duim omhoogIk weet het, ik ben niet de eerste die het zegt, maar toch: social media op school buiten de deur houden kan niet. Ook al zie je geen educatieve meerwaarde in die nieuwerwetse dingen, de leerlingen brengen via een andere deur de wereld van social media gewoon mee de klas in.

Zo gek is dat niet, want het omgekeerde gebeurt ook: leerlingen nemen altijd een stukje school mee naar huis: ze hebben huiswerk, ze vertellen aan tafel hoe de dag was, ze bespreken school online met vrienden.
Social media dus de hele dag door.

Verbieden

De leraar die zelf niets of weinig met social media doet, vindt die wereld waarschijnlijk geen feest. Hij ziet leerlingen onder de les met hun telefoon sms’en, antwoorden uitwisselen en compromitterende situaties filmen die dezelfde dag nog op YouTube staan. Neemt hij een telefoon in, dan blijkt de onverlaat gewoon nog een tweede op zak te hebben. Niks lolligs aan. Regelen en verbieden die hap.

De Nieuwe Mens

Tegenover de regelende, verbiedende leraar staat de social media goeroe. Halleluja! roept hij (zij). Want zien wij niet dat de wereld compleet veranderd is? Wat de Sovjet-Unie in tientallen jaren niet lukte is door sociale media wel tot stand gekomen: De Nieuwe Mens. Wie na 1990 geboren is, hoort tot de Digital Natives, de Einstein-generatie, de Y-generatie, de WIFI-generatie, of de Connected generatie en gaat al multitaskend en prosumend anytime anywhere door het leven.

Steen

De Verbieders zullen de Goeroes voor de voeten werpen dat ze zelf maar eens voor de klas moeten gaan staan en dat ze dan wel anders zullen piepen. Omgekeerd bijten De Goeroes de Verbieders toe dat ze onder een steen leven en op dezelfde manier onderwijs geven als in 1870.

Over wie gaat het?

Wat we misschien vergeten is dat er nog een derde groep is: de leerlingen. Wat weten we van die leerlingen? Ze hebben allemaal een mobiele telefoon. Ze hebben bijna allemaal internet thuis. Ze zijn gewend die middelen te gebruiken bij het communiceren met anderen, als hulp bij het huiswerk, als vermaak. Zitten ze weer in de klas, dan moeten ze werken op een manier die daarmee niet te vergelijken is. Traag, met achterhaalde teksten en weinig beelden. Dus doen ze wat alle leerlingen al eeuwenlang doen: zoeken naar een manier om de dag wat spannender te maken.

Idee

Beste docent, geef je leerlingen die spanning.

  • Doe eens gek en overhoor het huiswerk met telefoon en digibord. Laat leerlingen vragen beantwoorden via hun telefoon. Kijk vervolgens op het digibord hoeveel leerlingen inderdaad de kennis hebben die je verlangt. Het kan, supersimpel, op www.mentimeter.com.
  • Moeten ze oefenen met het schrijven van een betoog? Laat je lievelingen opschrijven waarom ze nou juist die telefoon gekozen hebben. Waarom zouden ze een ander die telefoon ook aanraden?
  • En als ze nu een nieuwe telefoon zouden kopen, wat is dan de voordeligste keus die past bij hun wensen? Leuk sommetje.
  • Laat verschillende groepjes hun betogen en telefoonbegrotingen op internet en/of Facebook zetten en kijken wie de meeste bezoekers of likes trekt. Waar ligt dat aan?
  • Voer je lijstjes met moeilijke woorden in op www.wrts.nl en laat de leerlingen daarmee op hun computer of telefoon oefenen. Het levert meer resultaat op dan woorden leren uit een boekje.

De leerlingen dus

Daarnaast: ga in gesprek met de leerlingen, want het gaat over hen. Wat vinden zij van de verschillende sociale media? Hebben ze voorkeuren? Wat doen ze ermee, wat niet? Wat zetten ze erop? Gebruiken ze sociale media wel eens voor school? Als zij regels zouden mogen maken voor telefoongebruik op school, hoe zouden die er dan uitzien?

Succes alvast. En heb je het gevoel dat je er gewoon te weinig van weet, dan zijn er zat kennisbronnen om eens in te grasduinen. Lees Boektweepuntnul of bezoek www.mediawijzer.net.

0 Shares:
3 comments
  1. Leuk artikel! Toevallig heb ik 2 maanden geleden nog een klein onderzoek gedaan over smartphones op middelbare scholen. Was voor de studie. Meer dan 60 kinderen geïnterviewd. 

Comments are closed.

Dit artikel is 3.589 keer gelezen