Het begon met Project X. Leuke film, over een feestje. Drie Amerikaanse tieners geven een feestje in de hoop eindelijk populair te worden. Al snel zingt de uitnodiging voor dit feest rond op social media en loopt het volledig uit de hand.
Hartstikke lachen natuurlijk, die film. Een beetje in de trant van The Hangover. En wat is een goede stunt zonder copycat?!
Feestbook
Ook Nederland kent inmiddels haar eigen Project X. Afgelopen week togen honderden jongeren naar Haren waar een 16-jarig meisje en haar ouders op advies van de politie hun huis ontvluchtten nadat ze op Feestbook vergat te melden dat haar Sweet Sixteen besloten was. Uiteindelijk moest zelfs de ME eraan te pas komen.
Spange fissa
Ook in mijn eigen Utrechtse achtertuin werd vorige week vriend en vijand (en vooral de ouders van de 2 jarigen) verrast door een heuse Project X. In plaats van een vrolijke fuif kregen ze een spange fissa (lekker feestje) met honderden ongenode gasten, stomdronken pubers, vernielde meubels, ontvreemde apparatuur en een grimmige sfeer. Oh ja, en natuurlijk een paar goede fitties. Geen feestje compleet zonder vechtpartijtje. Waarvan iedereen (van tevoren) op de hoogte was dankzij twitter.
#fittie
Goed, kunnen we hier nog iets van leren? Jazeker, namelijk dat mediawijsheid steeds belangrijker wordt. Grijp dit soort incidenten met beide handen aan om een gesprek met je kind(eren) te beginnen. Welke informatie zet je kind wel/niet op Facebook of twitter? Realiseren ze zich hoeveel impact social media kunnen hebben? Het feit of je op een bepaalde vinkje zet, doet niet eens zoveel ter zake. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk altijd zelf wie je huis mag binnenkomen, ooit uitgenodigd of niet, maar mensen die op zoek zijn naar een fittie, zullen er een vinden. Dat is van alle tijden.
Was vroeger alles beter?
Is nieuwe media dan zo gevaarlijk? Het lijkt erop dat de traditionele media meer schuld aan de rellen in Haren hebben dan de nieuwe media. Zij hebben dit feest onnodig gehyped. Uiteindelijk ging niemand naar Haren voor een fissa, ze kwamen allemaal voor een fittie. Het enige goede van die media-aandacht is dat je nu een aanleiding hebt om een gesprek met je kind aan te gaan. Dus houd je preek voor je, trek níet de stekker uit hun social media maar wees wijzer. Mediawijzer.
4 comments
Blijft over het antwoord op de vraag wie de ouders gaat helpen? Bijvoorbeeld hoe ze zo een gesprek kunnen voeren? Of misschien weten ze zelfs niet eens hoe of wat "Feesboek" is? En hoe "het" werkt?
Hoi Will, daar ligt een prachtige rol voor de MediaCoach, een vrij nieuwe beroepsgroep die in samenwerking met scholen en bibliotheken het onderwerp 'mediawijsheid' bij ouders en kinderen op de agenda zet! Verder natuurlijk een mooie uitdaging voor bloggers en columnisten van kinderwebsites en -magazines :)
Comments are closed.