Er zijn al ontelbaar veel CRM-systemen op de markt. Toch vonden de makers van Zurmo het nodig om een nieuw opensource-CRM op de markt te brengen. Hun onderscheidend vermogen? Gamification. Een logische trend of is er meer nodig voor een gebruik stimulerend CRM?

Zurmo

Zurmo

Het goed bijhouden van je CRM-data is voor de meeste gebruikers niet een taak die zij bovenaan hun prioriteitenlijst hebben staan. Uiteraard wordt het belang van goede CRM-data wel erkend maar ja, we doen liever andere dingen. De makers van Zurmo hebben dit probleem herkent en bieden daarom sinds kort hun opensource-CRM aan. In plaats van weer een CRM-pakket met ontelbare mogelijkheden die je waarschijnlijk nooit gebruikt, heeft Zurmo gekozen voor een andere insteek. Een eenvoudige user interface zonder veel ‘overbodige’ functionaliteit en het toevoegen van  gamification-elementen om gebruikers aan te sporen serieus met CRM-data om te gaan. Zo kun je in het systeem badges verdienen voor het uitvoeren van bepaalde acties. Deze badges zijn gekoppeld aan een ranglijst die voor iedereen zichtbaar is. Ook is het mogelijk om open projecten (missies) toe te voegen. Aan deze projecten kun je dan weer taken hangen die door mensen binnen jouw Zurmo-CRM kunnen worden opgepakt.

Niet nieuw

Het toevoegen van gamfication-elementen aan CRM is niet door Zurmo uitgevonden maar werd al eerder gedaan door Bunchball in Salesforce. Met hun app Nitro is het mogelijk om levels toe te voegen aan Salesforce. Welke taken er per level voltooid moeten worden en welke taken de belangrijkste zijn kun je (als manager bijvoorbeeld) zelf bepalen. De gebruiker kan vervolgens exact zien hoever hij/zij is in het huidige level en wat er nog moet gebeuren om het level te voltooien. Op het ‘leaderboard’ is te zien welk team of individu er aan de leiding gaat.

Heilige graal

Het toevoegen van gamification-elementen is, mijns inziens, een perfecte manier om het gebruik van CRM te stimuleren. Wat ik jammer vind, is dat het vooralsnog niet verder komt dan het kunnen verdienen van badges of het doorlopen van levels. Probleem met deze manier is dat je niet kunt sturen op kwaliteit. Simpel voorbeeld: je kunt een badge verdienen voor het toevoegen van relatiegegevens, maar wie zegt dat deze gegevens kloppen? Het probleem met CRM is vaak nog steeds een niet-gebruikersvriendelijke omgeving en het feit dat CRM een opzichzelfstaand systeem is. Gamification kan het goed gebruiken van CRM stimuleren. De combinatie met een goede integratie van overige systemen en een prettige gebruiksomgeving werkt echter beter. Dan stel je immers je relatie én je gebruikers centraal in plaats van alleen de CRM-gebruiker.

0 Shares:
Dit artikel is 3.029 keer gelezen