De zeven trends op sociale media volgens Moviebites. Tijdens de seminar Let’s Play op 5 juni 2012 in Den Haag over online video besprak Walter Hueber, CEO van Moviebites een aantal trends op het gebied van sociale media.
Trend # 1 Generation now = geen geduld
Trend # 2 Screenagers
Trend # 3 Broadcast Yourself
Trend # 4 Video = traffic
Trend # 5 Video = social
Trend # 6 Video = mobile
Trend # 7 Video = educational
Why online video?
Toelichting op deze trends: Een site moet snel geladen zijn, een video snel af te spelen is dat niet het geval dan zijn je bezoekers (generation now) net zo snel weer weg. Met “screenagers” wordt bedoel de huidige jeugd die opgroeit met meerdere schermen, niet alleen een tv en een laptop maar ook met smartphone’s en tablets. De gemiddelde tijd dat een bezoeker op een internetpagina verblijft is onder de minuut. Voeg je een video toe dan blijft een bezoeker gemiddeld 3,5 minuten langer op jouw website. En een video zorgt ook voor meer traffic naar de website. Via de zoekmachines worden websites met een video hoger geplaatst in de zoekresultaten. Video’s zijn social een voorbeeld van zo’n video is “Charlie bit my finger”. Deze video is 5 jaar geleden geplaatst en heel veel gekeken en nog steeds wordt er iedere dag meerdere keren per uur op gereageerd.
Let’s Play!
Video’s worden nu meer bekeken via onze smartphones dan via de laptop. Daarom is het belangrijk om het mogelijk te maken dat een website via een mobiele app. kan worden bekeken. De als laatste genoemde trend is dat video’s steeds vaker gebruikt worden om van te leren. Vaak eenvoudige zaken zoals “hoe werkt mijn smartphone?” of “hoe hang ik een lamp op?” zijn via een video’s te leren.
Is de vraag nu nog: “Why online video?” Of zijn wij toch beland bij: “Why not?”