Van het weekend was ik op een verjaardag en daar was de Burpee Challenge het meest besproken onderwerp. Ik voel me dan echt een muts dat ik zo een trend heb gemist. Na wat onderzoek bleek het te zijn overgewaaid uit Amerika, logisch.

Het is nog niet helemaal “Hip & Happening” in Nederland maar dat zit er volgens de meiden wel aan te komen. Als webgeek die liever op het internet surft dan in het echt ben ik niet een sporter. Ik heb wel discipline, maar helaas niet als het gaat om beweging. Maar laat dit nou een uitdaging zijn die ik als webgeek wel aan kan.

Social media maakt dik

Uit onderzoek van de Universiteit van Ulster, Noord-Ierland blijkt dat er een directe relatie bestaat tussen de tijd die wordt doorgebracht op social media en de kwetsbaarheid om aan te komen of er een minder actieve levensstijl op na te houden. Dus een goede reden om lekker aan de Burpees te gaan!

Wat is een Burpee?

Een Burpees is een push-up op steroïden, zogezegd.

  1. Je begint in een gehurkte positie met je handen plat op de vloer voor je.
  2. Je springt en doet je voeten naar achter zodat je in de begin positie komt van een push-up.
  3. Je maakt een diepe push up beweging naar beneden zodat je neus de grond raakt.
  4. Met je voeten spring je weer terug in de gehurkte positie.
  5. Dan spring je zo hoog mogelijk en klap je in je handen boven je hoofd.

Dat is één Burpee!
Belangrijk hierbij is dat je het goed uitvoert. Hoe dieper je hurkt en een push-up doet hoe sneller het een verschil gaat maken.

De Challenge

De eerste dag doe je één Burpee, op dag twee doet je er twee en zo verder. Na honderd dagen (rond kerst) kom je op een totaal van 5050 Burpees en ben je lean en mean ;-).

De belangrijkste regel: Mis geen dag!
Als je één dag mist is het geen probleem, doe gewoon de dag erna je Burpees. Maar mis je twee dagen? Dan is het jammer, want dan begint de challenge opnieuw!

Ook wanneer je al op dag 90 bent en je vergeet hem, dien je het in te halen en dus de volgende dag 181 Burpees te doen! Dus niet vergeten!! Deze challenge maakt je niet alleen sterker en slanker maakt zorgt er ook voor dat je meer gedisciplineerd raakt.

Ik ga het doen! Jij?

Ik heb besloten dat ik mee ga doen! Al zie ik mezelf echt de tijd en energie niet hebben om er 100 op een dag te doen, dus laten we hopen dat dit in een weekend valt ;-) Maar ik k ga er echt voor!! Hele dagen voor de computer met een gebolde rug, liters koffie en een pot “vol” Engelse drop is waar ik me het beste voel, maar daar ga ik er niet op mijn best van uitzien. Herken jij dit ook als webgeek? Doe dan mee!

Ik zou het super tof vinden als er meer mensen mee doen zodat we elkaar kunnen stimuleren en we een lean & mean kerstfeest kunnen hebben met zijn allen. Wil jij mijn challenge volgen en dingen kwijt over jou struggles tijdens deze challenge? Gebruik #BurpeesNL.

En, doe je mee? 

0 Shares:
11 comments
  1. Als sportfreak én social media junkie vind ik dit een superoplossing! Het is een hele goede, maar zware oefening. Wil je veel calorieën verbranden dan moet je de oefening snel doen. Tegen de Kerst zou ik er wel voor zorgen dat je alleen bent als je de burpees doet, want op zweetplekken en onaangename geuren zit niemand te wachten, toch…? :)

  2. Kleine aanvulling op deze challenge:

    Stel dat je 181 burpees op een dag moet uitvoeren, dan hoef je niet alle 181 achter elkaar te doen! Heel belangrijke klein detail.
    Dus verdeel de burpees over een gehele dag.

    Burpee aka prisoner squat :))
    Ideaal voor wanneer je op vakantie bent of geen enkele ruimte hebt om te trainen. Zeer hoge interval waarbij je eigen lichaamsgewicht als weerstand wordt gebruikt.

    Ben je heel goed in burpees en is dit geen uitdaging dan kun je een kleine aanpassing maken:
    sla stap 3 (zie plaatje) over.
    Dus je gaat direct van stap 2 naar stap 4.

    Dit vereist nog meer explosiviteit bij het omhoog kom in opdruk stand.

    Succes

    ps: ik heb hem een aantal jaren geleden gedaan voor 30 dagen.
    Dat was ook al geen pretje :D
    helaas nekblessure, dus ik moet hem overslaan. Te hoge belasting.

    1. Goede aanvulling inderdaad!! Maar je bent een held als je ze gewoon wel achter elkaar doet ;-) Vervelend van de blessure, niet overgehouden aan de burpees toch?

      1. nee.. ik hoop dat het lag aan free fight, wing chun en muay thai..
        echter ben ik bang dat het komt door een kantoorbaan

        je bent al een held als je het volhoudt en daarna doorblijft gaan :)

        1. Wow jij bent wel mega actief geweest dan! Nou vandaag me eerste burpee gedaan. Kan niet eens opdrukken op de 'echte' manier. Maar ga het volhouden tot de 100 en daarna kijk ik wel hoeveel ik er elke dag doe…. :-)

  3. Als je deze onder de knie hebt is "death by burpees" ook leuk;
    minuut 1 – 1 burpee
    minuut 2 – 2 burpees
    minuut 3 – 3 burpees
    enz. enz. elke minuut, op de minuut, totdat je het twee keer achter elkaar niet redt om het voorgeschreven aantal burpees te doen. Ronde 20 is een mooi target.
    Draag daarbij dit shirt: http://www.spreadshirt.net/buck-furpees-burpees-f

  4. Weer tijd om dit artikel een klein beetje leven in te blazen; afgelopen zaterdag heb ik 1.000 burpees gedaan voor het goede doel (Spieren voor spieren). Was in totaal 2,5 uur bezig. Afzien, dat wel ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 29.840 keer gelezen