Uit Brits onderzoek is gebleken dat acht op de tien jongeren tot 25 jaar hun mobieltje ook gebruikt tijdens het TV kijken. 72% geeft via Twitter, Facebook en MSN veelvuldig commentaar op het bekeken programma.

#tvoh

Dankzij Twitter is de ouderwetse beeldbuis – inmiddels 85 jaar oud – dus alsnog een sociaal medium geworden. Kijkers twitteren tijdens een uitzending wat zij kijken – en vooral wat zij van de uitzending en de deelnemers vinden. Zo was The Voice of Holland via Twitter minstens zo vermakelijk als via de buis.

#widm

Ook kunnen diegenen die naarstig meezoeken naar de mol van dit seizoen al twitterend hun mobiele MOL-boekje aanvullen met speculaties en observaties van andere speurneuzen.

Ook handig: mensen laten weten welk programma goed is of welke gast tijdens #dwdd een zapmomentje verdient. Voor jou of voor hen. Twitteren tijdens het TV kijken helpt je dus een keuze te maken uit het grote aanbod.

Overigens lijkt deze trend zich niet uitsluitend onder de jeugd te ontvouwen. Ook volwassenen vinden het gezellig, deze vorm van ‘watching apart together’. Het is een aanvulling op het gewone kijken, we zijn nieuwsgierig naar de mening van anderen en we vinden het leuk om mee te denken over de inhoud van een programma.

Filter je tweets

Mochten de muzikale hoogtepunten van Ali B in #abovt, Barbie uit #ohohcherso of Boer Marcel uit #temptationweiland je echter niet bekoren, dan heb ik ook goed nieuws! Je kunt bepaalde tv-tweets heel eenvoudig filteren uit je timeline:

– Ga in Tweetdeck (of een ander cliënt) naar Settings
– Klik op Global Filter
– Geef aan welk woord / welke tweep / welke bron je niet meer in je timeline wilt zien
– Klik op SAVE

Lekker ouderwets. Een knop op je social TV.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.059 keer gelezen