Zoover.nl is met jaarlijks 130 miljoen bezoekers uit 23 landen de best bezochte website binnen de reisbranche. Ook in Nederland is het de best bezochte website binnen de reisbranche met 3,8 miljoen bezoekers per maand. Ze zijn al enkele keren in de prijzen gevallen met de Thuiswinkelaward in 2011 en 2012 , de Usability Award in 2011 en de Beste Reiswebsite van het jaar 2010. Dit zijn zomaar enkele voorbeelden van prijzen waar deze website in is gevallen. Reden genoeg om aan de hand van de drie criteria van de Spinawards om Zoover.nl te beoordelen.
Creativiteit
Zoover.nl is een overzichtelijke website waarbij het gemak van de gebruiker vooraan staat. Er is een goede menunavigatie en zoekfuncties zijn gemakkelijk te gebruiken. Wanneer er gezocht wordt op bestemming/accommodatie krijg je alle informatie beschikbaar die van belang is voor de boeking. Hieronder vallen bijvoorbeeld reviews, foto’s, bezienswaardigheden en het weer dat in samenwerking met weeronline.nl wordt vertoond. Er zijn echter ook wat puntjes van kritiek, zoals de lege vlaktes wanneer je naar beneden scrolt en een erg drukke sidebar aan de rechterzijde van de pagina.
Interactiviteit
De website van Zoover.nl is erg interactief te noemen aangezien mensen hun mening kunnen verkondigen en hun foto’s kunnen plaatsen om andere bezoekers van dienst te kunnen zijn. Niet alleen accommodaties kunnen worden beoordeeld, maar ook bestemmingen en bezienswaardigheden. Wanneer bezoekers de beoordeling van een bestemming of accommodatie bekijken, worden ook direct mogelijke aanbieders van lastminutes, vliegtickets, hotels en autohuur weergeven. Ook is het mogelijk je informatie te delen met vrienden via verschillende social media accounts. Zoover is zelf ook actief op social media en weblogs waar ze tips geven over vakanties(zoals wat er in de koffer moet) en vakantieverhalen verzamelen. Interactiviteit is het grootste speerpunt van Zoover.
Effectiviteit
De effectiviteit van Zoover is inmiddels zo hoog, dat de meeste reisaanbieders de Zoover beoordelingen plaatsen boven hun eigen reviews. Er zijn talloze mensen die beoordelingen opzoeken voordat ze daadwerkelijk boeken. Ook heeft Zoover(bij 89% van de Nederlanders bekend) in Nederland een grote voorsprong op de concurrent Tripadvisor welke bij 12% van de Nederlanders bekend was.
Conclusie
Zoover geniet veel bekendheid bij de Nederlandse reizigers en is de grootste reisreview site. Ook reisaanbieders gebruiken Zoover beoordelingen bij de meeste bestemmingen/accomodaties. Ze bloggen en zijn actief op social media om de beste tips over reizen vrij te geven. Wanneer ze de site optimaliseren, iets rustiger maken en de lege vlaktes verwijderen, zal de website een nog grotere voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrenten.
Kevin Vargas Baena en Niels van Rijsbergen