Het is een discussie die wij contentspecialisten steeds vaker tegenkomen: moet je voor het web nou gewoon “normale” teksten schrijven of is het schrijven van een goede SEO tekst echt een vak apart? Hoe je het ook wendt of keert, je hebt tijdens het schrijven van webteksten wel de keywords nodig waar je opdrachtgever op gevonden wil gaan worden. Zelfs als je ze slechts als inspiratie gaat gebruiken. Het maken van een bewuste keyword selectie voordat je gaat schrijven, is daarom een slimme zet.
De meeste opdrachtgevers doen maar wat
Hoezo een keyword selectie maken? Je kunt toch ook gewoon aan de opdrachtgever vragen welke woorden ze belangrijk vinden? Ja natuurlijk, en soms gaat dat ook goed, maar helaas doen de meeste opdrachtgevers ook maar wat. Niet allemaal weliswaar, maar er zijn naar mijn mening wel twee vaak geziene soorten klanten.
Waanwensen en webstatistieken
De eerste soort komt aan met een utopische wensenlijst. Denk aan een (geheel hypothetische) aanbieder van wandelroutes in Drenthe die op het woord “vakantie” gevonden wil gaan worden. Dat gaat niet lukken natuurlijk. De tweede soort levert een lijstje op basis van hun webstatistieken met de mededeling “Met deze woorden vonden bezoekers onze site. Deze zijn dus belangrijk voor ons.†Eh, ja, maar op die woorden worden ze dus al gevonden. Vaak zonde van de tijd dus om daar dan nog verder voor te gaan schrijven.
Dan maar zelf aan de slag
En dus maak ik waar mogelijk vaak nog zelf een kleine keyword selectie, waarmee ik mijn opdrachtgever kan adviseren en handvatten voor mijn eigen webteksten heb. Een keyword selectie begint altijd met een zeer lange lijst aan mogelijke SEO woorden, gemaakt met wat tools en een flinke dosis common sense. Een viertal variabelen geeft vervolgens de doorslag bij de selectie: relevantie, zoekvolume, haalbaarheid en huidige positie.
Relevantie: welke woorden passen bij het product?
Is een woord relevant voor de website en de producten? Het keyword moet passen bij de site. Dat maakt het verwerken van het keyword in de tekst en de andere site-onderdelen eenvoudiger en laat ook direct aan bezoekers zien waar de site over gaat. Soms lijken woorden allemaal relevant, maak vaak zijn ze toch op volgorde van relevantie te zetten. Bijvoorbeeld een online shop voor sjieke chocolaatjes. Het zoekwoord ‘chocolade’ lijkt relevant, maar nog relevanter is “bonbon” of zelfs “speciale bonbon”. Maar ook “valentijnscadeau” kan in dit geval heel relevant zijn.
Zoekvolume: in hoeverre zoeken mensen op deze woorden?
Hoge rankings op relevante keywords: je hebt er niks aan als niemand erop zoekt. Daarom kijk je bij een keyword selectie altijd naar het potentiële en verwachte zoekvolume op de mogelijke keywords. Gelukkig zijn er allemaal leuke online tools waarmee je dit kunt bekijken. Want het is toch best een belangrijke vraag in dit geval: zoeken mensen nu vooral op “chocola” of “chocolade”?
Haalbaarheid: is het realistisch om voor deze woorden te gaan schrijven?
Relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn pas naar waarde in te schatten wanneer de haalbaarheid erbij wordt betrokken. Hierbij geldt: ken je tegenstanders. Hoeveel resultaten worden er getoond in Google wanneer je zoekt met het woord? Hoe meer resultaten, hoe moeilijker het natuurlijk is om daarboven te komen. Kijk ook eens naar de eerste tien resultaten. Zijn dat flink geoptimaliseerde resultaten of valt het wel mee? Met een getraind oog kun je dat meestal wel aardig inschatten.
Huidige positie: hoe doen we het eigenlijk nu?
Ook belangrijk in de beslissing is de huidige positie van de website voor de zoekopdracht. Als de website op de zoekopdracht al bij de eerste 10 of 20 resultaten staat met een redelijk haalbaar woord, kan al veel verbeterd worden met een tekstaanpassing en wat linkbuilding. Met een moeilijk woord, waarbij je ook niet nu al bij de eerste 100 hoort, wordt het proces veel lastiger. En stel dat je de webteksten van onze bonbonwinkel zou gaan vervangen. Deze blijkt nu op positie 8 met het woord “chocolade” te staan, maar is nog onvindbaar op “bonbons”. Dan is het natuurlijk nogal zonde om overal “chocolade” te vervangen door “bonbons”. Verlies woorden waar het al goed mee gaat daarom niet uit het oog tijdens je zoektocht naar SEO keywords met potentie.
En dan kun je gaan schrijven
Op basis van bovenstaande criteria kies je uiteindelijk een stuk of tien tot twintig woorden waarmee je echt aan de slag gaat. Want of je nu gelooft in een goede tekst met af en toe een keyword, een volgespamde pagina of iets daartussen: je moet toch weten welke SEO keywords in potentie succesvol kunnen zijn.
