Mijn tante, ook woonachtig in New York City, vroeg mij laatst in welke wijk van Manhattan mijn LivingSocial Deals vielen. Ik zei dat ik de Midtown-deals kreeg, waarop zij triomfantelijk meedeelde dat zij de Downtown-deals krijgt en daar stond ik dan. Niet alleen worden we tegenwoordig beoordeeld op het aantal gappies op Facebook en volgers op Twitter, maar ook op de deals die je krijgt afhankelijk van de wijk waarin je woont of de shopvoorkeuren van je vrienden tellen mee in het schetsen van jouw online (en offline?) profiel.
No deal
Social shoppingsites, zoals Groupon (wereldwijd) en LivingSocial, waar ik zojuist over sprak, zijn hot en happening. Onlangs sloeg Groupon -heel arrogant- een bod van gigant Google (we hebben het over 6 miljard dollars) af. Google zag wel wat in de social shoppingsite die -volgens gegevens van Compete– in de maand november 2010 ruim 11 miljoen unieke bezoekers naar alleen al haar Amerikaanse shoppingcentrum zag komen.
Social what?
Volgens een onderzoek naar het gebruik van social shopping sites in de VS, uitgevoerd door JP Morgan, heeft 2/5 van de Amerikaanse internetters nog nooit van het fenomeen ‘social shopping’ gehoord. Slechts 17% van de Amerikaanse internetbevolking heeft wel eens een social shopping deal gekocht en daarvan is 30% tussen de 18 en de 34 jaar. En dat terwijl er toch dagelijks meerdere honderduizenden Amerikanen een bezoekje brengen aan deze websites waarop elke dag een andere deal wordt aangeboden.
Delen
Social shopping sites zijn allemaal gebaseerd op het idee van het ‘samen kopen’ van producten en diensten. Bij sommige sites, zoals Groupon, gaat de deal door indien de deal of coupon door een bepaald aantal mensen wordt gekocht. Bij andere social shopping sites gaat het meer om het gemak van het delen van je shopervaring en aankopen met je vrienden, waardoor zij -hopen de social shopping sites- ook allemaal gaan kopen en delen. En dit alles ondersteund door de al zo geliefde ‘share’ knop waardoor je ook je vrienden op Facebook, Twitter en LinkedIn kunt laten zien tegen welk fijn prijsje jij 6 laserbehandelingen hebt gescoord.
Nu ook hier
Het feit dat Google met een dusdanig bod op de proppen komt, tezamen met alle speculaties, blogposts en onderzoeken uitgevoerd hier in de VS, geeft wel aan dat er hoge verwachtingen van het fenomeen social shoppen zijn. En al helemaal nu het Nederlandse Shopwithyourfriends, winkelen tot een social mediaal gebeuren maakt (je shopt alleen, maar deelt via alle mogelijke social mediakanalen met vrienden en familie), lijken we er niet meer aan te ontkomen.
Nog niet overtuigd
Of ik er aan mee doe? Ik weet niet. Inmiddels heb ik het uurtje massage dat ik in december kocht via LivingSocial, nu uiteindelijk voor eind februari, tijdens kantooruren, gepland. Maar laaiend enthousiast ben ik -social media positiva- niet. Tegen de tijd dat geen van mijn vriendinnetjes meer wil gaan shoppen en ik met behulp van een fijne coupon een netje uitjes of 20 rollen pleepapier kan scoren, hebben we het er nog eens over!
Comments are closed.