Ter viering van de honderdste aflevering werd de webshow ‘Top Name’ van Fast Moving Targets op dindag de 26ste met een live publiek uitgezonden op http://fastmovingtargets.nl, waarbij het publiek verzocht werd om alle vragen via de social media kanalen te delen.

De jeugd komt digitaal de wereld binnen ge-slide

Midas Kwant is een vijftienjarige iPhone-applicatieontwikkelaar. Hij gaf aan dat hij uit 1997 stamt en hiermee automatisch een kind is van de digitaliserende samenleving. Hij maakt iPhone-applicaties met drie vrienden en heeft vooralsnog geen plannen om zijn eigen bedrijf op te starten, applicaties maken is zijn hobby. Hij wordt gedreven door zijn interesse om altijd bezig te zijn en te investeren in technologie.

Intimiderend

Ik zat dinsdagavond in het publiek en hoorde het verhaal van Midas enthousiast en met een vleugje spanning aan, want de interesse en de enorme inzet van deze jongeman zijn inspirerend, maar tegelijkertijd ook intimiderend. Zoals verschillende stemmen in het publiek op dinsdagavond tegen elkaar fluisterden: “ik was op mijn vijftiende ergens in een coffeeshop te vinden.” Persoonlijk was ik op die leeftijd verdiept in muziek en schrijven en nog lang niet bezig met de technologische en sociale stroming die langzamerhand aan het opkomen was in mijn tijd.

Jeugdige durf

Wat voor Midas spreekt is zijn onbevangenheid en zijn instelling om dingen gewoon te doen. Deze jongen heeft al de CEO van Apple, Tim Cook, ontmoet en onze eigen koningin zijn applicatie getoond. Indrukwekkend op zo een jonge leeftijd. Op de WWDC 2012 van Apple heeft zijn jeugdige durf en volharding hem na een paar pogingen om het VIP-gedeelte van WWDC binnen te glippen zijn vruchten afgeworpen en kreeg hij de kans om Tim Cook de hand te schudden.

The clash of the Titans

Midas wordt de vraag gesteld: waarin verschillen de verschillende generaties ontwikkelaars van elkaar, volgens hem? Daarop antwoordt hij dat er momenteel geen verschil bestaat, “we zijn allemaal bezig met technologie en social media”, maar wellicht zal dit op een later tijdstip een verschil gaan uitmaken.

Nieuwe generatie

Ik gaf hierboven al aan dat ik met een vleugje spanning naar het verhaal van Midas zat te luisteren, ik bewonder deze jongeman voor zijn vooruitstrevende instelling, maar ik ben me er tergelijkertijd ook van bewust dat wij, de oudere generatie, al gauw uit het veld gespeeld kunnen worden door de kinderen van de digitaliserende samenleving. Niet alleen groeien zij op met de iPhone’s and iPad’s, terwijl wij opgroeiden met knuffel-je-speen en lulabie-beren, maar ze worden door de huidige samenleving ook aangespoord om veel sneller op te groeien dan dat wij deden. Ze hebben de potentie om sneller statusposities te beklimmen in tegenstelling tot de oudere generaties. De Justin Bieber’s in deze samenleving worden aangespoord om de poging te wagen en dat is maar mooi ook. Innovatie en proberen het hoogst mogelijke te bereiken is de tendens van de huidige maatschappij en hier ben ik een voorstander van. Dus ook al vrees ik voor mijn eigen baanzekerheid, ik ben er voor dat de jeugd aangespoord wordt om innovatie te waarborgen voor de toekomst.

Apps

Op het moment staan er vier apps van Kwants hand in de iTunes App Store: AppWall ,PhotoWallInside iOS 5 en Appmatch. Op Appmatch is hij het meest trots: “Dat is een memoryspelletje gebaseerd op app-icoontjes, die is nu al zo’n 30.000 keer gedownload.” Of dat lucratief is? Kwant: “Drie van de apps zijn betaald en één is gratis. Ze hebben mij en m’n vrienden al meerdere duizenden euro’s aan omzet opgeleverd.”

Falen op je hoogste moment

Een grote verrassing voor mij was om de ondernemer Ben van der Burg, commercieel directeur  TripleIT, en zijn facinerende manier van vertellen aan te horen. Het was inspirerend hoe hij zichzelf durft te zijn op het podium, on-Nederlands bijna, een tikkeltje eigenzinning en daarom zeker mooi! Er zit zeker veel mens in deze ondernemer.

Hij heeft in zijn rol bij TripleIT verschillende innovatieve projecten ontwikkeld. Voor een weergave van de strategische focuspunten en vernieuwende producten kun je de video terugkijken.

Betalen voor goede content

Wat ik persoonlijk interessant vond  was dat hij op de vraag: “waar hij blij van wordt” antwoordde: dat hij blij wordt als hij er niet uit komt. Dat hij erover nadenkt hoe je ergens uit komt. Hij nam ook de presentator-rol op zich om de vraag aan bod te brengen: waarom er nog geen monetize-model bestaat voor mobiel? Een fundementele vraag en zo zette hij de gasten in het publiek aan het denken en kregen ze de kans om via hun digitale kanalen hierop te reageren. Hij gaf zelf aan om voor verschillende high quality content geld uit te geven zoals voor de applicaties Spotify en TheEconomist.

Mobiel draait om relaties

Hierover heeft de blogger “Me Dunkt…” een helder artikel geschreven wat zeker de moeite waard is om door te nemen. In dit artikel geeft hij aan dat de enig juiste toevoeging op de vraag van Van der Burg, van Marck de Kock kwam, die dinsdagavond via een Tweet aangaf  dat het bij ‘mobiel’ om relaties draait en niet om mobiele apparaatjes. Waar overigens van der Burg instemmend op reageerde.

Conclusie

Mijn conclusie uit het verhaal van van der Burg is dat hij voor de groei van de samenleving en voortbestaan van onze industrie is. En uiteindelijk komt het hierop neer: Leergierigheid en proberen de antwoorden te vinden op de vragen die je niet weet uit te vogelen. In zijn verhaal zie ik de hunkering naar de nieuwe tijd van grote veranderingen! En dat is inspirerend.

Digitalisering is over ons heen gedaald in de vorm van onder andere applicaties, social media en second screens. De nieuwe spelers in de industrie hebben de verlangens van de massa naar digitalisering aangewakkerd en het komt nu aan op de bedrijven in de innovatieve sector om met creatieve connected-modellen te komen om duurzame relaties aan te gaan met potentiële consumenten. We zullen consumeren, maar we zullen de producten consumeren die ons op een ervaring trakteren en onze sociale zintuigen prikkelen.

Kijk de Top Names Fast Moving Target interviews terug!

0 Shares:
Dit artikel is 4.278 keer gelezen