Wat haar via de gewone weg maar niet lukte, lukte haar wel via social media. En hoe. Niet alleen vond Annemarie Appelman haar droombaan, maar ook trok haar website op het hoogtepunt wel 300 unieke bezoekers per dag en hield ze er een groot netwerk aan over. Aan het eind van haar zoektocht kon Annemarie kiezen tussen verschillende banen.

Annemarie Appelman deed wat veel merken en organisaties nog helemaal niet kunnen: ze zette social media effectief in om haar doel te bereiken. Waarom lukte haar dat? Een aantal mogelijke redenen waar bedrijven wat van kunnen leren.

  1. Begin met een heldere doelstelling. Dit is natuurlijk een open deur, toch voel ik me geroepen hem even in te trappen. Annemarie blogt: ‘Het doel van deze website is heel simpel, mezelf aan een baan helpen.’ Het kan niet duidelijker. Wat wil jij met jouw social media-strategie? Is dat ook zo duidelijk?
  2. Wees zo open als nodig is. Annemarie is volledig transparant over alle afwijzingen die haar zoektocht haar tot nu toe opleverde. Er zijn geen geheimen. Is dat onhandig van haar, moet ze zichzelf niet positiever belichten? Mag ik je er even aan herinneren dat Annemarie haar droombaan vond? Juist door open te zijn en haar negatieve ervaringen te delen, kon ze haar hele verhaal vertellen. En dat hele verhaal, dat was interessant. Annemarie wilde geen topcarrière in een strakke-pakken-bedrijf, ze wilde een leuke baan bij een fijne organisatie. En daar past haar openheid bij.
  3. Ben persoonlijk. Als je een persoon bent, zoals Annemarie, dan is dat natuurlijk makkelijker dan wanneer je een merk of een bedrijf bent. Maar zelfs dan kun je een persoonlijkheid hebben. Zorg dat je in stijl van die persoonlijkheid blijft communiceren.
  4. Ga de dialoog aan. En meng het ‘echte leven’ met je virtuele leven. Alles wat Annemarie ondernam in relatie tot haar zoektocht, kwam online te staan. En op alles wat anderen over haar schreven, kwam een persoonlijke reactie.
  5. Buit de mogelijkheden uit. Social media lenen zich om je doel te gebruiken, zie Annemarie Appelman. Ze lenen zich goed om er je eigen draai aan te geven.

En nee, natuurlijk kun je Annemarie Appelmans succes niet een-op-een kopieren voor een andere organisatie. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Het lukte Annemarie  haar eigen manier te vinden en succesvol in te zetten. Zo vond zij haar droombaan. Heb jij je eigen manier al gevonden?

0 Shares:
3 comments
  1. Zo, ik heb even uitgebreid rondgeklikt en eigenlijk moet ik het daar zeggen, maar ja, hier was ik het eerst. Wat een wonderschoon gebruik van internet en social media. Groot applaus voor Annemarie. Zo open en transparant durven inderdaad maar weinig mensen te zijn. Je zou bijna denken dat het een experiment is onder valse naam. Ze doorbreekt een taboe, want wie vertelt tijdens een sollicitatie nu hoe veel afwijzigingen er al waren.

    Heeft iemand haar al een fles champagne gebracht? Of haar sponsoren? Ik vind het echt knap.

    En ze schrijft ook zo lekker :-)

  2. Wat leuk om te lezen dit! Een creatieve manier om aan je droombaan te komen in dit digitale tijdperk.

    Het zet mij ook aan het denken, want ik ben zelf op zoek naar een leuke nieuwe baan. Daarom ga ik aan de slag om je vraag te beantwoorden: 'Zo vond zij haar droombaan. Heb jij je eigen manier al gevonden?'. Ik ben benieuwd wat daaruit komt!

Comments are closed.

Dit artikel is 2.741 keer gelezen