Op het moment dat ik dit artikel schrijf, weet ik zeker dat er ergens op de wereld een nieuwe feature van een applicatie wordt ontwikkeld.

Sinds 2010 ben ik actief in de mobiele softwaremarkt en heb al veel meegemaakt en gezien. Van de overname van SIRI of een jonge ondernemer die voor een paar miljoen werd overgekocht door een groot bedrijf als Apple, Facebook, Microsoft. Tot een geweldig nieuwe layoutwijziging met als voorbeeld FB-timeline, Google+, Microsoft. Ja, je leest het goed, Microsoft heeft een eigen social netwerk: so.cl

Maar waar ik het eigenlijk het liefste over wil hebben is een aantal trends die eraan komen.

1365100385_100

E-Health: kan je gezondheid verbeterd worden door apps / technologie?

Ik denk het wel en dit wordt sterk gevoed door een aantal projecten die ik de afgelopen jaren heb ontwikkeld en gezien bij andere bedrijven.

Van een electronisch patiëntendossier tot een veiligheidsapp en van een huidanalyse-app tot een ademhalingsoefening-app. Allemaal interessante dingen om de zorg mee te verbeteren en efficiënt te maken.

Ik weet zeker dat er nog veel innovatie gaat plaatsvinden de komende tijd en zie dit dan ook als één van de belangrijkste trends voor de komende jaren.

“Wie wil er nu niet gezonder leven?”

 

1365100467_graduated

Educatie 2.0: kan je sneller en beter leren als je meer technologie toepast?

Ik weet zeker dat technologie een grotere rol gaat spelen bij educatie. Op allerlei vlakken kan educatie verbeterd worden en wordt het ook leuker gemaakt. Leraren hebben het hier best moeilijk mee en bedrijven willen maar al te graag een oplossing leveren aan educatieve instellingen.

Een onderdeel wat nog wel eens vergeten werd en nu steeds actueler wordt, is “Hoe gaan we om met techniek en welke voordelen heeft het om jonge mensen hierin te betrekken?” Ik zie namelijk een grote waarde in ICT toepassen bij educatie en wel zo vroeg mogelijk.

AppsforGood Expert Sessie voor kinderen tussen 11-18 jaar
AppsforGood Expert Sessie voor kinderen tussen 11-18 jaar

Kinderen laten nadenken of ze misschien appbouwer willen worden of zoals vanuit de US al gedaan wordt, leer ze code schrijven. Leren omgaan met zelfstandigheid, kennismaken met technologie die steeds verandert en creatieve denkprocessen, zouden een onderdeel moeten zijn van het basisonderwijs.

 

1365100470_mobile_message

M-Marketing: wanneer gaan we in Nederland geloven in mobiele advertenties in plaats van dure krantenadvertenties?

Mobiele marketing is enorm in opkomst en gaat snel wereldwijd toegepast worden. Via mijn functie bij Appsalliance.org (non-profit organisatie uit US) zie ik veel ontwikkelingen op dit gebied.

M-marketing bedrijven schieten als paddestoelen uit de grond en grote bedrijven durven steeds vaker te investeren in deze nieuwe manier van reclame maken. In Nederland zijn nog maar weinig bedrijven die investeren in een mobiel applicatie laat staan in M-marketing. Dus wanneer we in Nederland meer gerichte advertenties krijgen in de Nederlandse apps, is dus afwachten.

Op dit moment wordt er bij M-marketing nog vaak gedacht aan de “lelijke” banners in een app, zoals bijvoorbeeld bij Song-pop of Word-Feud. Deze advertenties kunnen dan worden verwijderd door de premium-app te kopen, waarin de advertenties niet worden getoond. Dit Freemium wordt veelvuldig toegepast door ontwikkelaars, maar er wordt vaak niet nagedacht over gerichte marketing die je met deze advertenties kan opstarten.

Advertenties gericht op doelgroep of categorie/branche wordt nog niet vaak toegepast, terwijl dit bij webadvertenties en krantenadvertenties heel normaal is.

Ik ben benieuwd naar alle creatieve manieren van “branding” en zie dit met veel plezier tegemoet. Deze week is bijvoorbeeld de film “APP” gelanceerd waarbij je een app moet downloaden die helemaal te gebruiken is in combinatie met de film. Dit zorgt voor een extra ervaring en zorgt voor betrokkenheid en uiteindelijk als het goed is “meer verkoop!”

 

0 Shares:
Dit artikel is 4.029 keer gelezen