Gisteren las ik een blog van contentgoeroe Gerry McGovern: Why are ugly websites so successful? Huh? dacht ik. Houd ik van lelijke websites? Nee, niet speciaal. Is layout onderschikt aan de content? Ja, vaak wel. Ben ik naar iets op zoek, dan zijn informatie en functionaliteit belangrijker dan design. McGovern haalt de nieuwssite www.techmeme.com aan. Die is inderdaad best lelijk. Maar omdat de verzameling nieuws en links van zeer goede kwaliteit is, wordt de site goed bezocht. The uglier, the better. McGovern haalt in z’n blog een test aan die hij vaak presenteert aan groepen webprofessionals. Het gaat over een test met een pagina A en een pagina B. In dit geval om twee aanmeld- /registratiepagina’s. De ene pagina was 40% succesvoller in ‘het mensen zich laten aanmelden’ dan de andere. Een groot verschil. Hij vraagt dan aan de groep welke pagina zíj zouden kiezen. Bijna altijd kiest 80% voor webpagina B. Terwijl webpagina A 40% succesvoller was. Webpagina B was mooier en voorzien van een strakke layout. Webpagina A was lelijker. Iedere keer weer bleek de lelijke webpagina beter te presteren. Gerry geeft een paar redenen voor het succes van lelijke websites: “Why are ugly websites so successful? In the eyes of many customers, ugly equals authentic and credible. Ugly helps you get the task completed quickly without any fuss or distraction. Ugly is going to give you the details. Ugly is not hiding anything. Ugly does not waste your time on surface images and trivial jargon and hype.” Daar heeft hij een punt. En het verklaart meteen waarom tweedehands spullen en amateurseks op het web zo gewild zijn. Weg met de gelikte promotiefilmpjes, geile bewegende bikinibanners en fakereviews. En ja graag die korrelige, schokkerige beelden van een klant die z’n nieuwe koffiecupjesapparaat uit de verpakking haalt. En ja voor beoordelingen met spelfouten. En hosée voor alle detailvragen op alle fora over de pijnen van je smartphone. Weg met onze strakke WordPresssites en gephotoshopte profielfoto’s! Oké, ik laat me even gaan, maar authenticiteit is goed. Ook als het lelijk is. Het verschil tussen details en details We maken ons te druk om details: uitlijning van tekst die niet helemaal perfect is, een typfout, een spatie te veel of te weinig. Wat belangrijker is, is dat de content aansluit bij de behoefte van je bezoekers (i.p.v. dat je content aan bezoekers opdringt), dat de info klopt, punctueel en actueel is en dat je een fijne verzameling links hebt waar bezoekers iets aan hebben. Oh, wat ben je lelijk Websites die er niet uitzien, maar wel vaak worden bezocht: Startpagina’s – Honderden en honderden webpagina’s over alle mogelijke onderwerpen. Nog steeds ongekend bemind. www.wikipedia.nl – Nee, zij verdienen niet de schoonheidsprijs: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bier Marktplaats.nl – Al jaren vaal oranje. Ik kan er alles op vinden. www.useit.com – Oei. Dit is de website van Jakob Nielsen En niet te vergeten: al die html-sites die onder een dikke laag stof, gruis en pus op het web liggen te ronken. En zo af en toe, even wakker geklikt worden door een nietsvermoedende bezoeker, die zich direct uit de voeten maakt, bij het zien van zoveel lelijkheid. Gerelateerd Geschreven door Lonneke van Schijndel