Een beetje ondernemer komt er niet onderuit: het versturen van een nieuwsbrief of e-zine. En wat heerlijk voor de ontvanger dat het tegenwoordig verplicht is om het afmelden eenvoudig  te maken: met 1 druk op de knop ben je van die boring verkooppraatjes af.

Hoe kun je voorkomen dat je nieuwsbrief ongelezen de prullenbak ingaat?

De waarheid is dat ik de wijsheid niet in pacht heb en vooral vind dat iedereen zijn eigen stem, kleur en toon moet geven aan zijn nieuwsbrief. Je zet er tenslotte ook je handtekening onder.

Gelukkig zijn er wel wat handvatten te geven waar je een heel eind mee komt:

• Trek tijd uit voor een correcte adressenlijst. Zó lullig als je een meneer met mevrouw aanspreekt, een bedrijf als ‘beste’ of wanneer je jouw privé-gegevens in een verkeerde kolom hebt genoteerd wat resulteert in ‘Moeder Jantje’ of erger: ‘Engerd LinkedIn-borrel’. Check, check en dubbel check!

• Bepaal het onderwerp van je nieuwsbrief. De inhoud, de tips, de boodschap moet interessant zijn voor de lezer. Behandel slechts 1 onderwerp per keer anders wordt het al snel te rommelig.

• Geef de nieuwsbrief een heerlijke onderwerpregel. Een slechte onderwerpregel maakt je nieuwsbrief kansloos.

• Bedenk een pakkende titel. Het liefst een titel die antwoord geeft op de vraag: What’s in it for me?

• Bedenk een persoonlijke kapstok. Dit onderdeel is misschien wel het allerbelangrijkste deel van je nieuwsbrief. ‘Afhaken of doorlezen?’ staat tussen de regels door geschreven!

NieuwsbriefVal niet met de deur in huis maar vertel iets over jezelf. Iets wat je hebt meegemaakt en hang daar je verhaal aan op. Dit lijkt lastig maar als je er eenmaal mee bezig bent, struikel je over de onderwerpen die je kunt gebruiken.

Onnodig om te zeggen dat té persoonlijk ook afstotend kan werken dus neem je klant niet mee naar je slaapkamer. (Tenzij hij onweerstaanbaar aantrekkelijk is!)

• Deel je expertise! Is de lezer hier aanbeland dan kun jij je van je beste kant laten zien. Laat zien dat je een expert bent en deel je kennis op dat gebied. Help, inspireer, geef nieuwe inzichten, antwoorden op vragen en strooi met tips.

Lijstjes, tussenkopjes, puntjes

Net als bij webteksten en blogs, worden nieuwsbrieven meestal eerst gescand en dan pas gelezen.

Dus maak gebruik van:

1. Tussenkopjes, tussenkopjes, tussenkopjes (maken samen een verhaal).Top 10

2. Lijstjes met bullet points, leest lekker snel en overzichtelijk.

3. Voldoende witruimte tussen de (korte) alinea’s om de leesbaarheid te vergroten.

4. Laat ze smullen van de door jou samengestelde Top 5, -7 of -10 lijstjes met coole tips.

5. Stel een vraag in de kop en geef het antwoord in je tekst.

6. Deel nieuws over jouw kennisgebied, bespreek boeken of artikelen en vermeld relevante en waardevolle links.

7. Zet een actueel probleem in de kop en geef jouw unieke visie en/of oplossing.

8. Een beetje bang maken mag! Refereer naar een angst die de lezer heeft en vertel hoe dit voorkomen kan worden.

9. Geef voorbeelden uit de praktijk. Gebruik hiervoor bekende namen voor de herkenbaarheid.

10. Neem iemand als voorbeeld waarmee jouw klant zich zéker kan identificeren. Sociale bewijskracht is een zeer krachtig overtuigingsmiddel.

Vergeet je aanbod niet!

En al deze moeite doe je natuurlijk niet (alleen) omdat je het zo leuk vindt. Dan was je wel een autobiografie gaan schrijven. Je wil namelijk iets verkopen, geld verdienen. Die kassa moet gaan rinkelen! Dus kom je met een aanbod. Vanzelfsprekend sluiten het artikel en het aanbod naadloos op elkaar aan.

Zet de belangrijkste voordelen van jouw aanbod op een rijtje.

Beschrijf hoe het leven van jouw klant eruit ziet als jij zijn probleem opgelost hebt!

Hoe je dat precies doet is in dit stadium niet belangrijk. Prikkel, trigger, maak nieuwsgierig en zorg dat je een mooie landingspagina hebt zodat de geïnteresseerde lezer kan doorklikken voor meer informatie, aanmelding of aankoop van jouw product of dienst.

Afmelden? Klik hier!

Je eindigt je nieuwsbrief netjes met je bedrijfsgegevens, eventueel een bio en een foto van jezelf en last but not least: de mogelijkheid om af te melden!

 

0 Shares:
3 comments
  1. Er zijn maar heeeeeeeel weinig nieuwsbrieven de moeite waard. Ze zijn vaak eenrichtingsverkeer en dat is nu net iets wat de consument van vandaag liever anders ziet. Ik verbaas me erover dat er nog zoveel nieuwsbrieven verstuurd worden. De meeste zijn echt verspilde moeite.

    1. Eens. Veel mensen abonneren zich ook alleen maar op een nieuwsbrief zolang zij er (nog) voor hen relevante informatie uithalen. Daarom is die afmeld-knop zo fijn. De handvatten zijn een leuk hulpmiddel maar de inhoud moet de moeite waard zijn- uiteraard!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.670 keer gelezen