Naast Coca Cola, Heineken en McDonald’s, kent iedereen Heinz. We kennen allemaal de Tomato Ketchup in de klassieke en herkenbare fles. Dat Heinz een merk is dat ook veel marketeers positief en opvallend vinden, is duidelijk. Er zijn de laatste tijd al verschillende blogs* over Heinz verschenen. Heinz is een sterk merk en communiceert helder. Een inspirerend voorbeeld. Dat spreekt aan.

Voordat ik verder ga met het verhaal én de tips van Heinz, wil ik Joris Veger (Marketing Community Manager van H.J. Heinz) bedanken. Voor het delen van tips, het toesturen van presentatiemateriaal en voor het afstemmen van de inhoud van dit blog. Het idee voor dit blog kwam tot stand naar aanleiding van een bijeenkomst van Online Marketing Amersfoort (#OM033) op 14 maart 2013.

Facts and Figures

HeinzDe historie van Heinz gaat ruim honderd jaar terug. Sinds 1869 maakt Heinz al lekkere, kwalitatieve en pure producten. Wereldwijd werken bij Heinz ruim 35.000 medewerkers in 200 landen. Ook in Nederland maakt Heinz veel goede en lekkere producten. In Elst maken ze zelfs de enige echte Heinz Tomato Ketchup voor heel Europa! Dat zijn een paar cijfers en feiten. Nu over naar het merk. Ik vind het namelijk fascinerend hoe een – ogenschijnlijk zo’n gewoon – product zich steeds zo bijzonder kan blijven onderscheiden.

 

Tomato Ketchup met heel veel fans

Corporate branding en merkbeleving zit bij Heinz al jaren in de genen. Inmiddels is Heinz (natuurlijk) ook actief op Facebook en heeft veel enthousiaste fans. Hoe doet Heinz dat? Door het ontwikkelen van opvallende campagnes en leuke activiteiten tussen de campagnes door. Er zijn verschillende voorbeelden. Je kan je unieke etiket op een eigen Heinz fles maken of je eigen kunstwerk maken met Heinz Ketchup. Fans worden uitgedaagd om leuke foto’s te maken op Heinz Earth Day van gerecyclede flessen ketchup of met de bekende Heinz Ketchup mini van de Albert Heijn. Vorig jaar heeft Heinz zelfs de grootste fans uitgenodigd om bij Ron Blaauw uit eten te gaan en de eerste oogst ketchup van 2013 te testen! Ron heeft op basis van ketchup een range prachtige gerechtjes gemaakt. Dat fans dan vanzelf ambassadeurs worden spreekt voor zich.

Ketchup met een speedlimit

Naast de social media kanalen van Heinz zoals Facebook, Twitter en Youtube, is ook de merk website van Heinz zeker een bezoek waard. Op deze website vind je verrassende weetjes en originele recepten. Wist je bij voorbeeld dat de tomatenketchup uit ‘maar’ vijf ingrediënten bestaat? En dat Heinz zijn hele proces beheerst van veld tot vork? Pure, zongerijpte Heinz tomaten, suiker, zout, azijn, een kruidenmix en dan even mengen volgens het geheime recept. Klaar! Daarbij kent de ketchup een speedlimit van maximaal 0.045 km per uur. Het moet inderdaad heel langzaam uit de fles, dan pas is de Tomato Ketchup goedgekeurd…

Wat kuKetchupnnen we leren van Tomato Ketchup?

Facebook tips van Heinz:

  1. Maak gebruik van afwisseling in community management;
  2. Een eenvoudig idee en korte tekst werken het beste;
  3. Belonen van fans met “little acts of kindnesses” verhogen de trouw;
  4. Een snelle goede reactie op een negatieve is een positieve ;
  5. Wees transparant, communiceer alles terug;
  6. Exclusieve acties voor je fans; what’s in it for me?;
  7. Facebook advertising is de grootste driver van likes;
  8. Meten is weten!

Maak Heinz een onderdeel van het dagelijks leven. Met het motto van Henry John Heinz; “To do a common thing uncommonly well”. En zo is het.

*Andere blogs over Heinz:

De kracht van Social Media – van Nina Kornaat

Best Practice Heinz  van Debbie Bernasco

Heinz neemt Facebook Fans mee uit eten van Paul Blok

 

 


Geschreven door