Eind maart (volgens sommige bronnen 25 maart) komt de Nintendo 3DS naar Nederland. Het is de opvolger van de Nintendo DS (en DSi). Voor diegene die niet bekend zijn met de Nintendo DS(i): het is een draagbare spelcomputer met twee schermen waarbij het onderste scherm een touch screen is.

Ook de 3DS zal twee schermen hebben. Het bijzondere aan de 3DS is dat het bovenste scherm (als je hem horizontaal houdt) een 3D scherm is. En wat nog opvallender is: je hebt er geen 3D bril bij nodig. 3D is het toverwoord van de laatste pak ‘m beet 2 jaar. Bioscopen hebben moeten investeren in nieuwe projectoren en de TV fabrikanten hebben in razend tempo technologie ontwikkeld om 3D ook naar de huiskamer te brengen. Ik ben nog behoorlijk sceptisch over het hele 3D gebeuren, mede omdat ik geen zin heb om met een bril op in de bios te zitten of naar de TV te kijken. Bovendien zit ik dan alleen want mijn partner ziet door een oogafwijking geen 3D. Gelukkig is een bril bij de 3DS niet nodig. Zonder bril kun je de wereld waarin je speelt in volle diepte zien. Althans, dat is de claim van Nintendo.

Ik luister veel naar podcasts over de game-wereld. En wat blijkt: de 3DS werkt erg goed… mits je het apparaat en je hoofd heel stil houdt. Want een kleine beweging naar links of naar rechts en het effect is weg. Dit maakt de 3D ervaring met de Nintendo een beetje een stijve bedoening denk ik. Gelukkig is het een Nintendo spelcomputer dus er valt genoeg te beleven buiten het 3D gebeuren. Sterker nog, een schuifje op het apparaat laat je de intensiteit van het 3D effect traploos instellen en ook uitzetten. Dus Nintendo ziet zelf ook in dat het niet altijd 3D is wat de klok slaat.

Zoals alle DS varianten zal ook dit hoogstwaarschijnlijk een grandioos succes worden maar wat ik me echter afvraag: hoe verkoop je de 3DS? En dat geldt eigenlijk voor alle 3D technologie. Want 3D billboards zijn er nog niet. Ook de website van Nintendo laat beelden van de 3DS zien maar natuurlijk zonder het 3D effect. Nintendo heeft hier wat op bedacht. Meer nog dan met de vorige spelcomputers zullen op allerlei verkooppunten demo apparaten beschikbaar komen. Die zullen de vroegkopers moeten overtuigen van de kwaliteiten van de 3DS en daarna zal word-of-mouth de rest moeten doen.

Het zal mij benieuwen of 3D zal aanslaan. Zowel in spellen als in de andere media. De eerste consumenten 3D camera’s zijn al gesignaleerd (sterker nog de 3DS kan ook 3D foto’s maken) dus langzaam begint de consument de beschikking te krijgen over 3D producerende apparaten. Zoals iedereen in marketing weet: een gadget is pas een succes als het in alle huiskamers ligt. De Nintendo 3DS kon daar spelenderwijs wel eens een behoorlijke steen aan bij dragen! (N.B. De Nintendo DS is wereldwijd in meer dan 145 miljoen ‘huiskamers’ beland!)

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.024 keer gelezen