Let op: hier komt een rant.

Zorgverzekeringen zijn in 2010 absoluut niet simpeler geworden dan een jaar of 20 geleden. Toen betaalde ik een beetje, kreeg ik een boel en hoefde ik me er allemaal niet zo druk over te maken. Maar goed, de kosten van de zorg rijzen de pan uit en je moet wat, dus tegenwoordig is er een soort van gehandicapt keuzestelsel in de zorg, waarbij ik in de meeste gevallen geen flauw idee heb waarvoor ik nou eigenlijk wel en niet verzekerd ben.

Omdat ik in verband met het een en ander de diensten nodig had van een specialist en deze specialist geen contract heeft met mijn zorgverzekeraar, wilde ik even checken of ik voor al dat leuks wel verzekerd ben. Dus surfte ik naar de website van Zilveren Kruis Achmea om daar na te gaan wat mijn 3-sterren verzekering ook alweer inhoud. Eenmaal daar moest ik algauw constateren dat er nergens een inlogknop te vinden was. Ik ging er vanuit dat ik die nodig zou hebben voor het inzien van mijn eigen gegevens, maar no such luck.

Na heel veel geklik, gezoek en op hoop van zege, geef ik die strategie op en pak er mijn papieren kolos bij: de administratiemap. Onder het tabje verzekeringen vind ik inderdaad mijn polis terug (handig hoor zo’n administratie, dat had iemand me jaren geleden al moeten vertellen) met daarop zelfs een link naar een mijn-omgeving: www.zilverenkruis.nl/mijnzorg. Daar zal ik alles wel vinden, denk ik hoopvol terwijl ik het adres intik.

Mijn speakers staan nogal luid omdat ik Star Trek nog eens helemaal aan het kijken ben. En terwijl Tuvok en Neelix met elkaar staan te discussiëren roept opeens een vrouwenstem, in het Nederlands: welkom op deze website.

Ik schrik me een zeer flamboyant hoedje. En zoek naarstig naar de knop waarmee ik haar uit kan zetten.  Gelukkig is er een skip intro link en daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van. Op de volgende pagina is de praatgrage dame weer terug. Dit keer kan ik haar niet uitzetten. Ze gaat niet weg voordat ik mijn polisnummer heb ingevoerd. Overigens mag ik ook verder zonder polisnummer. Ik kom er later achter dat ik mét polisnummer wel te zien krijg welke verzekering ik heb. Maar dat ik zónder polisnummer verder exact dezelfde content krijg. Maar dat weet ik nu nog niet, dus vul ik na even naarstig te hebben gezocht naar mijn pasje, mijn polisnummer in, zodat mevrouw kletskous haar mond houdt.

Maar dat doet ze natuurlijk ook op de volgende pagina niet. En erger nog, op de volgende pagina krijg ik haar al helemaal niet meer stil. Ze blijft maar praten. Je zou het voor de gein eens uit moeten proberen. Niet dat het geinig is trouwens. Het is rete-irritant zelfs.

De tweede keer dat ik hier doorheen loop, kom ik erachter dat ik haar kan sturen door op de linkjes aan de rechterkant te drukken. Daarvan gaat ze andere dingen zeggen. Maar niet altijd, want dat zou natuurlijk te simpel zijn. En terug kan ik ook niet, want het is een flashdingetje, dus als ik terugga, kom ik weer helemaal bij het begin met de intro-skip-link. Maar goed, ik klik dus maar op wat en krijg dan de slechtste speelfilm ooit: hoe werkt de basisverzekering.

Kijk, video kan een fijne toevoeging zijn aan je website. Een prima manier om mensen die geen zin hebben om te lezen, tegemoet te komen. Maar het is geen vervanger voor tekstuele content. Om de boodschap te krijgen, moet ik nu het hele filmpje bekijken. En geloof me, dat wil ik niet. Op een tekstuele uitleg kan ik lekker scannen, zoeken, printen en al die andere handige dingen die je wel eens doet met informatie die je lastig vindt, of die je eigenlijk niet mega-interesseert.

Ik ben op zondag meestal erg zen. En ik heb ook niks in het bijzonder tegen verzekeraars. Maar deze zogenaamde mijn-pagina doet niet wat ik ervan verwacht had en levert me maar minimaal inzicht op. Daarbij erger ik me dood aan het slechte gebruik van video in de pagina, waar ik ook nog eens maar met moeite aan kan ontsnappen. Ik snap dat er allemaal ingewikkelde informatie aan verzekeringen hangt – althans, dat neem ik aan – maar ik wil gewoon een omgeving waar ik in kan loggen en mijn eigen gegevens (meer dan het aantal sterren dat mijn polis heeft) in kan zien. En zolang die er (nog) niet is wil ik in elk geval geen pagina die wel Mijn Zorg heet, maar verder geen drol doet.

Oooeehhh wat ben ík geirriteerd!

0 Shares:
3 comments
  1. Hoi Xaviera,

    Bedankt voor het stukje dat je over ons geschreven hebt. Graag reageren we ook even op jouw bevindingen. Met het toevoegen van /mijnzorg, ben je terecht gekomen op een verouderde actiepagina. Deze pagina was bedoeld om tijdens de eindejaarscampagne van afgelopen jaar de wijzigingen voor 2010 te verduidelijken, vandaar ook de naam ‘Mijn Zorg’. Toen was deze pagina ook direct benaderbaar vanaf de homepage. We wachten nog even met het offline halen van deze pagina zodat lezers van jouw artikel de pagina ook nog kunnen bekijken. De pagina is niet bedoeld als een klantdomein of ingelogde omgeving. Informatie over de inhoud van de pakketten plaatsen we ook nooit achter een domein omdat we het belangrijk vinden dat zulke informatie voor iedereen beschikbaar is. Informatie over onze vergoedingen is hier te vinden: http://www.zilverenkruis.nl/vergoedingen

    De veranderingen die in het filmpje besproken worden staan ook in de ‘tekstuele inhoud’ van onze website: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/verzekeri

    Interessant om te zien dat er verzekerden zijn die bij /mijnzorg een klantdomein verwachten, dat zet ons ook weer aan het denken.

    We staan altijd open voor tips en suggesties, via de telefoon(0900-9674), het contactformulier op onze website <a href="http://(http://www.zilverenkruis.nl/contact)” target=”_blank”>(http://www.zilverenkruis.nl/contact) en via Twitter(@ZilverenKruisKS).

    Andy

    Webcare Zilveren Kruis Achmea

  2. Beste Andy,

    Hartelijk dank voor je reactie. Ik had inderdaad een hele andere verwachting en was dan ook niet erg gecharmeerd van de pagina. Inderdaad lijkt het me een goed idee om die pagina offline te halen en op een juiste manier te verwijzen naar een pagina die wél info bevat over idd bijvoorbeeld vergoedingen.

    Het klopt dus wel dat er geen Mijn-omgeving is bij Zilveren Kruis? Want die kon ik niet vinden.

    Wat ik in elk geval wel wil zeggen:

    Super dat jullie aan webcare doen – en een snelle reactie ook nog. Het lijkt me lastig om dat bij een verzekeraar voor elkaar te krijgen en dus chapeau!

Comments are closed.

Dit artikel is 2.501 keer gelezen