Techniek heeft de artiest een grote dienst bewezen. Voor de muzikant is een studio waar 20 jaar geleden een schoonmoeder voor moest worden verkocht nu een kwestie van een laptop en wat software.

Voor de filmmaker geldt hetzelfde. Een beetje serieuze camera en editing suite waren vroeger alleen voor de zeer gefortuneerde hobbyist weggelegd, nu kost dat nog maar een fractie van een schoonmoeder.

De fotograaf is ook al even goed af. Vrijwel 98% van alle camera’s is beter dan 99% van de fotografen en software om je foto’s te ‘ontwikkelen’ is zelfs al gratis online te vinden (legaal!). En hoe je al dat spul gebruikt kun je natuurlijk ook gratis op het Internet vinden.

kosteloos publiek

Dit wil niet zeggen dat je met al die budget spullen ook daadwerkelijk professionele kwaliteit in huis haalt. Als ex-studio technicus en ex-partner in een professionele geluidsstudio weet ik dat ook de pro-markt niet heeft stilgezeten. Het verschil tussen professionele en amateur kwaliteit is echter heel veel kleiner geworden en succes als amateur is grotendeels een kwestie van de inventiviteit en de werklust van de artiest. Wat heel belangrijk is: er is een zeer laagdrempelig distributie kanaal bijgekomen: het Internet. Hierdoor kan een amateur met hard werken aan product en aan sociale status vrijwel kosteloos een groot genoeg publiek bereiken om een inkomen te genereren.

Techniek heeft dus de artiest een grote dienst bewezen. Artistiek succes is niet meer afhankelijk van de portemonnee en de A&R manager. Het is slechts nog een investering in tijd.

smaakpapillen

Het Internet biedt echter nog een mogelijkheid die ik minstens zo leuk vind: de artiest kan het proces van creëren zichtbaar maken. Ruwe versies van het werk kunnen al naar buiten gebracht worden en zo de culturele smaakpapillen van het publiek kietelen. Bovendien kan in het gunstigste geval alvast bijval gegeven worden voor datgene wat de artiest aan het maken is. Dit stimuleert enorm, weet ik uit eigen ervaring.

JRT

Zo ben ik begonnen met het schrijven van een humoristisch boekje over het leven van en met onze Jack Russell Terrier Pluk. Wie iets van honden weet begrijpt dat het bijvoeglijk naamwoord ‘humoristisch’ niet zomaar voor het zelfstandig naamwoord staat. Met een JRT in huis beleef je elke dag wel wat, een gevoel voor humor is daarbij onontbeerlijk anders wordt je namelijk gek. Om te peilen of er animo zou zijn voor dit boekje – zonder dat dit het wel of niet schrijven zou beïnvloeden overigens – maakte ik even snel een web site waarop ik hoofdstuk voor hoofdstuk het boekje publiceer terwijl ik het schrijf. De reacties op verscheidene JRT fora waren enthousiast en stimuleerde mij om het boekje een hogere plaats te geven op het prioriteiten lijstje van in gang zijnde projecten.

strip

Hetzelfde doet Christopher Steiniger. Hij maakt de fantasy strip “Dead Heaven“. Een strip voor volwassenen. Hij is nu op pagina 83 en langzaam komt het verhaal verder. Op het forum kunnen lezers discussiëren over de karakters, het plot en de grafische vorm. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid van de lezer bij het project nog voor het klaar is. Doe je het als artiest goed – en daarmee bedoel ik, geloof je in je eigen werk en weet je dat over te brengen – dan zal je trouwe publiek je een enorm hart onder de riem steken op dagen dat het even wat minder wil lukken.

film

Ook film projecten zoals “Born of hope” en “The hunt for Gollum” zijn projecten waarbij het publiek al tijdens de productie een belangrijke rol speelde.

indie-scene

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het aantal artistieke projecten waarbij het geld, de kennis, het werkvolk en de reclame-uitingen worden gewonnen uit het geïnteresseerde publiek geeft aan dat de indie-scene een enorme groei heeft doorgemaakt. Allemaal dankzij het feit dat techniek betaalbaar is geworden en dat communicatie en distributie wereldwijd een makkie zijn.

Madame Kroes

Nou maar hopen dat Madame Kroes het niet in haar hoofd krijgt haar gloednieuwe digitale portefeuille in de spaken van dit wiel te gooien. Want de traditionele media-mogols-met-lobby voelen de hete adem van de onafhankelijkheidsstrijders in hun nek. En een kat in het nauw…

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.620 keer gelezen