Hoera! Je hebt een goed idee! En nu? Met de komst van internet, en daarmee blogsites en sociale media, kan iedereen eenvoudig vorm geven aan eigen ideeën. Maar hoe doe je dat, van een goed plan naar een succesvol project? Ik help je op weg in zes stappen.

Je kent het vast, dat je ineens het licht ziet. Je hebt een briljant plan! Of nog beter: een geniaal idee! Toegegeven, vaak gaat dat licht ook weer uit omdat je plan minder briljant blijkt te zijn dan het leek. Maar als het idee blijft hangen, wil je er ook echt wat mee.

Hoe promoot je jouw project?

Ik heb dat zelf gehad met projecten als boodschappenbriefjes, huiskamerpsychologie en food for music. Leuke ideeën, die ik onmiddellijk en heel eenvoudig in de praktijk heb kunnen brengen. Hoe ik zo’n idee promoot, lees je hieronder.

Stap 1: Maak een blog aan

Ga naar wordpress.com en registreer een blogsite (bijvoorbeeld huiskamers.wordpress.com). Claim een domeinnaam (zoals foodformusic.nl) en link die door naar je wordpress-site. Dat kan heel goedkoop bij Yourhosting.nl. Je kunt hier ook even mee wachten; het kan altijd later nog. Al loop je dan wel het risico dat de gewenste domeinnaam weg is.

Stap 2: Richt de site in

Zorg voor een of meerdere pagina’s met beeld en tekst. Plaats een eerste bericht, liefst twee of drie voordat je naar buiten treedt met je site. Maak eventueel ook links naar andere relevante websites. En vergeet jezelf niet te vermelden als initiatiefnemer, met een fotootje plus verhaal en contactgegevens of een link naar je online profiel.

Stap 3: Maak afspraken met jezelf

Hoe vaak wil en kun je een bericht posten? Zorg dat je doel haalbaar is en verbind jezelf aan deze verplichting. Een bepaalde regelmaat (bijvoorbeeld iedere woensdag of vaste dag in de maand) is gewenst. Dat geeft de ontvanger duidelijkheid en het houdt jezelf scherp.

Stap 4: Bepaal je strategie

Hoe ga je de site vullen en waarmee? Ben je de enige schrijver of zijn gastbijdragen welkom? Mijn advies: ga voor gastbijdragen. Je creëert zo vrij eenvoudig meer draagvlak voor je project. De gastschrijvers omarmen je initiatief en dragen ook bij aan bekendheid voor je site. Bedenk vooraf de voorwaarden voor een gastbijdrage en maak hiervoor een simpel document met richtlijnen. Maak afspraken over de deadline en probeer gastbijdragen vooruit te plannen.

Stap 5: Denk aan Facebook en Twitter

Maak een Facebookpagina en Twitteraccount aan. Schrijf een bio en gebruik een herkenbaar beeld. Koppel ze aan elkaar. Op GooglePlus en LinkedIn zou ik je eigen account gebruiken.

Stap 6: Start de campagne

Tevreden met de site en de social-media-accounts? Promoot deze dan via je eigen accounts. Leg nieuwe contacten en benader mensen die je zouden kunnen helpen, zowel met een gastbijdrage als met promotie van je project. Maak een zoekopdracht aan op Twitter zodat je interessante content kunt spotten en delen met je volgers.

Heb geduld en houd vol

Tijd is een belangrijke factor voor het slagen van je project. Een nieuw initiatief is zelden een groot succes in de eerste week, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Verwacht niet direct gouden bergen, maar houd je doel voor ogen en ga stug door. Zorg ervoor dat je er plezier in houdt en dat het je oplevert wat je ervan verwacht.

Tot slot

Stel voor jezelf een einddoel. Een project heeft altijd een begin en een eind. Dat kan zijn in tijd (een jaar lang bijvoorbeeld) of in aantal verhalen (dertig bijvoorbeeld). Door het eind te bepalen, weet je waar je naartoe werkt.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie briljante ideeën. Kom maar op!


Geschreven door