Hier wordt teer punt aangesneden! Ik kom het vaak tegen binnen het MKB. Hét social media budget. In de meeste bedrijven bestaat het namelijk gewoon niet. De meeste marketing- en communicatieafdelingen verwachten dat fans, volgers, likes en repins uit de lucht komen vallen. Maar dat is niet het ergste…

Erger is het wáár bedrijven het social media budget aan besteden als ze het wél hebben.

IJdelheid

Er wordt te veel tijd verspild aan het pronken met statistieken en korte termijn successen. Ik vind het altijd iets te maken hebben met zelfingenomenheid. Kijk eens hoe goed wij dit kunstje beheersen. Kijk ons eens mooie cijfers scoren. Degenen die dit “pauw”-gedrag goedkeuren binnen de organisatie zijn, de HOF MOM’s.

HOF MOM’s?

Ja, de HOF MOM’s! “De hoogste functie met ongefundeerde mening”. Omdat de hoogste functie (meestal) de minst geïnformeerde persoon binnen de organisatie is en het verst van de praktijk af staat.

Hieronder twee manieren – die iemand met een hoge functie zonder praktijkervaring goed zou kunnen keuren – om het social media budget zinloos te verbrassen.

1ste verbrasser: verspilling van je offline bronnen

Een van de beste manieren om een sociaal netwerk te laten groeien is door mensen te werven uit je bestaande bronnen. Dit wil zeggen je bestaande website bezoekers of e-maildatabase.

Of is het simpelweg: de bezoekers van je winkel, de afnemers van je dienst, de kopers van je product en andere offline bronnen betrekken in je online sociale wereld? Het is in ieder geval dé bron waar je het meest zichtbaar kan zijn en waar je bewustwording kan creëren bij je doelgroep.

Maar door een aantal belangrijke spelregels over te slaan verspil je tijd, energie, inzet en geld. Hieronder zie je 2 klassieke voorbeelden om offline klanten te motiveren het bedrijf te volgen op een social-mediakanaal:

In bovenstaande gevallen is het enige wat je doet, Twitter, Facebook en Tumblr promoten. En je raam volplakken natuurlijk.. Er is totaal geen Call to Action. Omdat je, ten eerste, niet noemt waar de klant je kan vinden op Twitter, Facebook en Tumblr. En ten tweede, er is geen voordeel te bespeuren voor de klant.

Dit probleem beperkt zich niet alleen tot winkelruiten..

Grote organisaties en grote reclamebureaus doen dit voortdurend. Let maar eens goed op als je weer eens onderbroken wordt tijdens je favoriete televisiemomentje door de commercials. Serieus tel ze maar eens. Je ziet alleen een Facebook- en / of Twitter-icoontje aan het einde van de commercial met “Like ons” of “Volg ons”. Verder niets! Dus zelfs geen URL en al helemaal geen reden of voordeel om je doen op te staan, je mobieltje te pakken, de twitter-app te openen en het desbetreffende account op te zoeken om te volgen.

Op dat moment ben je weer alleen Twitter of Facebook aan het promoten. Ik kan je één ding vertellen.. Het promoten van Twitter of Facebook is een verschrikkelijke langetermijnstrategie.

Stel je eens voor

Bedrijf X verkoopt product Y aan de klant. Wanneer de klant een review schrijft over product Y op website Z en dit bij het volgende bezoek kan aantonen, krijgt de klant 50% van de aankoopsom retour.

Dit heeft toch duidelijk een betere Call-to-Action! Echt wel een reden om actie te ondernemen in tijden dat alles duurder is. Het kan de opruimingsacties, die wij al kennen, een aardige 2.0 wending geven.

Daar komt bij dat klanten over het algemeen sneller geneigd zijn een negatieve review te schrijven over je bedrijf op bijvoorbeeld kieskeurig.nl, beslist.nl, klacht.nl of zoover.nl etc. Maar als je mensen kunt stimuleren een positieve ervaring te delen, dan begin je echt het potentieel van klant gegenereerde marketing te benutten.

