De manier waarop mensen zich orienteren op een aankoop, het product kiezen en overgaan tot aankoop verandert. Het is zaak dat marketeers mee veranderen, anders mis je de boot. Consumenten zitten namelijk niet meer te wachten op de oude verkoopstrategieën. Brian Hallagan van Hubspot uit Amerika zegt op ‘Hét Online Marketing Event 2012 (HOME 2012)‘: “Mensen worden steeds beter in het vermijden van reclames”. Dus weg met reclames op tv, radiospotjes en advertentiecampagnes. Laat de consument u vinden.
Outbound marketing niet meer van deze tijd.
De oude, vertrouwde marketingstrategieën zijn allemaal gericht op zenden, zenden en zenden. Ook wel outbound marketing genoemd. “Vroeger werkte dat prima”, aldus Brian Hallagan. “Toen had men maar drie tv- zenders, een abonnement op de krant en een telefoon om te bellen. De boodschap kwam gegarandeerd over”. Tegenwoordig zit men niet meer te wachten op reclames. Consumenten krijgen dagelijks zoveel nieuws te verwerken. Via social media, de blogs die ze volgen en de verschillende nieuwssites. Een reclameboodscap wordt niet meer gelezen, valt gewoon niet meer op. Telefonische verkoop stoort de consument zelfs in zijn dagelijkse bezigheid. Dit wekt zoveel irritatie op en is dus niet meer effectief. Wat dan wel?
Inbound marketing, de toekomst op marketing gebied.
Inbound marketing heeft alles te maken met gevonden worden, bezoekers converteren naar leads en deze leads begeleiden. Wikipedia geeft aan dat een inbound marketingstrategie kan bestaan uit de volgende stappen:
- het creëren van relevante content voor de beoogde groep
- het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content
- het online promoten van deze content, bijvoorbeeld met social-media-marketing, bloggen en pay-per-click-campagnes
- het converteren van website-bezoekers naar klant met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes
- het doorlopend meten en analyseren van het gehele proces
Tegenwoordig zoekt iedereen de benodigde informatie op het internet. Door goede SEO (search engine optimalisatie) en SMO (social media optimalisatie) zorg je ervoor dat je gevonden wordt. Onderzoek de doelgroep. Kijk ook naar andere interesses van jouw doelgroep en kijk of je een mogelijk aansluiting met jouw product of dienst kunt vinden. Wordt hierop vervolgens gevonden.
Aankoopproces
Joyce Lankhaar en Leander Kolen van Bazoon pleiten op HOME 2012 dat je bij het opstellen van jouw inbound marketing-strategie, rekening dient te houden met het aankoopproces van jouw prospect. Het aankoopproces loopt van ontstaan van een behoefte, naar informatie vergaren, keuzes maken en overgaan tot de koop. Op elk moment in het proces heeft de prospect een andere informatiebehoefte. Pas jouw content hierop aan en zorg dat je gedurende het hele proces in the picture bent.
Een voorbeeld
Joyce en Leander geven op HOME 2012 een mooi voorbeeld: een bedrijf dat hondenspeeltjes verkoopt. Hun doelgroep zijn alle hondenbezitters in Nederland. Een grote doelgroep dus. Hoe bereik je die doelgroep online? Prospects zoeken echt niet allemaal online naar hondenspeeltjes. Daarvoor gaan ze op zaterdag naar de dierenwinkel. Kijk naar andere interesses die leven binnen de doelgroep. Zo zijn veel honden bang voor onweer. Een klein onderzoek door een marketeer toont aan dat er veel gegoogled wordt naar mogelijke oplossingen. Bedenk een oplossing, in samenwerking met een expert. Bijvoorbeeld afleiding door het spelen met….. Juist, hondenspeeltjes. Schrijf een blog hierover of zelfs een ebook. Zorg ervoor dat deze worden gevonden en je bent in the picture bij de doelgroep. Ze bezoeken de website van de hondenspeeltjesfabrikant. Door een goede conversie van bezoekers naar leads kun je informatie verzamelen over deze leads. Benader deze gedurende het resterende inkoopproces. Emailmarketing, webinars en gratis e-books kunnen hierbij helpen. De lead leert je kennen, onthoud jouw naam en denkt vervolgens aan jouw product.
Content, content, content
Alles staat of valt dus bij goede content die het publiek aanspreekt. Een goede vindbaarheid in zoekmachines en op social media. Analyseer regelmatig of bepaalde content wel/niet werkt. Pas de strategie aan en stop effort in wat werkt.
Conclusie
Inbound marketing is in Amerika bedacht en is daar erg succesvol. Ik ben in ieder geval enthousiast geworden na de verschillende presentaties op HOME 2012. Ik hou niet van keiharde verkoop en het opdringen van een product op een moment dat het niet uitkomt. Gevonden worden is de toekomst. Daar past deze strategie heel goed bij.