foto door Monika Pejkovska

UTRECHT – In restaurant De Rechtbank werd op woensdag 25 januari een meet-up gehouden die helemaal in het teken stond van nieuws en branding op sociale media. Veel onderzoekers en mediawetenschappers kwamen op deze meetup af om te praten over hun individuele onderzoeken en ervaringen in hun werkveld.

De meet-up bevond zich in de kelder van De Rechtbank, wat een toplocatie bleek te zijn voor het event. Er heerst een lounge-achtige sfeer vanwege de lange banken aan de randen van de zaal, de vele spiegels maken de zaal ruimtelijk, achterin is een stijlvolle bar met aardig personeel en de grote, plant met roze bladeren in het midden van de zaal geeft het voor mijn gevoel ook nog een heel licht Japans tintje.

Maar over tot de orde van de dag. De meet-up had vijf sprekers en presentator Mischa Coster praatte de avond aan elkaar. Ik zal u, de lezer, chronologisch door de avond heen loodsen.

 
artwork door Robert-Jan Mast

Sanne Kruikemeier en onze mediaconsumptie

Het spits werd afgebeten door Sanne Kruikemeier. Ze is universitair docent Politieke Communicatie & Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam en zij gaf ons inzicht in hoe de meeste mensen in onze gedigitaliseerde wereld aan hun nieuws komen. Sociale media zorgen voor dé nieuwsbron onder jongeren, terwijl ouderen nog vaker aan de beeldbuis gekluisterd zijn.

Daarnaast heeft ze onder andere onderzocht wat de invloeden zijn van het nieuws vergaren op een website tegenover het vergaren in een krant. Hieruit komt naar voren dat mensen die een krant lezen vaak meer over één onderwerp weten en dat dat bij mensen die via nieuwswebsites aan hun nieuws komen veel minder is. Echter, de mensen die via sociale media hun nieuws vergaren, zijn wel breder georiënteerd in meerdere, verschillende onderwerpen en zijn vaak politiek meer betrokken. Het is niet te zeggen welk medium beter is.

Tot slot behandelde ze in het kort het nepnieuws en de nieuwsbubbel. Dit zijn twee actuele punten waar veel kritiek op is ten opzichte van berichtgeving op sociale media. Ze benadrukte dat het moeilijk is om hier duidelijke uitspraken over te doen. ‘Het probleem ‘nepnieuws’ is van alle tijden, het zit nu alleen in een moderner jasje. Met name Facebook moet leren beter om te gaan met valse berichtgeving en kijken naar de journalistiek, niet andersom,’ zo zei Sanne na afloop.

Anyta Cox: ‘Network is the message’

Als tweede spreker was Anita Cox aan de beurt. Zij is cultuurfilosoof en communicatiewetenschapper en daarnaast ook nog senior onderzoeker bij het Lectoraat Marketing, Marktonderzoek & Innovatie van de Hogeschool Utrecht. In samenwerking met Hogeschool Rotterdam is zij bezig met het onderzoek ‘Teh Network is the Message’ naar onder andere inhakers op social media. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf zich goed profileert op een online platform?

Anita sprak over ‘momentum’: volgens haar is het essentieel dat je aanhaakt op gebeurtenissen die gepland zijn of onverwachts op je pad komen. Zo noemde ze als voorbeeld van een geplande gebeurtenis de reclameposter van Heineken, die inspeelde op de release van de nieuwste Star Wars-film die toentertijd uitkwam. Bij een ongeplande gebeurtenis pakte ze vooral inhakers van bedrijven rondom Pokémon Go, het spel dat afgelopen zomer razend populair was, maar waarvan de trend uit het niets kwam.

Nu is het natuurlijk de vraag of je dit momentum ook zelf in gang kunt zetten als bedrijf als je je op social media wil profileren. Dit onderzoek loopt nog.

Blockchain

Dan was de beurt aan Martijn Rademakers van DUIC om een nieuwe methode voor het tegengaan van nepnieuws op sociale media toe te lichten. De zaal snapte er echter niet veel van, en al snel ging het collectieve stemvolume van dat van een sereen boeddhistisch klooster naar dat van een intens kakelend kippenhok. De vragen vlogen Martijn om de oren, maar dat gebeurde vooral omdat de essentie van het programma niet werd begrepen door de nogal technische uitleg.