Uit onderzoek van reevoo.com blijkt dat 83% van de Nederlandse consumenten online reviews leest voordat men een aankoop doet.

2de verbrasser: Een account aanmaken is gratis

Volgens Jeremiah Owyang van de Altimeter Group werkt een gemiddeld Amerikaans bedrijf met 38 Twitter-accounts, 32 weblogs, 30 Facebook-profielen en 29 corporate Linkedin-profielen. Daarnaast tellen bedrijven gemiddeld 23,4 forumprikborden of community-accounts, 9,4 Youtube-kanalen, 6,3 Foursquare-accounts en 3,8 Flickr-kanalen. Werknemers- en Google+ accounts werden niet geteld.

Het gemiddelde aantal accounts dat Nederlandse bedrijven hebben aangemaakt, is bij mij helaas nog onbekend. Misschien heb jij die cijfers wel en wil je dit in een reactie met mij delen. Ik ben enorm benieuwd! Wat ik wel weet is dat er een Noord-Hollandse gemeente bestaat met vijftien Twitter-accounts.

Er wordt nog vaak gedacht dat social media gratis is. Maar denk eens goed na, wie is er verantwoordelijk binnen het bedrijf om al die verschillende accounts te beheren? Wie gaat er nieuwe content maken voor elk account en wie gaat er reageren op klanten?

De kleine social media afdeling met te weinig geld en te weinig personeel?

De kosten die goed community management met zich meebrengt is best fors. En voor meerdere verschillende accounts is het astronomisch.

Bovenal komt het enorm verwarrend over voor je klanten. Welk account moet je klant gaan volgen? Met wie moeten ze contact zoeken? Waar moeten ze zijn voor algemene vragen, productondersteuning, of een eventuele follow-up?

Mensen komen in een soort verlammende houding terecht wanneer er te veel opties worden geboden. Talloze psychologische studies hebben aangetoond dat mensen met te veel keuzes, bevriezen en helemaal geen beslissing nemen.

Ze geven de moed op en blijven zitten met een slechte smaak in de mond. Of nog erger! Ze plaatsen een negatieve review op kieskeurig.nl, beslist.nl, klacht.nl of zoover.nl etc!

Dusss

Maak dus eerst een goed plan. Kies weloverwogen. Kijk waar je doelgroep actief is en wat je kunt bijdragen. Begin klein en hou het zo klein mogelijk. Liever één Twitter-account met een duidelijk doel dan voor elk project, afdeling, dienst of product een apart communicatiekanaal.

Weet jij ook waar bedrijven, op het gebied van social media, onnodig veel budget kwijt raken? Ben jij het niet met mij eens? Óf heb je andere bedrijfsgerelateerde social media ergernissen? Laat het mij weten! Dat vind ik enorm leuk namelijk.

0 Shares:
13 comments
  1. Dag Marcel, interessant artikel. Is het niet zo dat bedrijven met een facebooklogo op de etalageruit vooral willen laten zien aan hun publiek dat ze met moderne communicatie bezig zijn? Ik vind het een beetje dezelfde categorie als allerlei bedrijfsauto's met url's erop. Alsof je die website gaat bezoeken als je in de auto zit. Wat vind je trouwens van QR-codes op de winkelruit? Daarmee kun je wellicht meer bereiken.

    1. Hoi Rick, Waarom kun je meer bereiken met een QR-code? Je zou denken omdat het makkelijker is, toch? Ook hier geldt dezelfde regel. Zodra de meerwaarde ontbreekt, voor een klant, om een bedrijf te volgen is de Call-to-Action laag. En met meerwaarde bedoel ik niet de – volg ons en win een iPad – meerwaarde.. PS. Het uiterlijk van het QR beestje is ook best lelijk op je winkelruit.

