Ik ben een serial-nieuwsbrief-abonneerder. Als ik op een blog twee keer een goed artikel lees, laat ik mijn mailadres achter omdat ik wil zien wat er nog meer komt. Mijn nieuwsbriefmapjes zijn dan ook het digitale equivalent van een enorme stapel rottende oude kranten en folders.

Als ik online iets bestel, let ik trouwens ook niet altijd goed op. Daardoor laat ik vaak die ‘hou me op de hoogte’-vinkjes aanstaan. Eens in de zoveel tijd moet ik dus schoon schip maken en me uitschrijven voor enige tientallen nieuwsbrieven. Dat levert altijd weer een heleboel irritatie op. Vandaar tien dingen die ik liever niet doe als ik van je nieuwsbrief af probeer te komen.

1. Zoeken

Je nieuwsbrief is echt de meest geweldige mailnieuwsbrief ter wereld, daar twijfel ik niet aan. Toch zullen er van tijd tot tijd van die vervelende mensen zijn die op zoek gaan naar een uitschrijflink. Als die er dan niet is, of hij is moeilijk te vinden, dan is dat behoorlijk irritant. Hoor ik daar op de achtergrond iemand ‘spamwetgeving’ mompelen? Juist ja, een uitschrijfmogelijkheid is ook nog eens wettelijk verplicht. Heb je hem dus niet, dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat ik je bij mijn mailprovider als spammer aangeef.

2. Inloggen

Het zou best kunnen zijn dat ik een account heb op je website. Omdat ik een keer iets bij je besteld heb. Maar de kans is groot dat ik dat wachtwoord nu even niet bij de hand heb. Bovendien heb je mijn gegevens helemaal niet nodig om mijn adres van een lijst te halen. Stop dus met het krampachtig creëren van kansloze contactmomenten en schrijf me gewoon uit zonder dat ik hoef te wachten op een wachtwoordresetmail.

3. Een ‘nieuwsbriefbeheerscherm’ doorspitten

preferencesOk, je hebt de segmentatie ontdekt. Dat is mooi, want dan kan ik kiezen welke mails ik wel en niet wil ontvangen. Daarvoor heb je je webbouwers een uitgebreid ‘nieuwsbriefbeheerscherm’ laten bouwen. Alleen heb ik op ‘uitschrijven’ geklikt in één bepaalde nieuwsbrief en wéét je dus al voor welke mails ik me wil uitschrijven. Je zit dus mijn tijd te verspillen en daar scoor je geen punten mee. Nu ik er toch ben schrijf ik me dus maar even uit voor al je nieuwsbrieven.

4. Een email sturen

Vroeger, je weet wel, toen er nog geen water was en de vissen moesten lopen, toen schreef je je uit voor een nieuwsbrief door ‘Uitschrijven’ terug te mailen. Dat was vroeger. Tegenwoordig kan dat allemaal automatisch, ook als je gebruik maakt van gratis diensten en plugins. Laat me dus geen mail schrijven naar iemand waar ik juist geen mail meer van wil, maar geef me gewoon een uitschrijflink.

5. Een enquête invullen

enqueteNa het uitschrijven komt er vaak zo’n enquêtescherm. Waarom ik me heb uitgeschreven. Vaak is één van de mogelijke antwoorden ‘Ik wil deze emails niet meer ontvangen’. Ja, dat haalt je de koekoek. Ik kan me echt niet voorstellen dat jij als marketeer iets zinvols kunt doen met die informatie. Het antwoord dat ik nodig heb (‘Ik ben ongewenst ingeschreven geraakt door jouw sneaky verstopte vinkje helemaal onderaan je bestelformulier’ of ‘Je nieuwsbrief is onleesbaar door de kleine letters en de niet-ladende graphics en bevat bovendien alleen maar flut-aanbiedingen’) staat er nooit bij. En ja, ik weet dat het beantwoorden van die vragen optioneel is. Maar voor ik me dat heb gerealiseerd heb ik me er toch alweer 15 seconden aan geërgerd. Dus maak er een mogelijkheid tot zinvolle feedback van of gooi hem weg.

6. Mijn mailadres invoeren

Ik klik in een mail die je hebt verstuurd naar het mailadres dat ik heb ingevuld om je mail te ontvangen. Nu moet ik het mailadres dat ik heb ingevuld om je mail te ontvangen invullen. Zodat jij weet op welk mailadres ik jouw mail waarin ik net geklikt heb omdat jij hem hebt gestuurd naar het mailadres dat ik je heb gegeven om je mail te ontvangen niet meer wil ontvangen. Hoor jij ook een echo?

7. Wachten

‘Uw mailadres wordt binnen een week van onze mailinglist verwijderd’. Wat? Is de mailchimp met vakantie?

8. Bevestigen

Een uitschrijflink leidt naar een uitschrijfscherm. Als ik daar op ‘uitschrijven’ klik, wil ik me blijkbaar uitschrijven voor je nieuwsbrief. Het gaat om een nieuwsbrief, niet om het starten van een kernoorlog. Die mail die je stuurt, met die driedubbele bevestiging, is dus een beetje overdreven.

9. Instructies volgen

Als het moeilijker is dan op een link klikken en daarna eventueel nog een keer op ‘Ok’, dan is het te ingewikkeld.

10. Alsnog je nieuwsbrief krijgen

Nou, het is gelukt hoor: ik heb me uitgeschreven voor je nieuwsbrief. Toeters, confetti, hang de vlag uit. Maar wat zie ik een week later in mijn inbox? Je nieuwsbrief! Nu verstuur je dus aantoonbaar reclame aan iemand die heeft aangegeven daar geen prijs op te stellen. En dat noemen we spam. Zo heet trouwens ook de map waar jouw mails voortaan in terecht komen.

Even serieus: waarom is uitschrijven belangrijk?

Waarom moet je het mensen makkelijk maken om zich uit te schrijven voor je mailinglijst? Je wilt toch juist zo veel mogelijk mensen bereiken? Nee dus. Het idee van een mailinglijst is juist om potentiële klanten aan je te binden, niet om zo veel mogelijk mensen te irriteren. Daar is televisiereclame namelijk al voor. Bovendien (daar heb je dat murmelstemmetje weer) is het wettelijk verplicht om je nieuwsbriefabonnee in iedere email te melden hoe zij/hij de verzending van je commerciële mails eenvoudig kan stopzetten. De boetes kunnen oplopen tot honderdduizenden euro’s.

Een mailinglijst vol rotzooi

Is de uitschrijving voor je mailinglijsten niet goed geregeld, dan zullen je open rates en je conversie dalen. Steeds meer mensen hebben je immers op ‘ongewenste email’ staan of, erger nog, geven je bij hun provider aan als spammer. Je hebt dus geen idee meer of en bij wie je mails aankomen, waardoor optimaliseren van je mailcampagnes onmogelijk wordt. Kort samengevat: uitschrijving is belangrijk omdat jij alleen mensen wilt mailen die echt interesse voor jouw product of content hebben. Functioneert je uitschrijving niet, dan eindig je met een lijst die er kwantitatief misschien indrukwekkend uitziet, maar die in werkelijkheid grotendeels uit rommel bestaat. Meer lezen over het managen van je mailinglijst? Lees bijvoorbeeld dit eens.

Herkenbaar?

Schrijf jij je ook in voor meer nieuwsbrieven dan je kunt lezen? En blijkt het dan onmogelijk er weer vanaf te komen? Heb je een screendump van een onbegrijpelijk uitschrijfscherm? Post het hieronder in de comments. Dank je!


9.749 keer gelezen Geschreven door