Socialmediakanalen lijken steeds meer op elkaar: wil je tijdelijk beschikbare foto’s en video’s delen met je beste vrienden? Dan hoef je daar geen Snapchat meer voor te gebruiken. Iedereen kopieert namelijk al het leuks van Snapchat.

Je opent je mooie nieuwe Apple iPhone 6s en ziet daar al je op kleur gesorteerde apps staan. Heb jij dat gevoel dan ook, dat je niet meer weet waar je je update kwijt moet? Dat alle social media steeds meer op elkaar gaan lijken? Betekent die eenheidsworst dan ook dat er straks nog maar één socialmediakanaal overblijft?

Klonen is in

“Wat heb jij daar voor leuks? Een tooltje om tekst en plaatjes aan je foto’s toe te voegen, zeg je? Zodat je foto er nog persoonlijker uit ziet? Of juist enorm hilarisch? Cool, dat trucje neem ik graag van je over voor mijn eigen kanaal!”. Zo gaat het dus al sinds 2016 tussen een aantal socialmediakanalen, zoals Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Snapchat. Klonen is in. Daar kun je wat van vinden, maar eigenlijk is het natuurlijk best slim om voort te borduren op andermans succes. Want misschien hebben we wel liever één kanaal voor alles wat we willen delen. Precies waar die kanalen op uit zijn: jou zo vaak en zo lang mogelijk binnen houden.

Wie doet nou eigenlijk wie na?

Even de feiten op een rijtje wie wat heeft gekopieerd, en van wie. Bedenk er nog even bij dat Instagram en WhatsApp van Facebook zijn en dat YouTube van Google is. Het zijn maar een paar bedrijven die de dienst uitmaken op je iPhone 6 of andere smartphone!

Verhalenfunctie van Snapchat

Gedurende 24 uur voeg je foto’s en video’s toe aan je verhaal. Al je volgers kunnen dat verhaal bekijken en na 24 uur is het weer weg. Instagram kopieerde deze functionaliteit en noemde het ‘Instagram Stories’. Dat was een goede zet, want de Instagram-kloon doet het beter dan Snapchat! Ook Facebook (‘Messenger Day’) en WhatsApp (‘Status’) bieden de verhalenfunctie sinds kort. Onder mijn Facebook-vrienden en Whatsapp-contacten leeft het totaal niet, enkele uitzonderingen daargelaten.

Stickerfunctie van Snapchat

Het toevoegen van, laat ik het ongein noemen (stickers en gekleurde tekst), aan je foto of filmpje is gekopieerd naar Instagram Stories. Facebook probeert meer gebruik van beeld te stimuleren in de vernieuwde looks van Facebook Messenger. En uiteraard kun je je foto of video opleuken met stickers en frames (al dan niet gesponsord).

Verdwijnende berichten van Snapchat

‘Instagram Direct’ heet de onlangs toegevoegde functionaliteit waarmee je net als op Snapchat privéfoto’s, -video’s en -berichten naar een vriend of groep kunt versturen. Ze verdwijnen na het bekijken weer.

Gezichtsfilters van Snapchat

Facebook heeft sinds enige tijd in de app linksboven een foto-icoontje waarmee je net als met Snapchat je selfie kunt verrijken met allerlei filters, zoals zonnebrillen en aliens die in beeld verschijnen. In andere apps heb ik dit nog niet gezien.

Livestreamfunctie van YouTube

Je kunt (als je genoeg abonnees op je kanaal hebt) via YouTube livestreamen vanaf je concert of event en kijkers kunnen ook direct reageren. Twitter heeft deze functionaliteit ook via het overgenomen Periscope. Facebook en Instagram kopieerden het en bieden nu ook livestreamoptie. Je kunt bij Instagram kiezen voor het direct laten verdwijnen van de video na de opname of je kunt deze op je tijdlijn plaatsen. Op Facebook en Instagram is een mooi extraatje dat al je vrienden een pushbericht krijgen zodra je start. Tenzij je vrienden die pushberichten hebben uitgezet natuurlijk. YouTube en Facebook lijken nu het gevecht aan te zijn gegaan voor het populairste livestreamkanaal. Waar YouTube gek genoeg nog wat moeilijk doet over livestream voor kleinere kanalen (je moet nu minimaal 1.000 abonnees hebben om deze functionaliteit te hebben), kan iedereen op Twitter en Facebook er al gebruik van maken.

De verliezer: Snapchat

Snapchat is met recht het grootste slachtoffer van het betere jatwerk door vooral Facebook en kompanen. Misschien had Snap, de maker van Snapchat, er goed aan gedaan om in te gaan op het overnamebod van Facebook in 2013 (ruim 3 miljard dollar). Ze deden dat niet omdat ze het bod veel te laag vonden. Nu overstijgt het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram Stories (200 miljoen) het aantal op Snapchat en bovendien vlakt de groei van het aantal Snapchat-gebruikers af. Is het hoogtepunt van Snapchat nabij?

Storytelling met social media

Al deze socialmediakanalen zijn dus steeds meer bezig met beeld en met het delen in kleinere kring. Waarom? Misschien wel omdat beeld veel persoonlijker is en veel meer vertelt dan een stukje tekst. En verhalen vertellen, dat lijkt dé trend van 2017 te zijn. Zelfs Twitter doet daaraan mee met ‘Twitter Moments’, waarbij je tweets kunt toevoegen aan je verhaal, bijvoorbeeld over een door jou georganiseerd event.

Houden we straks nog maar één socialmediakanaal over?

Terug naar de vraag waar ik deze blog mee startte: gaat het kopiëren nou net zo lang door tot er nog maar één socialmediakanaal over is? Een kanaal dat we met z’n allen de hele dag door gebruiken voor de verhalen bedoeld voor onze vrienden? Nee, dat denk ik niet. Elk kanaal heeft toch nog steeds een eigen doelgroep die daar graag gebruik van maakt. De jongeren die gebruikmaken van Snapchat gaan echt niet ineens weer terug naar Facebook. En sowieso gaan ontwikkelingen altijd langzamer dan het soms lijkt. De tijd zal leren of ik gelijk krijg!

Meer achtergrond over het klonen in een artikel van de New York Times.

Geschreven door: Natalie Hensen


7.646 keer gelezen Geschreven door