Storytelling in Social Media is de heilige graal van marketeers en content creators. Het vertellen van verhalen via social media is dan ook een trending thema op online gebied. Hoe kun je het schrijven van scenario’s combineren met het plaatsen van posts binnen social media?

Verhalende social media-tijdslijn

Vertel je verhaal door gebruik te maken van de social media-tijdslijn. De vraag die rijst is dan: Hoe zou social media er uitzien wanneer het zich onderwerpt aan een driedelige scenario structuur?

Als contentstrateeg  ben je je bewust van de essentie om een welgemeend en aantrekkelijk visueel verhaal te vertellen, waarmee je met je boodschap in het hart van je fans wilt belanden. Maar om daadwerkelijk een levendig en visueel verhaal te vertellen, heb je tijd en vooral uithoudingsvermogen nodig. Plan je social-media-agenda zeker een half jaar vooruit. Bepaal welke boodschap je wilt uitdragen, welke richting je uit wilt en wat je doel is. En bedenk hoe je je social media tijdslijn contextueel en visueel wilt ‘voeden’ om díe visie en boodschap uit te dragen waarmee je je brand wilt positioneren.

Intrigeer je lezers, zodat ze herhaaldelijk terugkeren voor een nieuw hoofdtuk op je verhalende social media tijdslijn. Verpak je brand message in een verhalende tijdslijn. Zorg ervoor dat mensen verliefd worden op je verhalen. Laat de karakters uit het verhaal de boodschap overbrengen die jij wilt uitdragen. Zorg ervoor dat zij de gebruikers van social media (de lezers) bij het verhaal betrekken door ze te entertainen en te verrassen. Vergeet niet dat de een lezer gepassioneerd raakt door een fantastisch geschreven verhaal en gevisualiseerde scènes, in dit geval de social posts.

Social actie – de driedelige (scenario) structuur

In plaats van het lukraak plaatsen van (al dan niet gemeende) posts om interactie met de lezers te bewerkstelligen, kun je ook een driedelige scenario structuur toepassen. Je neemt de lezer dan als het ware mee op reis door een chronologische opbouw (soms met flashbacks) van je verhaal (de social posts), verrijkt met foto’s en filmpjes.

Als je een nieuwe campagne opstart, moet je je afvragen welke boodschap je met je merk wilt uitdragen. Wat is je visie? Dan moet je helder hebben wat de verhaallijn is. Wie zijn de hoofdrolspelers? Wat is het plot? Zorg ervoor dat je de aandacht van de gebruikers vast houdt.

Acts 1 to 3

De driedelige (scenario) structuur heeft een paar onderscheidende fases:

Act 1:  Draait om de context. Vertel eerlijk waar het verhaal van jouw merk over gaat! Interacteer met je publiek. Houd rekening met de stijl en cultuur waar jouw merk in past. Laat ze een kijkje nemen achter de schermen. Laat visueel en contextueel zien hoe jouw merk het leven van de kijkers beïnvloedt. Een goed scenario begint met het voorstellen van de belangrijkste personages. Vervolgens gaat het erom dat je het verhaal, je de personages en de situatie goed in beeld vat en onder woorden brengt. Het einde van acte 1 draait er om dat je je richting aangeeft en je merk prominent een heldenrol laat aannemen. Spoor de lezers aan om door te lezen!

 Act 2: Leent zich voor een crisissituatie. Wat als de held in je verhaal, je merk of je mooie woorden ineens in waarde zijn gedaald door een gebeurtenis die zich buiten het sociale media kanaal afspeelt? Hoe ga je hiermee om en hoe bericht je erover via de sociale media? Wat zijn zijn je dramatische (helden)doelen? En welke hinderlagen moet je doorlopen om je plot naar een mini climax te schrijven? Dit is een belangrijk punt in je verhalende tijdslijn. Laat je karakters spreken en voor jou de route naar de toekomst uitstippelen.

Act 3: Draait om de finale. In deze laatste acte heb je het doel van je campagne bereikt en keert de rust terug. Je hebt je verhaal verteld met behulp van de visuele tools bij act 1 en 2. Je merk is door vele ‘hula hoops’ gesprongen, het heeft kleur gekregen en zijn boodschap uitgedragen. Hier sluit je af met een resolutie (ofwel de afwikkeling of oplossing van het verhaal). Je geeft de succesfactoren aan en je laat zien hoe je met hulp van de social media gebruikers beland bent op de plaatst waar je had gehoopt te belanden.

Een nadere uitleg over het toepassen van de driedelige (scenario) structuur lees je in dit artikel.

Veel plezier bij het vertellen van het  verhaal van jouw merk.  Wees verrassend en gedurfd, maar vooral een held. Wees buitengewoon, altijd eerlijk en leef een moraal social media code na. Inspireer je lezers en zet ze aan tot het volgen van jou voorbeeld en het verspreiden van jouw ideeën!

0 Shares:
Dit artikel is 10.697 keer gelezen