gamesGames zijn in mijn werkende leven wat naar de achtergrond verdwenen; ook heb ik nauwelijks tijd over voor een coole game, helaas! Maar waar beter over te schrijven dan games die zich ontwikkelen in dezelfde richting als andere software in de 2.0-wereld, namelijk dat het vrij beschikbaar is voor iedereen. Games 2.0 dus!

Reclame en spelen!

De laatste tijd lees ik een aantal berichten die dit bevestigen; steeds meer spellen die voorheen alleen op de PlayStation, Nintendo of XboX te spelen waren, of op een (naar mijn standaarden) supergeavanceerde pc, kun je nu gratis en zonder al te hoge systeemvereisten online spelen. Daar staat dan tegenover dat je in het spel reclameborden van sponsors tegenkomt. Is niet erg! Ik vind het mooi!

Het maakt zulke games erg laagdrempelig; misschien komt de gemiddelde huisvrouw dan ooit nog eens verder dan Patience en Mahjongg!! Je moet je natuurlijk nog steeds een heleboel toetsencombinaties eigen maken, maar eenmaal goed getraind, kun je er een hoop lol aan te beleven! Drie voorbeelden.

Quake LiveQuake Live

Lekker schieten op de tegenstander (andere spelers in de hele wereld) is wat je in Quake doet. En met Quake Live kan het gewoon in je internetscherm. De makers noemen het een freemium, een free-to-play premium game. Een goed en gratis spel dus waarin je advertenties zal tegenkomen. Het adverteren in games is nog volop in ontwikkeling en zou zelfs lokale informatie kunnen aanbieden, bijvoorbeeld van de grootgrutter op de hoek! Het tempo in het spel ligt hoog, waardoor het een echte uitdaging is voor de hiervoor genoemde, ongeoefende huisvrouwen. Gelukkig kun je er ook voor kiezen om eerst te trainen! En als je wil, kun je ook vrienden maken en groepen vormen die samen optrekken tegen de vijand. Kortom, deze komt bovenaan mijn lijstje ‘nog-eens-te-proberen-spellen’. Ben tenslotte opgegroeid met dit soort spellen (Wolfestein, Doom). Ook voor bibliotheken een buitenkansje!

Oggo’s Odyssey

Oggy's OdysseyVan heel andere aard zijn online spellen als Oggo’s Odyssey van Kalydo / Eximion. Avontuur, vrolijke kleuren, leuke geluidjes; typisch een spel voor de wat jongere doelgroep. Maar niettemin een mooi voorbeeld van games 2.0. Alhoewel hierin altijd de zon schijnt, is een spel als deze toch nét even anders dan de reguliere casuals games, zoals die van Xobi. Ze zijn geavanceerder, mooier (3D!) en uitdagender. Bij Eximion zijn de spellen echter niet gratis; je betaalt tussen de 6 en 10 euro. Alsnog een veel lagere prijs dan het gemiddelde spel voor de XboX of Playstation. Een keertje uitproberen is trouwens wel gratis; je moet je alleen even aanmelden. En ook een schietspel is aanwezig in het assortiment!

Sneak King

Branchevreemde bedrijven die investeren in games zijn er ook al. Waren de Burger King-filmpjes een mooie manier voor het bedrijf om hip en cool te zijn, BK blijkt ook een echte game ontwikkeld te hebben, genaamd Sneak King. In 2006 al. Had ik even gemist. Kosten: een Whoppermenu en 4 dollar. En het was schijnbaar nog best een aardig spel, of advergame, ook.

Games en business

Volgens David Edery, schrijver van Changing the Game: How Video Games are Transforming the Future of Business, zitten we nog maar in het stenen tijdperk wat betreft reclame en games. De mogelijkheden zijn verstrekkend en gaan niet over naamsbekendheid alleen. Ook informatie inwinnen over klantbehoeften is een optie. Denk bijvoorbeeld eens aan een racespel waarbij je met je behaalde punten onderdelen aan je auto kunt toevoegen. Een autobedrijf krijgt dan inzicht in wat klanten willen! Ook muzikanten maken soms gebruik van games om hun producten onder de aandacht te brengen. Zoals een band soms speciaal voor een bepaalde film een soundtrack maakt, zijn er ook muzikanten die speciaal voor een bepaalde game een soundtrack maken. Een voorbeeld hiervan is The Prodigy waarvan enkele Junkie XL @ Nocturnal Festivalliedjes te horen zijn in het spel Need for Speed: Undercover (zoals: First Warning). En onze Hollandse held Junkie XL staat er tegenwoordig vooral om bekend muziek voor films en games (bijv. Fifa Street 3) te maken. Uit een onderzoek in opdracht van Spil Games en Colgate/Palmolive blijkt overigens dat adverteren in advergames effectiever is dan adverteren in dagbladen.Junkie XL @ Nocturnal Festival

Ik geloof Edery wel als hij zegt dat dit nog maar het begin is van wat ons staat te wachten in de wereld van games. Dat deze wereld veel toegankelijker is geworden door lagere tarieven en systeemvereisten, vind ik in elk geval mooi!

Plaatjes geleend van Quake Live, Kalydo en Drew “Rukes” Ressler.


Geschreven door