      1. Ik sluit mij helemaal aan bij jouw conclusie, over het lange termijn strategie (hilarisch!) en korte termijn succes. Dat stukje over sociale media aan te besteden ben ik het niet mee eens. Het is afhankelijk wie/welke bureau je inschakelt en de gekozen werkwijze. Als er niet voldoende capaciteiten/ ervaring binnen een organisatie zit ben je toch genoodzaakt om externe expertise in te schakelen. Als er een samenwerking ontstaat tussen deze externen partijen en de interne medewerkers dan kan hier iets moois uit ontstaan.

  2. Ik ben het grotendeels met je eens.
    Werk vooral eerst vanuit je doel. Wat wil je bereiken? Sociale media zijn slechts een tool.

    Ik ben het enkel niet eens met je punt dat bedrijven altijd hun FB/Twitter adres er bij hoeven te zetten. Als de naam van het bedrijf duidelijk is en als ze maar 1 page/Twitter account hebben dan is dat van weinig toegevoegde waarde. Ik ben het wel heel erg met je eens dat de klant er ook iets aan moet hebben & dat een "call to action" daarbij zeker kan helpen.

    1. Dank je voor de aanvulling Michael! :) Voorlopig ben ik nog niet overtuigd voor wat betreft je mening over het niet hoeven toevoegen van een URL of accountnaam. Maak het je klant zo makkelijk mogelijk, is mijn motto. Ik ben wel erg blij dat je deze mening wilde delen. Dat moeten er meer doen! :)

  3. Hé Marcel,

    Complimenten voor je helder geschreven artikel. Kan het niet meer eens
    met je zijn. Ik stoor me al langer aan het wildplakken van Twitter- en
    Facebooklogo's op ramen en auto's zonder duidelijke reden of CTA. Wij
    adviseren onze klanten altijd om te beginnen bij hun (reeds) bestaande
    doelgroep, ga daarmee de interactie aan, beloon ze als ze hun positieve
    merkbeleving uitdragen.

    Leuke Twitterwaaier van ABN-AMRO, wat denk je van de uitzend- en
    detacheringsbureaus? Daar is absoluut sprake van een wildgroei van
    accounts met de bedrijfsnaam in vermeld. Ik snap niet dat corporate
    marketing daar geen beleid op voert.

    Verder zie ik momenteel een trend dat het gemiddelde MKB-bedrijf het
    liefst dure monitoring tooling aanschaft (eg. Coosto, Radian6 etc.)
    zonder exact een beeld te hebben waarom?

    1. Dank je Richard,

      Goed punt! Webcare-tools worden te snel gekozen. Bedenk eerst maar eens wat je er allemaal mee wil gaan doen en stel een pakket van eisen op. Dan kan je diverse partijen uitnodigen en je eisen toetsen versus de mogelijkheden en de prijs van de tool.

  4. Het hebben van 50 twitteraccounts stamt denk ik uit tijdperk waarin iedereen zijn eigen toko wilde beheren, zoals een pagina op de bedrijfswebsite per organisatieonderdeel. Maar organisaties moeten niet meer denken vanuit de organisatie, maar vanuit de klant. En door binnen je organisatie samen te werken, kom je verder. Bovendien staat elk apart twitteraccount wat mij betreft gelijk aan een aparte website. Als je het onderhoud goed wil doen, kost dat inderdaad tijd. De abn-amro-waaier ga ik in ieder geval gebruiken in mijn presentaties 'hoe het niet moet'.

  5. Dag Marcel,
    Met een QR code op je raam kan je de code scannen en direct op een van de social media platforms terechtkomen,mensen vragen te liken en/of met de gescande QR een aanbieding doen,.het uiterlijk van de QR code kan aangepast worden met een eigen logo.
    Dus duidelijk een meerwaarde, een goede call to action marketing tool.

    Harvey

Comments are closed.

Dit artikel is 10.614 keer gelezen