Hoe ik het begreep: Blockchain zou er in zoverre voor zorgen dat de allereerste internetbron die het nieuws verspreidt, kan worden getraceerd. Wanneer het nepnieuws betreft dan kan de ‘dader’ dus digitaal worden gevonden. Maar de methode zal nepnieuws niet voor 100% uit kunnen bannen.

Dennis ter Borg en de Newsroom van Nyenrode

Dan de beurt aan Dennis ter Borg om het begrip newsroom uit te leggen aan de zaal. Hij begon met het laten zien van de websites van RedBull en Coca Cola, twee grote merken die op hun websites eigenlijk vrij weinig nog over hun product schrijven. RedBull schrijft over daredevils en sportieve levensgenieters, terwijl dat eigenlijk niets met het product te maken heeft: er is een branding om het product heen gecreëerd. Zo werkt het volgens hem ook bij Nyenrode. De newsroom is een site waarop allerlei verhalen te lezen zijn die in eerste instantie misschien niet altijd over de school zelf gaan, maar juist daardoor een identiteit creëren om de school heen; het geeft de school kleur.


Quint Kik en lokale nieuwsmedia

Als laatste spreker: Quint Kik, onderzoeker bij het stimuleringsfonds voor de journalistiek in Den Haag. Hij sprak over het G4-onderzoek dat in september van start ging. Het onderzoek richt zich op het analyseren van één week lang lokaal nieuws in de grootste vier steden van Nederland (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag). Hij werkt samen met studenten van de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Buzzcapture.

In de presentatie behandelde hij alleen de analyse van Utrecht. Deze resultaten zijn recentelijk bekend gemaakt, en de andere steden volgen dit jaar. Een belangrijk aspect van het onderzoek is het verschil tussen traditionele media en hyperlocals. Hyperlocals zijn inwoners van de stad die zelf via blogs, podcasts of eigen opgezette nieuwswebsites nieuws vergaren voor Utrecht. 55% van alle nieuwsberichten (858 berichten) in de geanalyseerde week van september kwam van deze hyperlocals. Opvallend is dat zij vaak meer betrokken waren bij nieuwsgebeurtenissen in de stad en dieper ingingen op bepaalde gebeurtenissen.

Daarnaast behandelde hij het feit dat veel lezers goede tips geven, maar dat de media deze te vaak laten liggen. Zo behandelde hij uitvoerig het busongeluk op de Uithof waarbij 2 doden vielen. Hieruit blijkt dat in de nadagen van het ongeluk er allerlei reacties op nieuwssites werden geplaatst die voor goede journalistieke artikelen hadden kunnen zorgen. Zoals bijvoorbeeld de feiten dat er in het weekend op de lege Uithof straatraces worden gehouden en dat het kruispunt slecht zichtbaar was voor automobilisten vanwege zandbergen langs de weg door de aanleg van een trambaan.

Als aan het einde van zijn presentatie de vragenronde begint, wordt Quint onderbroken door presentator Mischa. ‘Sorry, maar ik moet je helaas echt afkappen, we zijn door de tijd heen. Ontzettend bedankt voor je komst en ik zou ook graag alle andere sprekers graag willen bedanken. Daarnaast natuurlijk ook iedereen in de zaal die gekomen is: hartelijk bedankt. Welthuis allemaal en tot de volgende Meet-up!’ En zo komt het spreekgedeelte tot een einde. Aansluitend wordt nog nagepraat en geborreld.

Geschreven door: Bram Megens

SMC030 houdt iedere vierde woensdag van de maand een meetup. Na iedere sessie willen we een blog plaatsen op onze corner op 42bis. Wil jij een keer bloggen of de foto’s maken of zelfs sponsoren? Geef dit aan via een van de online kanalen van SMC030. Of woon gewoon een meetup bij. We werken altijd aan de beste volgende sessies, jij maakt ‘m geweldig. Tot dan, tot #smc030!

0 Shares:
Dit artikel is 10.857 keer gelezen