Het blijft een interessant onderwerp, het imago. Het levert vaak boeiende en heftige discussies op. We hebben natuurlijk allemaal een mening. Vooral over de beeldvorming rondom grote organisaties/merken lopen de emoties vaak hoog op. De laatste maanden ben ik bezig geweest met de theorie rondom het imago, maar nu is het tijd voor een kleine update in de praktijk! Eerst nog even de cijfers van 2011…
Corporate Image 2011
De Corporate Image Barometer onderzocht in 2011 het imago van bedrijven in Nederland. De Rabobank had het beste imago in Nederland. Microsoft en Apple werden 2e en 3e. De top 3 van de beste werkgevers lieten vorig jaar een verrassende uitkomst zien: ICT-bedrijf Sogeti steeg van de 16e plek naar nummer één als beste werkgever. Op nummer 2: Ebbinge & Company en KLM-Air France op nummer 3. Het bedrijf dat volgens de zakelijke beslissers het meeste aandacht had voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is Triodos Bank. ASN Bank en de Rabobank staan op de 2e en 3e plaats. De drie beste marketingbedrijven waren (via het NIMA): Wehkamp, Jumbo en KLM.
De top van 2011
De vijf bedrijven met het beste imago van 2011 volgens Management Team:
- Philips
- Rabobank
- Shell
- Unilever
- Ahold/Albert Heijn
Deze organisaties hadden in 2011 een goed werkgeversimago op basis van onderzoek via Intermediair:
- Rabobank
- Philips
- Shell
- Unilever
- ING
Het rijtje ICT bedrijven van Computable zag er in 2011 zo uit:
- Apple
- Microsoft
- IBM
- CapGemini
Poll 2012
Mooie rijtjes van 2011. Maar hoe is het in 2012? Om daar achter te komen ben ik onlangs een poll gestart. Toen mocht jij het zeggen! Via Twitter en Facebook heb ik de poll verstuurd. De vraag was “Welke organisatie heeft in 2012 een goed imago? Wie is nummer 1? Wie mag er niet ontbreken in de lijst?”. Het is geen verrassende top 3 geworden eerlijk gezegd… Totaal hebben hebben 147 mensen de poll ingevuld. De resultaten – zie ook http://twtpoll.com/yt1qab – zijn:
- Apple 31%
- Rabobank 24%
- Google 21%
Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar de poll geeft wel een aardig beeld van de organisaties die het (ook) in 2012 goed doen. Apple als winnaar, Rabobank een goede tweede en Google een duidelijke nummer drie. Ik denk dat het de komende tijd wel zo blijft. Deze bedrijven weten ongetwijfeld hun posities aan de top goed te handhaven. Of zie jij het anders?
Imago en MKB
Via de poll kreeg ik de opmerking dat het leuk en zinvol zou zijn om zo’n lijst te maken voor het MKB. Daar speelt het imago uiteraard ook een grote rol. Een onderzoek binnen het MKB lijkt mij inderdaad een goed idee. Er zijn immers voldoende MKB bedrijven die een geweldig imago hebben! Het is wel een uitdaging om het goed aan te pakken…En wat vind jij? Zie jij daar het nut van in? Of juist niet? Wat is jouw mening of ervaring? Briljante ideeën en tips hoor ik natuurlijk graag!