Het zal mijn moeder misschien zijn ontgaan maar verder weet echt iedereen het nu wel: de cookiewet is sinds 5 juni 2012 van kracht! Nederlandse websites moeten laten zien of en met welk doel ze cookies gebruiken. Bovendien moeten gebruikers vooraf de keuze krijgen of zij die cookies willen accepteren. 

Dit hebben we allemaal te danken aan wijzigingen in de Telecommunicatiewet. Deze zijn maandag 4 juni gepubliceerd in het Staatsblad.

Hoewel de naam doet vermoeden dat het om iets lekkers bij de koffie gaat, is het internet cookie iets heel anders. Een cookie is een klein stukje informatie dat als een bestandje in de internetbrowser wordt opgeslagen. Er zijn directe (first party) cookies en indirecte (third party) cookies.

Directe cookies hebben meerdere doelen, zoals:Cookie monster

• onthouden van inloggegevens
• bijhouden van winkelwagentjes
• meten van bezoek van de website
• meten van gebruik van de website.

Voor de eerste 2 punten zijn persoonsgegevens nodig en daarmee privacygevoelig. Voor de laatste 2 punten worden anonieme gegevens verzameld van bezoekers en deze zijn dus niet te herleiden naar individuele gebruikers.

Indirecte cookies ‘volgen’ een gebruiker langere tijd over verschillende websites. Hierdoor kan een gebruiker worden gesegmenteerd op specifieke interesses. Bijvoorbeeld voor gerichtere online reclame.

Informatie- en toestemmingsplicht

De cookiewet bestaat simpel gesteld uit een informatie- en toestemmingsplicht.

1. Bedrijven moeten gebruikers duidelijk en volledig informeren over de aard en het doel van cookies

2. Bedrijven moeten gebruikers vooraf toestemming vragen om deze cookies te mogen plaatsen

Voor zogenaamde ‘noodzakelijk cookies’ geldt een uitzondering. Noodzakelijk voor de gebruiker wel te verstaan. Je kunt hierbij denken aan cookies die nodig zijn om elektronische communicatie mogelijk te maken of die noodzakelijk zijn om een winkelwagentje bij te houden.

Op de meeste websites staat een privacy statement waarin het cookie-beleid staat vermeld.

Omdat er nu toestemming nodig is van de bezoeker, heeft het nieuwe cookie-beleid ook gevolgen voor het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics. Gelukkig hoeft iedere ‘unieke’ bezoeker slechts 1 keer per domein toestemming te geven.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Een pop-up screen ligt voor de hand, al word ik al gestoord bij het idee dat ik bij elke website zo’n ding te zien krijg. Maar misschien is het mogelijk iets in de browserinstellingen aan te passen zodat niet iedere keer opnieuw toestemming hoeft te worden gegeven. Op dit moment kan dat nog niet op de juiste manier geregeld worden.

Alternatief voor cookies

Het Tilburgse internetbedrijf IQNOMY claimt een alternatief te hebben ontwikkeld om terugkerende websitebezoekers te herkennen, zonder gebruik te maken van cookies! Door gebruik te maken van de digitale fingerprint van websitebezoekers kunnen zij iedere unieke bezoeker identificeren. Omdat er ook geen persoonsgegevens zoals een IP-adres wordt gebruikt, zou deze aanpak voldoen aan de nieuwe wetgeving.

De door IQNOMY ontwikkelde methode is gebaseerd op een analyse en voorspelling van het gedrag van de bezoeker. Het is een prima alternatief om zonder cookies een website persoonlijker en relevanter te maken voor bezoekers.

Helaas, de wijziging in de Telecomwet geldt niet alleen voor cookies, maar ook voor andere technieken zoals browser fingerprinting.

Er is hoop

Maar… er is hoop voor de radelozen met een website onder ons!

Je mag de bezoeker van jouw website natuurlijk wel weigeren als hij geen cookies wil accepteren. Dat klinkt vreemd maar kijk maar eens naar de oplossing waar Fok.nl voor heeft gekozen.

Wie Fok.nl wil bekijken, krijgt een Splashpagina te zien: een toestemmingspagina voordat je de eigenlijke website kunt betreden. Op deze pagina krijg je duidelijke en volledige informatie over cookies, en moet je toestemming geven om alle cookies te accepteren.

 Fok.nl cookies melding

Geen zin om toestemming te geven? Dan krijg je een heldere melding dat de website dan jammer genoeg niet voor jou beschikbaar kan worden gesteld. Je kunt dan wegklikken of cookies alsnog in de herkansing accepteren.

 Melding Fok.nl

Rigoureus en effectief

Dat is rigoureus maar eigenlijk wel heel erg effectief. Als alle websites nou deze aanpak kiezen, dan ligt het probleem van toestemming vragen volgens mij snel achter ons én slaan we 2 vliegen in 1 klap: de verleidelijke websites blijven overeind, websites die niet relevant zijn zullen dat pijnlijk ondervinden.

bron: DDMA

 

0 Shares:
3 comments
  1. "Rigoureus maar (…) effectief" spreekt mij wel aan. Hoe gaan we dat bereiken? … Is er niet een slimmerik die zo'n splashpagina of plugin als standaardiplossing in de markt kan zetten. Misschien er gelijk een boekje bij doen over verleidelijke websites ;)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.609 keer gelezen