Er is weer massaal aandacht voor Google Glass. Maar hoe komen we aan die geweldige bril? En hoe zit het met privacy?

Rechtstreeks uit een sci-fi film

Het lijkt rechtstreeks uit een science fiction film te komen, de Google Glass. Met een simpel bevel, “Okay Glass, take a picture”, maakt de Glass een foto van dat waar de gebruiker naar kijkt. Bij foto’s maken alleen blijft het niet. De Glass is een multifunctioneel apparaat met kenmerken die overeenkomen met die van een geavanceerde smartphone. Denk hierbij aan video’s maken, videoverbinding, navigeren, smsen en dat allemaal handsfree.

In april 2012 droeg Sergey Brin (co-founder van Google) een prototype van de bril en in juni 2012 hield hij er een uitgebreide presentatie over op een conferentie in San Fransisco. Nu, meer dan een half jaar later is er weer massaal aandacht voor de Glass naar aanleiding van het door Google uitgebrachte promotiefilmpje:

“Ok Glass, record a video”

De Glass projecteert in de rechterbovenhoek een soort menu wat in het blikveld van de gebruiker verschijnt. Het apparaat wordt via aanraakbesturing in het montuur en met name spraakherkenning bestuurd. Hoe dit precies werkt wordt gedemonstreerd in een fantastische promotievideo. Met de woorden “Ok Glass, record a video”, wordt de videocamera geactiveerd en wordt onder andere een skydive op beeld vastgelegd.

Prachtig! Het idee wordt gewekt dat dit hét product van de toekomst is waar iedereen over zou moeten beschikken. Want wat zou het mooi zijn om als wintersportfan met één bevel een filmpje te hebben van die bijzondere afdaling. Eén bevel en het thuisfront kan meegenieten van jouw droomvakantie. En zoals Ernst-Jan Pfauth in de nrc next schreef, nooit meer zwabberend op de fiets een sms intikken, want ook dat kan de Glass, spraakgestuurd smsen. Ja, dit hebben we nodig.

How to get one?

Bron: https://plus.google.com/+projectglass
Bron: https://plus.google.com/+projectglass

Nu is natuurlijk de vraag: how to get one? Dat is niet zo gemakkelijk. “Okay, get a Glass”, voldoet hier helaas niet. De Glass is namelijk (nog) niet beschikbaar voor het grote publiek. Google wil eerst nog de hulp van de creatiefste individuen om de Glass verder te ontwikkelen.

Via Google+ en Twitter kan de slagzin #ifihadglass worden afgemaakt. De toekomstige gebruiker moet in maximaal 50 woorden, 3 foto’s of een kort filmpje aan Google laten weten wat hij of zij zou doen met de Glass. De uitverkorenen, naar verluid 8000 individuen, krijgen de Glass ook niet zomaar.

De ‘Glass Explorers’ krijgen van Google een uitnodiging om de Glass persoonlijk op te komen halen in New York, San Fransisco of Los Angeles. En oh ja, Explorers betalen voor de Glass Explorer Edition ook nog eens $1500,- exclusief belasting.

Meningen verschillen

Alexander Klöpping, gadgetliefhebber, prijst het aan als het product van Google dat het meest tot de verbeelding spreekt. Maar niet iedereen is te spreken over de Glass.

Andrew Keen, een ondernemer die bekend staat om zijn kritiek op de digitale technologie  maakt zich zorgen om de Glass. Hij kijkt verder dan de leuke mogelijkheden die het apparaat ons biedt. Een bril die iedere beweging vast kan leggen kan volgens Keen leiden tot het einde van de privacy zoals wij die kennen:

When we put on these surveilance devices, we all become spies, or scrooglers, of everything and everyone around us.

De Glass zorgt voor nieuwe manieren om data te verzamelen, wat leidt tot verdere bezorgdheid over hoe Google omgaat met private data. Gezien het verleden van Google met betrekking tot privacy-issues lijkt deze kritiek niet geheel irreëel. Echter lijkt Keen wel wat paranoïde door het volgende beeld te schetsen:

By getting us to wear their all seeing digital eyeglasses, Google are metamorphosing us into human versions of those Street View vans — now thankfully banned in Germany — which crawl, like giant cockroaches, around our cities documenting our homes.

Of zijn kritiek terecht is zal nog moeten blijken.

Worden we blij gemaakt met een dode mus?

Aanvankelijk lijkt het een fantastisch product te zijn, maar voorlopig worden we blij gemaakt met een dode mus. Google introduceert de Glass met een mooi filmpje, maar vergeet daarbij te vermelden dat het nog niet beschikbaar is voor het grote publiek. Daarnaast krijgen wij Nederlanders al helemaal niet de mogelijkheid een Glass te bemachtigen, aangezien de slagzinactie alleen voor inwoners van de Verenigde Staten is.

Mooi aan deze actie is wel dat Google de consument inzet om het product te perfectioneren. Wat Google doet met de meningen van de Explorers is nog afwachten. Wanneer de Glass uiteindelijk in de winkel verschijnt zal er ongetwijfeld een flink prijskaartje aan hangen, maar hopelijk duurt het niet lang voordat wij er zelf een oordeel over mogen vellen.

popcorn

0 Shares:
Dit artikel is 3.996 keer gelezen