12 comments
Een goed artikel en helemaal waar. Vaak moet ik in discussie met tekstschrijvers. Want het gaat toch om de inhoud. Dat is ook zo, maar daar heb je niets aan als je niet gevonden wordt. Goede informatieve teksten met gebruik van zoekwoorden en synoniemen levert meer op.
Maar toch, ik heb bij een oud werkgever ooit eens bizarre teksten gezien met alle mogelijke synoniemen in 2 alinea's. Niemand die er meer wat van snapte. En dan haak je als bezoeker dus weer af. Prospect kwijt, levert weer niets op én je laat een verwarde indruk achter.
Het blijft dus zoeken naar de optimale mix van begrijpelijke teksten die ook aansporen tot de gewenste actie en de vindbaarheid van deze teksten.
Ach, als het allemaal zo makkelijk zou zijn had de wereld geen contentspecialisten meer nodig toch ;-)
Nathalie, natuurlijk moeten het wel goede teksten zijn!. Geen SEO gebabbel
@ Nathalie: helemaal mee eens. Zo extreem als wat jij noemt zou ik zelf ook niet snel schrijven, tenzij de opdrachtgever er hele goede redenen voor heeft (of denkt te hebben). Die optimale mix die je noemt is heel belangrijk: gebruiksvriendelijk en begrijpelijk, maar ook passend bij het doel en de zoekmachines. Vandaar dat ik juist het 'hoe precies toepassen' van de keywords even buiten beschouwing wilde laten met dit artikel, maar meer wilde laten zien hoe je überhaupt tot die keywords kunt komen. Pff, zouden contentspecialisten daarom vooral vrouwen zijn? Omdat we zo moeten multitasken met verschillende schrijfdoelen tegelijk?
@Cecile, dat laatste is een prachtige basis voor een volgend artikel! Waarom zijn het meestal vrouwen? Dat houdt ongetwijfeld verband met het feit dat vrouwen in het dagelijks leven al veel meer woorden gebruiken (oneerbiedig 'kwebbelen' genoemd). Super interessant om eens te onderzoeken.
@ Cecile: Je stelt dat wanneer de bonbonwinkel op plaats 8 staat met het woord 'chocolade' dat het zonde zou zijn om dit te gaan vervangen door bonbons. Daar ben ik niet zondermeer van overtuigd! Naar mijn mening heeft dat een nuancering nodig: dat je op plaats 8 staat met 'chocolade' hoeft niet zo geweldig te zijn; het grootste gedeelte zoekmachinegebruikers zal namelijk afhaken omdat ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een simpele reep chocolade. Zoals je al stelt, gaat het ook om relevantie; je wil toch kwalitatief bezoek trekken naar je website.
Het is de wisselwerking tussen zoekvolume, concurrentie en relevantie die de keuze bepaalt. Voor deze website zou ik liever op plaats 15 staan met bonbons dan op plaats 8 met chocola.
@ Jessica: goeie opmerking! Ik ben het ook helemaal met je eens, dus misschien heb ik het niet zo goed geformuleerd in het artikel. Ik bedoel meer dat je niet per definitie goed scorende woorden overboord moet gooien in favour of woorden die het nog niet goed doen. Je moet ze niet over het hoofd zien, zeg maar.
In dit geval zou ik denk ik in de webstatistieken duiken om te kijken of de goede positie op 'chocolade' wat oplevert of niet. Zo ja, dan zou ik andere oplossingen bedenken om toch ook op 'bonbons' te scoren. Zo nee, dan is vervangen wellicht toch de beste oplossing. Zoals je zegt, het draait om de wisselwerking tussen de verschillende criteria.
Goed artikel! En welke tools/bronnen gebruiken jullie eigenlijk om tot de juiste keywords te komen? We kennen natuurlijk allemaal de standaard tools en middelen zoals de Google Keyword Tool, de concurrentie-analyse, Google.nl zelf…Maar wellicht zijn er nog meer handige manieren?
@ Leonie: ik vind persoonlijk Google Insights een geweldige tool omdat deze het gebruik van trefwoorden voor de Nederlandse markt goed laat zien. Bij de meeste tools kun je je onderzoek niet beperken tot Nederland of een deel van Nederland.
Leuk en nuttig artikel. Ik zie overigens bij 'zoekvolume' staan, dat er handige tools zijn om uit te vinden op welke termen mensen zoeken. Kan iemand me helpen om aan te geven welke tools dat zijn, waar ik ze kan vinden? Dan kan ik eens gaan experimenteren! Dank alvast.
Back-Links, retour links, referal links, link building. Vaak sterk onderschat, maar absoluut noodzakelijk voor het vindbaar maken van een website.
Als je sterke teksten hebt geschreven is het niet verstandig om deze nog aan te passen. Net als je links op die pagina bouwen je teksten ook trustrank op.
Comments are closed.