En dan ineens is het weer voorbij… Geen Nederlands elftal meer op Euro2012 in Oekraïne en Polen! Dus ook geen landelijke teamspirit meer, geen oranje vlaggetjes aan de gevels, weg met de voetbalreclames en wat moet nu dan trending topic worden op Twitter?

Wij houden van Oranje

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen grote voetbalfan ben. Tweeëntwintig mannen die – vaak arrogant of op zijn minst heel erg zelfverzekerd – anderhalf uur achter een bal aan rennen in de hoop om een doelpunt te maken, kunnen me normaal gesproken maar zeer matig boeien. Maar dan komt er weer een EK. En dan laat ik me dus kennelijk toch behoorlijk meeslepen door de landelijke ‘Oranje gekte’. Ik werd zelfs enthousiast. Behalve het feit dat ik met mijn bordje op schoot met interesse naar wedstrijden van Zweden, Ierland en Rusland heb gekeken, volgde ik ook met veel plezier de laatste ontwikkelingen rondom de gadgets, commercials en andere reclame-uitingen van het Nederlands Elftal. Gelukkig zijn er websites zoals de EK Barometer en Verse Reclame die me heel regelmatig (dagelijks!) van alle laatste nieuwtjes op de hoogte hielden.

Mediacircus

Ik vind het echt ongelooflijk wat er allemaal uit de kast werd getrokken voor een EK. We deden er massaal aan mee. Winkels gingen keihard de strijd aan met elkaar aan en voeren campagnes zoals ‘Albert-Heijn-de-mannen-tegen-de-vrouwen-pool’ op Facebook, de geluksvogeltjes van C1000 en  de spelersbussen van de SPAR. Biermerken boekten grote successen met het koelkrat van Grolsch, het persoonlijke rugnummershirt van Heineken en weer een nieuwe Bavaria-dress. We wilden het allemaal! Op Twitter, Facebook en YouTube waren de hoeveel berichten bijna niet meer te volgen. Tijdens de wedstrijd van Nederland-Duitsland werden er bijvoorbeeld ruim 50.000 tweets verstuurd. En dat was nog maar een poulewedstrijd. Hoeveel tweets zouden dat zijn geweest in een (halve) finale? Naast de enorme hoeveelheid berichten via social media, zongen we mee met de commercials van ING, LIDL of C1000. Commercials werden hits. Reclame inhakers en afhakers buitelden over elkaar heen. De één was nog grappiger en origineler dan de ander.

Dus wat nu? Hoe vullen we het grote ‘social media en reclame gat’ zonder Euro2012? Als jij het weet, mag je het zeggen. Of gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag en zijn we het Europees kampioenschap snel vergeten? Daarbij komen de Tour de France, Wimbledon en de Olympische spelen er ook weer aan!

0 Shares:
Dit artikel is 3.739 keer gelezen