foto door Doris van Baar

UTRECHT – woensdag 23 november vond in het Stadskantoor van Utrecht de meetup Big City plaats. Op deze meetup kwamen vertegenwoordigers en woordvoerders van de gemeente Utrecht, Toerisme Utrecht, CU2030 en CityGuys samen. In het Stadskantoor stond één vraag centraal: “Hoe kan een stad zich het best online profileren?”

Om 18:30 uur druppelt iedereen binnen. De zaal vult zich met circa zestig personen. De laatste technische checks worden uitgevoerd. Om klokslag 19:00 uur verschijnt Robert-Jan Mast, gespreksleider en mede-organisator van de meetup, op het podium. “We gaan beginnen jongens”, roept hij. De laatste Tweets, Facebookberichten en Instagramfoto’s worden online gezet en Peter-Paul Hellings, communicatieadviseur bij de gemeente Utrecht, bijt het spits af.

  
artwork door Robert-Jan Mast

Gemeente Utrecht

Sinds 2013 is Hellings actief in het Social Media Team van de gemeente Utrecht. In 2012 startte Utrecht met webcare. Er kwam een contactcentrum en later kwamen daar Facebook, Twitter en WhatsApp bij. Zicht op de stad werd de belangrijkste pijler. Naast actief reageren wilde de gemeente Utrecht ook dagelijks social media-analyses maken van wat er in de stad leeft. Deze analyses bieden een overzicht van de afgelopen 24 uur. Maar de gemeente wil nóg dichter bij het nieuws komen. “Wij willen weten waar de stad het nú over heeft. We willen toe naar real life”, zegt Hellings. Vanaf mei 2016 kent Utrecht de Newsroom, een samenwerking tussen communicatiecollega’s en het contactcentrum. De Newsroom analyseert issues die in de stad spelen. “Maar eigenlijk willen wij nóg veel dichter naar de bezigheden van de stad. We gaan daarom een samenwerking aan met de VU in Amsterdam, waarbij wij op basis van online bronnen proberen vast te stellen wat het nieuws over een half uur zal zijn”, aldus Hellings. Maar vraagt Annemarie Lindeboon (27): “In hoeverre is het verzamelen van nieuws een taak van de gemeente? Is dat niet de taak van journalisten?” Volgens Hellings gaat de pretentie niet zó ver en wil de gemeente Utrecht de media slechts ter zijde staan om ‘onjuiste’ berichtgeving te voorkomen.

Toerisme Utrecht

Hierna zijn marketeers Frank Berg en Robin Leenders aan de beurt. Zij zijn actief bij Toerisme Utrecht. Via de website www.visit-utrecht.com proberen zij Utrecht zo goed mogelijk te promoten. Hun strategie is erop gericht toeristen naar Utrecht te trekken en hen hier zo lang mogelijk te houden. Volgens Berg en Leenders is de online zichtbaarheid van een stad zeer belangrijk. “Het zorgt ervoor dat je gevonden wordt en het verbetert het imago van de stad”, zegt Berg. “Maar wat zijn nou de belangrijkste merkwaarden van Utrecht?”, vraagt Endre Davids (41). Frank Berg en Robin Leenders noemen erfgoed, historie, fietsen en de evenementenagenda van Utrecht als belangrijkste pijlers.

CU2030

Vervolgens betreedt Yfke Faber, projectorganisator van CU2030, het podium. “De gemeente kreeg vaak kritiek op de uitvoering van bepaalde projecten. Door de inwoners van Utrecht meer bij projecten te betrekken wordt deze kritiek vele malen minder”, zegt Yke Faber. Een goed voorbeeld hiervan is de bouw van de Moreelsebrug. “Er was veel commotie over deze brug, daarom zijn wij met dit project naar buiten getreden.” CU2030 deed bijvoorbeeld een oproepje om de brug te komen testen. En zo noemde Yfke Faber nog een aantal voorbeelden. CU2030 beheert verschillende WhatsApp-groepen in diverse gebieden. Hierdoor kan zo goed mogelijk op ontstane onvrede worden ingespeeld.

CityGuys

De avond wordt afgesloten met Roger Bloem en Jean-Paul Schaddé van Dooren die zichzelf de CityGuys noemen. “Pak eerst allemaal een biertje, daarna zullen wij ons verhaal voortzetten”, zegt Van Dooren. Met een borrel in de hand vervolgen zij hun verhaal. Voor CityGuys bezoeken Van Dooren en Bloem “de leukste, beste en tofste locaties in Amsterdam.” Vervolgens delen zij deze locaties op Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en de eigen website. Bloem en Van Dooren maken op deze manier al etend en drinkend reclame voor diverse hotspots in Amsterdam. “Ik heb al vijf jaar niet gekookt”, zegt Van Dooren. Elke dag eten de jongens buiten de deur, want dagelijks worden ze wel door een restaurant uitgenodigd om hun gerechten te proberen. “De content die wij schrijven wordt gedeeld op diverse platformen, waardoor wij heel veel volgers hebben en daar zijn de diverse locaties natuurlijk ontzettend blij mee.” “Wat is jullie businessmodel?”, vraagt iemand uit de zaal. Als reactie hierop tonen de twee jongemannen een foto van een topmodel. Daarmee eindigt de meetup Big City.

– Geschreven door: Doris van Baar

SMC030 houdt iedere vierde woensdag van de maand een meetup. Na iedere sessie willen we een blog plaatsen op onze corner op 42bis. Wil jij een keer bloggen of de foto’s maken of zelfs sponsoren? Geef dit aan via een van de online kanalen van SMC030. Of woon gewoon een meetup bij. We werken altijd aan de beste volgende sessies, jij maakt ‘m geweldig. Tot dan, tot #smc030!

0 Shares:
Dit artikel is 31.055 keer gelezen