Stel: Je start een nieuwe website, bijvoorbeeld een blog over wonen. Hoe begin je? Ga je eerst onderzoeken waar mensen veel op zoeken met Google keyword tools? Of schrijf je wat jij als blog cool en inspirerend vindt (de identiteit van je blog) en laat je het keyword onderzoek nog even voor wat het is?
Inspireren en loyaliteit
Natuurlijk moet je gevonden worden via Google, zo komen mensen op je nieuwe blog website. Een goede en inspirerende blog heeft tijd nodig, maar heeft uiteindelijk als gevolg loyale bezoekers! Bezoekers die trouw zijn aan jouw blog, ook al komt er weer een nieuwe blog over wonen die er ook heel gaaf uitziet, toch blijven ze naar jouw blog terugkomen. Loyale bezoekers betekent een stabiel aantal bezoekers en dat is nodig om geld te gaan verdienen met advertenties of advertorials. En nog belangrijker, dit zijn de bezoekers die jouw blog verder promoten (denk aan delen via Social Media).
Dit is het principe van de Golden Circle, mensen inspireren en loyaliteit creëren. Wat heeft dit met SEO te maken, zul je denken? Veel! Je content is het belangrijkste, daarmee inspireer je de lezers van je blog en geef je ze een reden om terug te komen.
Zoekmachine optimalisatie
Om beter gevonden te worden in Google zul je artikelen moeten optimaliseren. In Google Analytics kun je dit goed zien door bij zoekopdrachten te kijken (verkeersbronnen-> zoekmachine optimalisatie -> zoekopdrachten), deze moet wel even gekoppeld worden met je Goolgle webmaster account en je website.
Als je op de tab ‘zoekopdrachten’ in Google Analytics klikt, krijg je de volgende tabel:
Voor de kolom ‘vertoningen’ staat nog een kolom met de zoekwoorden, deze heb ik voor dit voorbeeld even weggelaten. Stel het zoekwoord van de eerste regel is ‘bankstel’. Je ziet nu dat bankstel 10.000 vertoningen heeft, maar dat er maar 12 klikken naar jouw blog gaan. Dit zoekwoord geeft dus nog veel ruimte om te optimaliseren om zo meer bezoekers naar je website te krijgen door een betere positie in Google. Loop de artikelen door die over ‘bankstel’ gaan, bekijk of je dit zoekwoord al optimaal inzet in deze artikelen. Waarschijnlijk is dit nog niet het geval dus moet je wat verbeteringen doorvoeren. Staat zoekwoord in de titel? In de h1? Komt het een aantal keer voor in je artikel? Staat het al als focus keyword? etc.
Op deze manier optimaliseer je de huidige content op je website en blijf je trouw aan jezelf en je (inspirerende) content. Ga eens per maand door het zoekopdrachten overzicht en bekijk wat je kunt verbeteren.
Onthoud: Content is King!
Update van de schrijver
Kritiek op het artikel
Er zijn vandaag via Twitter veel reacties binnengekomen ( o.a. door SEO-goeroe Yoast) op mijn bovenstaande artikel, vandaar dat ik het nog even wil verduidelijken. Het artikel is gebaseerd op een video van internetmarketinguniversiteit.nl deze methode heet de ‘omgekeerde ui’ methode. Zelf heb ik het ook toepast op mijn blog en uit ervaring kan ik zeggen dat het echt werkt! Op deze manier optimaliseer je huidige artikelen op je blog. Voor bedrijfspagina zal het inderdaad niet aansluiten, vandaar dat ik ook expres een blog gebruik in het artikel.
Waarom de combinatie met de Golden Circle? Om succesvol te zijn als ‘merk’ is het belangrijk trouw te blijven aan jezelf, de ‘Why’. Tuurlijk zullen SEO teksten, concurrentie onderzoek en keyword onderzoek e.d. helpen maar bereik je hiermee loyaliteit? Dat is de vraag die ik met deze alinea wil triggeren bij jullie als lezers.
In de onderstaande video legt Internet Marketing Universiteit de ‘omgekeerde ui’ methode uit:
Ik heb ook een aantal zinnen aangepast zodat het artikel nog duidelijker is en de verwarring hopelijk is voorkomen. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar jullie reacties! Dit is zeker niet de enige en dé beste manier om een blog op SEO gebied aan te pakken, het is er één van vele maar wel één waar ik achter sta en graag met jullie wilde delen.