Als je aan de slag wilt met e-mailmarketing heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. De grootte van de e-maillijst is de basis voor het verhogen van de impact van je e-mailcampagnes. De kosten en tijd die je steekt in het opmaken van een e-mailtemplate blijven in principe hetzelfde, of je jouw e-mailcampagne nou verstuurt naar 500 of naar 500.000 contacten. Een voorwaarde is uiteraard wel dat het kwalitatief goede e-mailadressen betreft waar je ook wat aan hebt.

Bij het werven van e-mailadressen kun je je richten op organische werving van e-mailadressen of het kopen van e-mailadressen. Als je gaat voor kwalitatief goede e-mailadressen, kun je het beste gebruik maken van de organische kanalen. In dit artikel belicht ik de verschillende organische mogelijkheden voor groei van je e-maillijst.

1. Kies jouw kanalen voor organische werving

Je kunt de e-maillijst op verschillende manieren via organische wijze vergroten. Organische werving betekent dat je de bestaande communicatielijnen gebruikt om het aantal e-mailadressen in je bestand te vergroten.Denk hierbij aan registratie via de webpagina, social sharing buttons in de e-mail, offline events, registratie tijdens het aankoopproces, online events, Facebook registratiepagina, E-mail een vriend, betaald zoekgedrag en een blog registratiepagina.

Wist je dat maar liefst 63% van de marketeers het werven van nieuwe e-mailadressen tijdens het aankoopproces de beste methode vindt bij het vergroten van je e-mailadressenbestand?

Het voordeel van het werven van e-mailadressen tijdens het aankoopproces is dat consumenten daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Ze gaan namelijk een betaalde dienst afnemen.

2. Opt-ins via offline kanalen

Naast de online kanalen, kun je ook goed e-mailadressen werven via het offline kanaal. Dit is specifiek interessant voor retailers om via hun winkels opt-in e-mailadressen te werven. Laat klanten bij de kassa een formulier invullen met hun e-mailadres en vraag hen direct om een opt-in. Cosmeticamerk Yves Rocher vraagt haar klanten bijvoorbeeld om zich in de winkel in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het duurde echter een paar weken voordat ik een bevestiging per e-mail in mijn inbox kreeg. Om de inschrijving voor de nieuwsbrief duidelijk te koppelen aan het inschrijfmoment in de winkel, moet er niet teveel tijd overheen gaan voordat je de eerste e-mail ontvangt.

Maak de verwerkingstijd tussen het aanmelden voor een nieuwsbrief en de daadwerkelijke eerste nieuwsbrief maximaal een week.

3. Korting en opt-in

Om klanten enthousiast te maken voor een inschrijving, kun je overwegen om korting aan te bieden op een aankoop. Dat doet Pieces bijvoorbeeld. En wie wil dat nou niet? Toen ik een paar maanden geleden een sjaal wilde afrekenen, vroeg de dame achter de kassa of ik 20% korting wilde op mijn aankoop en me wilde inschrijven voor de nieuwsbrief. Prima!

Hetzelfde zie je regelmatig gebeuren bij webshops. Mensen krijgen een kortingscode voor hun eerste aankoop, als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Een effectieve manier om het aantal e-mailadressen voor je nieuwsbrief te vergroten. Het toekennen van korting gaat dan direct, dus dan heb je niet te maken met verwerkingstijd. Je kunt je hierbij wel afvragen of een dergelijke aanpak afbreuk doet aan de kwaliteit van de e-mailadressen. Zouden mensen zich dan sneller uitschrijven dan bij een inschrijving zonder korting?

4. Gebruik dubbele opt-in

Wanneer je jouw e-mailadressenbestand op een kwalitatief goede manier wilt verhogen, kun je het beste altijd gebruik maken van een dubbele opt-in. Een dubbele opt-in houdt in dat de e-mailabonnee het e-mailadres moet bevestigen door te klikken op een link die naar het e-mailadres wordt verstuurd.

Dubbele-opt-in

Hoe werkt het juridisch?

Snel je lijst met e-mailadressen vergroten is natuurlijk heel aantrekkelijk. Je moet hierbij wel rekening houden met de – steeds strengere – regelgeving op het gebied van e-mailmarketing. Zorg ervoor dat je goed weet hoe het nu zit met e-mailmarketing en opt-ins. Zo mag je het aanvinkvakje om in te schrijven voor een nieuwsbrief niet vooraf aanvinken, tenzij iemand een betaalde dienst af gaat nemen. Als iemand een betaalde dienst gaat afnemen en dus klant wordt, mag je het vakje namelijk wel vooraf aanvinken. Degene die het formulier invult kan er dan natuurlijk wel voor kiezen om het vinkje alsnog zelf uit te vinken. Dat is de keuze aan jou als e-mailmarketeer: laat je het vinkje dan ook daadwerkelijk aan staan, of zet je hem desondanks dat het mag uit?

Aan de slag met het werven van e-mailadressen

E-mailadressen: cruciaal om aan de slag te gaan met e-mailmarketing. Daarentegen wil je wel kwalitatief goede e-mailadressen werven. Hiervoor kun je je het beste richten op werving via de bestaande communicatiekanalen. Op welke manier werf jij nieuwe e-mailadressen voor je database?

0 Shares:
Dit artikel is 7.764 keer gelezen