“Ik ben een echte koffiefreak”

susanNaam: Susan van der Linden

Leeftijd: 36 jaar

Functie: Tester en ondernemer

Website: www.koffiebean.nl

Linkedin: linkedin.com/susanvanderlinden

Twitter: twitter.com/koffiebean

Susan van der Linden is tester van websites en systemen bij B.I.C Quality. En ze houdt van koffie. Dat geldt trouwens voor meer testers. Samen met twee testcollega’s richtte Susan een maand geleden Koffiebean.nl op. Een webwinkel waar je kwaliteitskoffie kunt kopen voor een goede prijs. Binnen een maand verpakten en verstuurden Susan en haar collega’s al meer dan 170 kilo koffie.

Waarom een webwinkel in koffie?

“Voordat ik tester werd, heb ik heel veel verschillende dingen gedaan. Ik ben etaleur geweest, ik heb kleding verkocht en ik heb een koffiezaak gerund. Ik kan blijkbaar niet zo heel lang hetzelfde doen. Een tijdje geleden heb ik me om laten scholen tot tester, maar ik wilde daarnaast nog altijd iets voor mezelf beginnen. Dat idee werd steeds sterker als ik het erover had met mijn collega’s Greet Zwaan en Richard Snapper. We houden alledrie heel erg van koffie en ik ben een echte koffiefreak, omdat ik zelf een tijdje in een koffiezaak heb gestaan. We hebben ook nog even gedacht over een koffiewinkel, maar daar komt veel meer bij kijken. In een webshop hoef je relatief weinig te investeren. We kunnen er naast blijven werken en het risico is minder groot.”

koffiebonenOké, dan is het idee er. Hoe ga je dan verder?

“Je hebt natuurlijk gebrande koffiebonen nodig om te verkopen. We hadden al vrij snel bedacht dat we buiten het vaarwater van Illy en Segafredo wilden blijven. Dat is heel goede koffie, maar ook stevig geprijsd. Voor de meeste particulieren is die koffie te duur. Wij willen betaalbare espressokoffie bieden, die wel voldoet aan onze eigen (hoge!) eisen. Dus we zijn gewoon gaan proeven. Bij verschillende branders in Nederland langs, net zo lang tot we er een hadden gevonden met de bonen waar wij de markt mee op wilden. En dat is gelukt!”

En toen moest de webshop er komen.

“Ja. We hebben voor de shop een opensource-oplossing uitgezocht: OS Commerce. Die hebben we zelf geïnstalleerd. We hebben ervoor gekozen om in eerste instantie nog even niets uit te besteden, om de investeringen zo laag mogelijk te houden. We hebben de site zelf ontworpen en geschreven. De bonen worden in merkloze vacuumzakken verpakt en wij plakken er alleen een sticker van Koffiebean op. Als we een tijdje bezig zijn en het gaat nog steeds goed, dan gaan we misschien nadenken over eigen verpakkingsmateriaal, een heel officieel webdesign en misschien een opslagruimte. Nu is het allemaal nog low key, maar het gaat vanaf het moment van de opening al hartstikke goed. Dus wie weet hoe snel we al andere stappen moeten gaan nemen.”

Hebben jullie iets gedaan om de website bekendheid te geven?

“Nee, eigenlijk nauwelijks. We hebben de site gebouwd en daarna hebben we natuurlijk getest. Dat kun je aan drie testers wel overlaten! We wilden zeker weten dat er in het afsluitproces niets mis kon gaan. Daarnaast hebben we wat aan zoekmachineoptimalisatie gedaan, maar we hebben geen grote campagnes gevoerd ofzo. In het begin verstuurden we de koffie op vooruitbetaling, maar omdat het meteen al zo goed ging, hebben we ons aangesloten bij iDeal. Dat ging ook supergemakkelijk.”

Wat verwacht je van Koffiebean?

“We hadden eigenlijk helemaal niet verwacht dat we vanaf de eerste dag al bestellingen zouden krijgen. We zijn begonnen met 400 kilo koffie, daarvan hebben we nu al zeker 170 kilo verstuurd. Inmiddels hebben we een klant die de koffie in zijn winkel wil verkopen. Blijkbaar is er behoefte aan deze service. Dus ik ben eigenlijk heel optimistisch. Ik hoop dat we de shop goed kunnen uitbouwen met z’n drieën!”


Geschreven door