Er gaan nog steeds websites live zonder acceptabele content. In de agile werkwijze is content nog te vaak de hekkensluiter van het project, of erger nog: volledig afwezig. Dat mogen we toch niet meer willen?

Content is je bottleneck

Ein-de-lijk! Jouw organisatie krijgt een nieuwe website. Je team stort zich op de selectie van het juiste systeem en juiste bureau. Het project wordt agile aangevlogen. De planning is strak, maar dat komt wel goed. Eerst even alle technische dingen op orde krijgen en dan komt daarna de content wel. Het grootste deel van het budget gaat vaak naar de techniek. Logisch, want zonder technische omgeving heb je geen site. Met een beetje mazzel wordt er zodra het CMS (Content Management Systeem) af is nog een potje vrij gemaakt om die lege huls te vullen met content. Eigenlijk ben je dan al te laat. De bak werk die bij de contentcreatie of contentmigratie komt kijken, is vrijwel altijd veel groter dan gedacht. Content is nu de bottleneck van je project. Technisch gezien kun je live, maar inhoudelijk absoluut nog niet. Dat kun je voorkomen.

Contentspecialist in je team

Neem een contentspecialist vanaf het eerste moment op in je team. Bepaal per project goed of dit het scale- of het scopeteam moet zijn. Dat hangt af van het zwaartepunt van de website, de ene site is nou eenmaal meer content-gedreven dan de ander. Het belangrijkste is dat deze persoon al meteen betrokken is bij het project. Omdat er aan het begin van het project niet direct contentcreatie nodig is, is het verleidelijk om dit niet te doen en de contentspecialist pas later aan de haken. Neem die extra investering voor lief: je zult er later profijt van hebben. Je bespaart een hoop tijd en geld als er tijdens het project steeds weer een goed beeld gevormd worden van welke content er wanneer nodig is.

Koppel UX en content

Voordat de developers gaan bouwen, denkt iemand uit wat het team precies gaat bouwen. Meestal is dat een UX designer die in wireframes de website uiteenzet. Koppel deze persoon vanaf het begin aan een contentspecialist. De inhoud van de website en de manier waarop deze functioneert zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gechargeerd gezegd: aan een call-to-action-button op je site heb je niks als er geen tekst in staat en aan een call-to-action-tekst heb je niks als je geen button hebt om het in te zetten.

Dit UX- en contentduo zal ook tijdens de gebruikerstesten een gouden combinatie blijken. Waar de UX’er meer oog heeft voor de gebruikerservaring als geheel, zal de contentspecialist op de details in copy en beeld zitten.

Content als onderdeel van definition of done

Bij een gebrek aan echte content komen er in het CMS tijdelijke teksten en plaatjes terecht. Hoe fijn zou het zijn om zonder lorem ipsum-teksten en kattenplaatjes de user stories te testen en een demo aan de klant te geven? Met echte content weet je 100% zeker dat functionaliteit en inhoud elkaar versterken. Denk bijvoorbeeld aan een invoerveld waarin net te weinig ruimte is voor de tekst, of een afbeelding die niet blijkt te schalen. Maar ja, de sprint is al bijna afgelopen, dus dat probleem moet maar op de backlog. Deze dingen kun je allemaal al ontdekken (en oplossen!) voordat je de functionaliteit definitief oplevert. Je zou een user story zelfs niet als afgerond mogen zien zonder dat de content er is. Voeg content toe aan de definition of done van de story en geef de werkzaamheden ook punten in je refinement. Zeker bij een demo met de klant zul je merken dat veel feedback gaat over geschreven teksten, maar niet over geschreven code. Opmerkingen die veelal afgedaan worden met ‘het is maar content, dat lossen we later wel op’. Onthoud dat code schrijven voor de meeste mensen misschien veel te ingewikkeld is om iets van te vinden, maar dat iedereen wel een mening heeft over teksten terwijl dat net zo goed een specialisme is.

Contentsprint

In de sprints levert het team steeds stukjes nieuwe functionaliteit op. De ene keer is dat een homepage (of een onderdeel daarvan), de andere keer een productdetailpagina en de volgende keer weer een ander soort pagina. Zolang er steeds maar één exemplaar van deze pagina is, is het ook voor de contentspecialist prima behapbaar. Voor een homepage hoef je maar één keer content te maken. Dat ligt bij bijvoorbeeld productdetailpagina’s heel anders. Ieder product krijgt immers een eigen pagina. Dus als je tientallen, honderden of misschien wel duizenden pagina’s hebt waar content voor gemaakt moet worden, heb je een probleem. Voor deze grote bulk is het handig om een aparte contentsprint in te richten, misschien zelfs wel meerdere. Zet een team parallel of opvolgend op dat zich volledig kan storten op de contentcreatie en/of contentmigratie.

Ideale situatie

Als je bovenstaande adviezen meeneemt in je project, is content in het beste geval niet je showstopper. In het slechtste geval heb je inzicht in wat je nog te doen staat qua content. En dat lijkt me sowieso winst.

 


24.365 keer gelezen Geschreven door en