Hoe populair ben jij op het web? En hoe belangrijk is dat eigenlijk? Onlangs zag ik een aardige discussie op Twitter tussen twee social media goeroes hierover, en dat zette me aan het denken. Want waarom twitter je en wat verwacht je van de mensen die je volgt? En hoe belangrijk vind jij je volgersaantal?
Inhoud of aantal?
Waarom volg je iemand? Kijk je naar het aantal volgers dat iemand heeft of naar de inhoud van de tweets? Of naar beiden? Toen ik nieuw was op Twitter volgde ik alleen bekenden. En mensen met heel veel volgers. Die moesten namelijk wel iets te melden hebben anders zouden ze niet zoveel volgers hebben. In die begindagen begreep ik niet dat mensen honderden anderen konden volgen. Het leek me onwaarschijnlijk dat je daar ook echt iets aan zou hebben. Inmiddels volg ik zelf zo’n vierhonderd mensen. En, nee niet iedereen is even interessant en sommigen zijn zelfs maar even interessant. Maar bij alle mensen die ik volg, vind ik wel iets. Leuke tips, interessante nieuwtjes, humor en herkenning of gewoon gezelligheid. Soms vind ik er te weinig of staat de toon van de tweets me niet aan en ontvolg ik weer. Al komt dat niet heel vaak voor.
Boeien en binden
Waarom volg ik iemand? Als iemand mij interessant lijkt komt dat vaak in eerste instantie door zijn twitternaam en bio. Vervolgens scroll ik even door zijn of haar tweets en dan weet ik meestal wel of iemand me zal boeien en aan zich weet te binden. Waarom volgen mensen mij? Goeie vraag. Mijn eigen volgersaantal blijft hangen rond de 280. Elke dag krijg ik er weer een paar volgers bij, om er net zo snel weer een paar te verliezen. Waarom? Geen idee. Ik kijk eigenlijk nooit bij die Twitterdiensten wie mij verlaten hebben want ik wil niet alleen maar met volgersaantallen bezig zijn. Toch vraag ik me soms wel af wat de reden van vertrek is. Wat verwachtten deze ontvolgers van mij? En waarom kon ik hen niet boeien en binden?
Inspiratie
Blijkbaar doe ik iets niet goed. Althans als ik meer volgers zou willen. Gelukkig wemelt het op het web van de gratis twittertips. Alleen niet al die tips passen bij mij. Op advies van een social media expert heb ik pas wel mijn bio aangepast. Die was blijkbaar te cryptisch. En sinds die verandering heb ik er inderdaad meer volgers bij. Andere tips negeer ik omdat ze niet bij mij passen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet het type om mijn diensten en expertise continu van de daken te schreeuwen en twitter ik ook niet consequent. Sommige dagen ben ik helemaal niet online te vinden. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat mijn volgersaantal blijft steken. Maar gaat het daar dan om? Is dat mijn doel? Zo veel mogelijk volgers? Nu ik dit stuk zo schrijf is het antwoord: nee. Ik twitter omdat ik het leuk vind. Omdat ik mijn gedachten wil delen, mijn verwondering wil uiten en geïnspireerd wil raken. Als ik ook nog anderen kan inspireren is dat mooi meegenomen. En natuurlijk is het leuk als dat er veel zijn. Maar voor mij blijkt dat toch bijzaak.
The power of Twitter
Terug naar de discussie die zich onlangs voltrok op Twitter. Het ging over iemand die in zijn bio had staan ‘hoofd social media’ en maar 43 volgers had. Een ongelukkige combinatie. Want als je weet hoe social media werken, heb je natuurlijk duizenden volgers. Natuurlijk. Of niet? Jeanet Bathoorn geeft op haar blog het ultieme voorbeeld van de kracht van social media. En dan wordt het nut van heel veel volgers je meteen duidelijk. Maar als je Twitter gebruikt ter inspiratie, zoals ik, dan maakt het mij niet uit of je maar 43 volgers hebt of 4300.