Rituals – maker van geurige dingen voor bad, lijf en huis – stortte zich 18 maanden geleden op de social media. International marketing manager Nicole Verburg vertelde de Social Media Club Amsterdam hoe ze dat doen. “We kenden het verhaal: eerst luisteren, dan pas aanwezig zijn, dan gaan delen en tot slot mensen betrekken. Daar werden we onrustig van. We hadden genoeg te melden, we waren nieuwsgierig en dus hebben we het allemaal tegelijk gedaan.”
Anderhalf jaar later heeft Rituals zo’n 6.400 volgers op Twitter, 15.000 fans op Facebook en ruim 16.000 vrienden op Hyves. Nicole prees de hoge interactie op Hyves. “Schrijf dat platform nog niet af. Hyvers zijn betrokken en denken graag mee. De omgang met elkaar is respectvol.” Een halfslachtige FourSquare-actie rondom de winkel in de Kalverstraat in Amsterdam leverde slechts één check-in op; van de medewerker die de actie had opgezet. “Daar moeten we nog wat mee.”
Terugkerende zin in Nicoles verhaal was “het cirkeltje rond”: Rituals zoekt naar een balans van interactie tussen online en offline. Klanten die in de winkel komen laten een e-mailadres achter. Daarmee vult Rituals hun e-database, of fanbase zoals ze die zelf noemen. Ook de webshop (sinds 2003) is een bron van gegevens. Een retweet-actie (“RT en win doucheschuim”) kostte 80 euro leverde 600 retweets op. Rituals was aanwezig bij de Oscars en riep op Twitter: “Laat je ‘glamourous’ opmaken in onze winkels.” Daar werden foto’s gemaakt en geüpload naar de Facebook-pagina. Onderzoeken onder hun fanbase levert lollige informatie op, zoals “47% van alle vrouwen maakt de badkamervoegen schoon onder de douche”. Alles wordt gepast ingezet om meer mensen naar de winkels en de webshops te krijgen en de fanbase te vergroten.
Grappigste voorbeeld van hoe Rituals tools door elkaar gebruikt is het printen van een lovende tweet, die ze ingelijst in de winkel plaatsen bij het betreffende product.
Scoop van de dag was de lancering van de Verjaardagsmuur. Op de BDayWall maak je – met Facebook – voor een jarige vriend(in) een felicitatiepagina aan. Bij tien of meer wensen ontvangt vriend(in) een Rituals cadeautje. Nicole: “We willen van de verjaardag ook weer een ritueel maken, waar mensen wat moeite nemen om de jarige te feliciteren in plaats van een simpel krabbeltje achter te laten op Facebook en Hyves.”
Terwijl Rituals werkt aan het verweven van social media in “de DNA van de organisatie”, gaat het openen van winkels wereldwijd gestaag door. Turkije is het volgende land op de lijst. Online krijgt Spanje deze week een eigen Facebookpagina, omdat veel Spanjaarden het Engels onvoldoende beheersen. De cijfers die Nicole hier en daar noemden waren niet bijzonder hoog: over 62 geüploade foto’s werd ze al enthousiast. Maar zo lang zijn ze nog niet bezig en als het aan de drive ligt van het marketingteam (twaalf vrouwen, waarvan slechts 1FTE op social media) liggen die getallen over 18 maanden heel anders.
En ja, ik ben een fan van hun doucheproducten, maar los daarvan was ik gecharmeerd van het enthousiasme van de spreker waarmee ze alle tools omarmt om de Ritualsboodschap uit te dragen waar ze overduidelijk zelf in gelooft.
1 comment
Hee Karina, leuk artikel over Rituals. Heel levendig. Ben zelf geen gebruiker, doosjes komen me wel bekend voor. Volgens mij zijn de mannen in mijn huis fan. Alinea over DNA is een beetje vaag.
Comments are closed.