onder je peers) kan verdienen door middel van jouw kennis in de diverse onderwerpen. Per onderwerp is er een aantal courses die je moet doorlopen, met echte quizjes, om jouw badge te verdienen. Jouw behaalde niveaus kan je vervolgens, geheel in Facebook stijl, weer delen met de community.

Facebook Studio Edge Page

Het interactieve leerprogramma is ontworpen zodat jij als marketeer onder andere op de hoogte bent en blijft van de laatste product updates en inspiratie op kunt doen met de beste praktijk voorbeelden van marketing met Facebook. De onderwerpen waarin je je kunt verdiepen zijn:  Facebook Pages, Advertisment en Social Technology.

Even terug naar de courses. Hoewel deze manier van kennis opdoen niet nieuw is, is het een verademing dat je te allen tijde terug kunt naar de informatie. Zelfs nadat je alles hebt doorlopen en afgesloten. Doordat elke course is onderverdeeld in subcategorieën is alle informatie ook nog eens makkelijk en snel bereikbaar. Je hoeft je dus nooit meer een ongeluk te zoeken en bespaart daarmee tijd en geld. Slimme jongen, die Mark.

Facebook Studio Edge page

Let’s get it on

Zoals eerder aangegeven, kan je bij het afronden van elke course een badge verdienen. Per onderwerp kan je niveau verschillen. Er zijn 3 niveaus: novice, intermediate en expert, afhankelijk van hoeveel courses je hebt doorlopen en hoe goed je deze hebt afgerond (understanding ad policy). Eenmaal op het gewenste niveau (expert) blijf je alleen op dat niveau door ook de nieuwe courses te volgen.

Los van het feit dat een badge leuk staat, het komt bij je naam te staan in Facebook Studio, heeft het nog een aantal voordelen:

  • Interne competitie: wie van je team behaalt als eerste het hoogste niveau?
  • Weerspiegeling van kennis en kunde van personeel (zowel naar interne als externe klanten).

Facebook heeft aangegeven één of twee keer per maand met een nieuwe course te willen komen. Elke course duurt ongeveer een kwartiertje, waarna je weer volledig op de hoogte bent.

Relight my fire

Gelijk beginnen met het opkrikken van jouw Facebook kennis, of misschien gewoon nieuwsgierig? Houd er dan wel rekening mee dat er slechts een select aantal bedrijven is aangesloten bij deze beta. Aanmelden doe je als volgt: ga naar de website en vul je zakelijke emailadres in. Als je bedrijf meedoet aan de beta krijg je een email en kan je aan de slag. Wanneer je bedrijf niet mee doet kom je op de wachtlijst te staan, en dat kan helaas wel even duren.

acces Facebook studio edge

0 Shares:
Dit artikel is 2.424 keer gelezen