Waarom zijn er zoveel experts en bureautjes die zeggen dat ze heel goed zijn in webdingetjes, maar er stiekem de ballen verstand van hebben? De vraag wordt vaak gesteld, maar niet altijd concreet beantwoord. Omdat het makkelijk geld verdienen is? Wellicht. Maar laten we uitgaan van het goede van de mens. For the sake van dit artikel dan in ieder geval.

Op het toilet krijg je de beste ideeën, dus bevond ik mij in een klein kamertje op vreemde bodem. Aan de muur hing een boerenverjaardagskalender met een verhaaltje over vroeger: “…een bolderwagen werd gebouwd dankzij goede samenwerking en de deskundigheid van de timmerman, smid en radmaker”.

Ha, dacht ik. Dat is ‘m!

Deskundigheid

In het land der blinden is eenoog koning. Daarom heeft een goede nerd sowieso minimaal 4 ogen. Wantrouw experts die geen lenzen of bril dragen! Wat ik wil zeggen: je bent zo deskundig als je klant. Heel basaal gezegd: snapt je klant er niets van, dan hoef je er zelf ook weinig van te snappen.

Een voorbeeldje: op een Waarmaakdag in Utrecht vroeg iemand mij advies. Hij vond webdesign wel interessant, had een avondcursus gevolgd en had via-via al 2 websitejes gemaakt. Nu wilde hij graag zijn business uitbreiden. Dus ik vuurde een paar basic SEO-beginsels op ‘m af en hij zag water branden.

Hij bedoelt het goed hoor, dus zo’n man mag van mij via-via Joomla!-en wat ie wil. Zo ben ik. Maar iemand die door hem een website laat maken, heeft zonder het te weten een bolderwagen met een vierkant wiel gekocht. En uiteindelijk rijdt dat niet lekker.

Goede samenwerking

Als je als smid met een radmaker samenwerkt die vierkante wielen levert, dan ben je daar snel klaar mee. Boze klanten bij de vleet, want “als ik een slee had gewild, dan had ik wel een slee gekocht”! Je kunt je businessmodel natuurlijk omgooien en sleeën gaan verkopen, maar liever zoek je een nieuwe radmaker.

Omdat een webbouwer of socialemedia-expert voor de ontwikkeling, hosting en vulling van digitale zaken niet per se met (bekwame) mensen hoeft samen te werken, weet je, als ondeskundige klant, niet hoe goed hij echt is. Want jij weet niet waar je op moet letten… en zijn referenties waarschijnlijk ook niet.

Raddraaiers!

Het lelijke aan het verhaal is dat je er, als ondeskundige klant, weinig aan kunt doen. Veel starters vissen een developer of expert uit hun netwerk, maar in feite kun je geen slechtere graadmeter hebben.  De deskundigheid van je netwerk is vaak toch een beetje beperkt tot persoonlijke ervaringen of ervaringen van mensen die zij kennen.

Ondeskundigheid, gevoed door goedbedoelde ondeskundigheid.

Wat kun je dan wel doen? Sowieso kun je aankloppen bij mensen die echt goed zijn in hun vak. Anders weet ik het ook niet… jezelf goed inlezen, misschien. Sites als SEOmoz kunnen je al een heel eind op weg helpen. Je hoeft webdevelopment niet van A tot Z te snappen om een goede inschatting van iemands capaciteiten te maken.

0 Shares:
4 comments
  1. Het hebben over 'via-via Joomla!-en ' binnen een WP omgeving ….. grappig

  2. Alleen jammer dat je uiteindelijk jezelf weer op de borst klopt.
    Maak een pagina met reviews van klanten en link daar naartoe :)

    Verder uitstekend artikel! Waarmaakdag Utrecht was toch een erg mooie dag :)

    1. "Weer"?! Dat valt toch ook wel mee :)

      En daarnaast; ik link naar de business unit van 42bis, niet m'n eigen site ;)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.532 keer gelezen