Of je nou als privépersoon, als ZZP’er of namens je werkgever twittert, het is uiteindelijk de bedoeling dat mensen je tweets lezen en er actie op ondernemen. Welke tweets het goed doen, dat is onderwerp van veel discussie, hocus pocus verhalen en een eindeloze hoeveelheid blogposts. Hier zijn de punten die je vaak voorbij ziet komen (en een paar die ik zelf ontdekt heb).

 

De basics:

 

1. Rule. Number. One: zorg dat je Nederlands goed is

Er zijn vast allemaal dingen die jij of je bedrijf wil uitstralen, al dan niet verwoord in een social media plan. Het is een wilde gok, maar ik denk dat ‘ongeletterd’ daar niet bij staat. Zorg dus dat grammatica en spelling van al je tweets altijd helemaal correct zijn. Niemand wil iets retweeten waar hij eerst nog de taalfouten uit moet halen.

2. Bezuinig niet op interpunctie

Je hebt maar weinig ruimte en dan is het verleidelijk om te bezuinigen op punten en komma’s. Maar een tweet die is vormgegeven als een correcte volzin, compleet met hoofdletter en interpunctie ziet er nou eenmaal een stuk slimmer en betrouwbaarder uit. Dat geldt ook bij het vermelden van links. Dus niet: ‘klik hier bit.ly/blabla’, maar ‘Klik hier: bit.ly/blabla.’

3. Laat ruimte

Op Twitter heb je 140 tekens voor je boodschap. Niet dus. Je hebt er maar 100. Maar om een tweet retweetable te maken moet je wat ruimte laten. Veel mensen gebruiken (terecht) namelijk de ‘old style’ retweet, waarbij niet alleen hun commentaar, maar ook ‘RT @JouwTwitternaam’ wordt toegevoegd.

 

De taal:

 

4. Gebruik korte en aansprekende woorden

Op social media is de communicatie snel, informeel en vaak een beetje jovialer dan je normaal IRL met vreemden zou omgaan. Er wordt eigenlijk spreektaal geschreven. Schrijf dus ‘kopen’ in plaats van ‘aanschaffen’, ‘spullen’ in plaats van ‘accessoires’ en nooit, nooit, nooit dat iets ‘slechts’ xxx euro kost. Zie daarover ook punt 8.

5. Schrap bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden

Tweet te lang? Kijk dan eens of je een bijvoeglijk naamwoord of bijwoord kan lozen. In langere teksten zijn ze eigenlijk al erg vervelend, die bijvoeglijke naamwoorden die inhoudelijk niets toevoegen, in tweets is er simpelweg geen ruimte voor ze. Schrap nu ‘eigenlijk’, ‘erg’ en ‘simpelweg’ uit de zin hiervoor. Begrijp je nog wat er staat? Dat bedoel ik.
Superlatieven zijn trouwens de eerste schrapkandidaten: ‘fantastisch’, ‘geweldig’, ‘afschuwelijk’, ‘heel erg’? Weg ermee.

 

De inhoud:

 

Om de een of andere reden retweeten mensen een tweet met een link eerder dan een tweet zonder link, ook al hebben ze zelf de link niet aangeklikt (http://wallblog.co.uk/2012/11/21/social-media-strategy-many-people-retweet-links-without-reading-them-infographic/). Welk bizar psychologisch mechanisme daarachter zit, ik weet het niet, maar in de praktijk betekent het: zorg dat veel van je tweets een link hebben. En niet de hele tijd alleen maar naar je eigen spullen linken, want daar hebben mensen gauw genoeg van.
Gebruik bij het tweeten van links niet de titel die de auteur het stuk meegaf, maar schrijf een eigen headline die is toegespitst op jouw followers. Bij retweeten: voeg altijd je eigen duiding toe. Vertel jouw followers waarom zij dit moeten lezen.

7. Citeer

Beter goed geleend dan slecht bedacht. Pakkende citaten van bekende mensen maken altijd goede tweets. Hoe vaak ik al niet Mark Twain, Steve Jobs en andere beroemdheden geretweet heb. Probeer ook eens een link naar een artikel aan te prijzen door een prikkelende quote eruit tussen aanhalingstekens in je tweet te zetten.

8. Niet duwen!

Dit is een oude bekende. Maar voor wie het nog niet wist: ‘Klik hier!!! Grandioze aanbieding!!!!’ Ben je een hardcore twitteraar en denk je nu: hey, dat klinkt interessant? Nee? Dacht ik al.

 

De doelgroep:

 

9. Bestudeer je publiek

Voordat je weet wat je gaat schrijven moet je weten voor wie je gaat schrijven. Dat wist iedere tekstschrijver in 1980 ook al. Maar wie zijn je volgers nou eigenlijk? En wat moet je ze aanbieden om in beweging te krijgen? Om daar achter te komen moet je ze goed bestuderen. Hoe mensen op jouw tweets reageren is vrij goed bij te houden met tools als CrowdBooster. Maar het is ook interessant om te zien wat jouw volgers verder nog retweeten, beantwoorden en favoriten. Voor zover ik weet is daar nog geen tool voor (wie er wel één weet: roept u maar). Zorg dus dat je in ieder geval je meest invloedrijke volgers terugvolgt en hou in de gaten wat hen tot interactie beweegt.

10. Segmenteer

Ben je een uitzendbureau, dan heb je onder je volgers waarschijnlijk zowel (potentiële) opdrachtgevers als (potentiële) sollicitanten. Twitter je voor een school, dan heb je leerlingen, ouders, bestuurders en collega-docenten, om er maar een paar te noemen. Zijn er binnen je followers duidelijk verschillende groepen aan te wijzen, zorg dan dat je al die groepen bedient met op maat gesneden content.

11. Gebruik hashtags en haak in

Ouwe truc. Kijk in de trending topics, vis er iets uit dat min of meer bij je business past en zie je tweet gaan. Iets minder spammy kan het ook. Veel twittergebruikers volgen naast andere twitteraars ook hashtags. Die zijn dus heel gericht op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp en zullen ook geneigd zijn een goed artikel op dat vakgebied te retweeten.

12. Timing

Ook een ouwetje. Hoe meer mensen online zijn, hoe meer je tweet gezien wordt. Dúh. De hoeveelheid tools die de optimale tijd om te tweeten bepalen is inmiddels niet meer te tellen.

13. Mention je influentials

Een techniek waar ik nog niet veel over lees, maar die ik succesvolle twitteraars (op andere social media werkt het trouwens ook prima) wel zie gebruiken. Tweet je een link over het specifieke kennisgebied van één van je invloedrijke volgers, vraag dan expliciet om een reactie: ‘Alweer een webwinkel gehackt: bit.ly/4Fgh6R. Moeten we ons zorgen maken, @BeveiligingsExpert?’

 

Tot slot:

 

14. Experimenteer!

Het is met deze regels waarschijnlijk zoals met alle regels: het is nuttig om ze te bestuderen, maar dat wil niet zeggen dat je er niet af en toe tegen mag zondigen. Social media gaat tenslotte over mensen en mensen blijven altijd tot op zekere hoogte onvoorspelbaar. Gelukkig.

Image credits: Rosaura Ochoa

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 25.874 keer gelezen