SEO keyword selectie

Het is een discussie die wij contentspecialisten steeds vaker tegenkomen: moet je voor het web nou gewoon “normale” teksten schrijven of is het schrijven van een goede SEO tekst echt een vak apart? Hoe je het ook wendt of keert, je hebt tijdens het schrijven van webteksten wel de keywords nodig waar je opdrachtgever op gevonden wil gaan worden. Zelfs als je ze slechts als inspiratie gaat gebruiken. Het maken van een bewuste keyword selectie voordat je gaat schrijven, is daarom een slimme zet.

De meeste opdrachtgevers doen maar wat

Hoezo een keyword selectie maken? Je kunt toch ook gewoon aan de opdrachtgever vragen welke woorden ze belangrijk vinden? Ja natuurlijk, en soms gaat dat ook goed, maar helaas doen de meeste opdrachtgevers ook maar wat. Niet allemaal weliswaar, maar er zijn naar mijn mening wel twee vaak geziene soorten klanten.

Waanwensen en webstatistieken

De eerste soort komt aan met een utopische wensenlijst. Denk aan een (geheel hypothetische) aanbieder van wandelroutes in Drenthe die op het woord “vakantie” gevonden wil gaan worden. Dat gaat niet lukken natuurlijk. De tweede soort levert een lijstje op basis van hun webstatistieken met de mededeling “Met deze woorden vonden bezoekers onze site. Deze zijn dus belangrijk voor ons.” Eh, ja, maar op die woorden worden ze dus al gevonden.  Vaak zonde van de tijd dus om daar dan nog verder voor te gaan schrijven.

Dan maar zelf aan de slag

En dus maak ik waar mogelijk vaak nog zelf een kleine keyword selectie, waarmee ik mijn opdrachtgever kan adviseren en handvatten voor mijn eigen webteksten heb. Een keyword selectie begint altijd met een zeer lange lijst aan mogelijke SEO woorden, gemaakt met wat tools en een flinke dosis common sense. Een viertal variabelen geeft vervolgens de doorslag bij de selectie: relevantie, zoekvolume, haalbaarheid en huidige positie.

Relevantie: welke woorden passen bij het product?
Is een woord relevant voor de website en de producten? Het keyword moet passen bij de site. Dat maakt het verwerken van het keyword in de tekst en de andere site-onderdelen eenvoudiger en laat ook direct aan bezoekers zien waar de site over gaat. Soms lijken woorden allemaal relevant, maak vaak zijn ze toch op volgorde van relevantie te zetten. Bijvoorbeeld een online shop voor sjieke chocolaatjes. Het zoekwoord ‘chocolade’ lijkt relevant, maar nog relevanter is “bonbon” of zelfs “speciale bonbon”. Maar ook “valentijnscadeau” kan in dit geval heel relevant zijn.

Zoekvolume: in hoeverre zoeken mensen op deze woorden?
Hoge rankings op relevante keywords: je hebt er niks aan als niemand erop zoekt. Daarom kijk je bij een keyword selectie altijd naar het potentiële en verwachte zoekvolume op de mogelijke keywords. Gelukkig zijn er allemaal leuke online tools waarmee je dit kunt bekijken. Want het is toch best een belangrijke vraag in dit geval: zoeken mensen nu vooral op “chocola” of “chocolade”?

Haalbaarheid: is het realistisch om voor deze woorden te gaan schrijven?
Relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn pas naar waarde in te schatten wanneer de haalbaarheid erbij wordt betrokken. Hierbij geldt: ken je tegenstanders. Hoeveel resultaten worden er getoond in Google wanneer je zoekt met het woord? Hoe meer resultaten, hoe moeilijker het natuurlijk is om daarboven te komen. Kijk ook eens naar de eerste tien resultaten. Zijn dat flink geoptimaliseerde resultaten of valt het wel mee? Met een getraind oog kun je dat meestal wel aardig inschatten.

Huidige positie: hoe doen we het eigenlijk nu?
Ook belangrijk in de beslissing is de huidige positie van de website voor de zoekopdracht. Als de website op de zoekopdracht al bij de eerste 10 of 20 resultaten staat met een redelijk haalbaar woord, kan al veel verbeterd worden met een tekstaanpassing en wat linkbuilding. Met een moeilijk woord, waarbij je ook niet nu al bij de eerste 100 hoort, wordt het proces veel lastiger. En stel dat je de webteksten van onze bonbonwinkel zou gaan vervangen. Deze blijkt nu op positie 8 met het woord “chocolade” te staan, maar is nog onvindbaar op “bonbons”. Dan is het natuurlijk nogal zonde om overal “chocolade” te vervangen door “bonbons”. Verlies woorden waar het al goed mee gaat daarom niet uit het oog tijdens je zoektocht naar SEO keywords met potentie.

En dan kun je gaan schrijven
Op basis van bovenstaande criteria kies je uiteindelijk een stuk of tien tot twintig woorden waarmee je echt aan de slag gaat. Want of je nu gelooft in een goede tekst met af en toe een keyword, een volgespamde pagina of iets daartussen: je moet toch weten welke SEO keywords in potentie succesvol kunnen zijn.


Geschreven door