De kunst van het verhalen vertellen is een sympathiek marketingwapen dat je als start-up goed kan gebruiken. Hoe gebruiken twee start-ups storytelling? Vijf tips op een rijtje.
Start-up. Het lijkt wel het toverwoord van de afgelopen 2 jaar. Nog beter is het als je een maatschappelijk verantwoorde start-up bent. Succes verzekerd zou je zeggen. Alhoewel? Er komt veel meer kijken bij het succesvol runnen van je eigen start-up dan alleen een mooi (maatschappelijk) idee. Namelijk, wat is het verhaal achter je product of dienst? Met een mooi woord ook wel storytelling genoemd.
Seepje en Curms
We leven in een tijd dat de consument gebombardeerd wordt met enorme hoeveelheden informatie over allerhande onderwerpen, diensten en producten. Hoe zorg je ervoor dat je boven de ruis uitstijgt? Als jij de kunst van storytelling beheerst kun je er in ieder geval voor zorgen dat je een goede start(-up) maakt. Storytelling draagt bij aan het opbouwen van een band met je doelgroep, versterkt het vertrouwen en tegelijkertijd ook de branding. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje, aan de hand van twee Nederlandse start-ups met goede storytelling skills: Seepje en Curms.
Waarom deze twee start-ups? Beiden zijn opgezet door jonge Nederlandse ondernemers en hebben een maatschappelijk en sociaal karakter. Daarnaast verkopen ze allebei een product dat genoeg andere bedrijven ook verkopen (Seepje verkoopt wasmiddel en Curms bikini’s), maar de manier waarop zij dit doen, is verfrissend: aan de hand van een mooi verhaal. Seepje verkoopt een 100% plantaardig en fairtrade wasmiddel uit Nepal. Dit is de Sapindus mukorossi-vrucht, “superschillen” die bij aanraking met water een natuurlijke vorm van zeep afstaan. Curms verkoopt bikini’s en accessoires, geïnspireerd door de passie voor surfen en Indonesisch handgeweven textiel.
Wat kunnen we van Seepje en Curms leren? Vijf tips op een rijtje:
Tip 1: ken je doelgroep
Dit basisprincipe is altijd en voor ieder bedrijf belangrijk, maar toch wordt het vaak vergeten. Pas je verhaalstructuur en de tone of voice aan. Wat is interessant voor jouw doelgroep en waar leg je de nadruk op? Je vertelt je verhaal natuurlijk anders aan kinderen van 12 dan aan 50-plussers. Zowel Seepje als Curms kent hun doelgroep – mensen die producten willen die kwalitatief goed zijn maar ook op een eerlijke manier worden gewonnen of geproduceerd – en spreken met hun verhaal duidelijk deze doelgroep aan.
Tip 2: gebruik social media
Social mediakanalen zijn perfect om je verhaal te vertellen. De uitdaging is met korte stukjes tekst, samen met beeld, jouw verhaal te vertellen. Zorg dat elke post aansluit bij jouw verhaal en dat alle posts op jouw social mediapagina samen een duidelijk geheel vormen. Surfchick Carmen, oprichtster van Curms, gebruikt social media goed om de lifestyle die bij de bikini’s past, neer te zetten, terwijl het verhaal achter de bikini’s ook wordt aangestipt.
Tip 3: praat mét je klanten, niet tegen ze
Niemand houdt van mensen die alleen maar praten en niet kunnen luisteren; zo is het ook met bedrijven. Vertel je verhaal, maar praat ook met je doelgroep. Dit betekent dat je niet alleen zendt, maar conversaties opstart. Seepje is er goed in geslaagd om een interactieve connectie op te zetten met de Seepje-fans. Er worden vragen gesteld, en vragen van fans worden snel en vriendelijk beantwoord. De manier van communiceren is sympathiek en zorgt ervoor dat eenmalige klanten echte fans worden en terug blijven komen.
Tip 4: maak het persoonlijk
Als we naar verhalen luisteren, zijn we altijd op zoek naar een persoonlijke connectie met de verteller of hoofdrolspeler; we willen ons kunnen identificeren. Als verhalenverteller moet je dus proactief zijn en een emotionele band creëren met de lezer. Dit doe je door veel van jezelf te laten zien. Beantwoord in je verhaal in ieder geval de volgende vragen: wie ben jij, waarom verkoop je dit product, waarom vind je dit belangrijk, en denk je dat andere mensen dat ook belangrijk vinden?
Zowel Seepje als Curms beantwoorden deze vragen in hun verhaal. Daarnaast vertellen ze ook over het productieproces, wat vandaag de dag ook best bijzonder is in het bedrijfsleven. Curms vertelt bijvoorbeeld over het weven van de Indonesische ikats en Seepje over de schillen uit Nepal.
Tip 5: werk met beeld
Verhalend vertellen gaat bijna altijd gepaard met beeld. Kinderboeken zouden niet hetzelfde zijn zonder de mooie plaatjes. Beeld trekt meer aandacht dan tekst en laat mensen dingen beter onthouden (vandaar al die infographics bij artikelen over moeilijke onderwerpen). Zorg dat het beeld past bij je bedrijf en het verhaal versterkt. De beelden die Curms verspreidt, werken heel versterkend bij het verhaal en het merk. Palmbomen, surfende vrouwen en mooie stranden is wat de klok slaat en dat willen we zien als fans. Seepje laat veel beeld zien van de wasschillen. Dit is belangrijk, omdat nog niet veel mensen zich een voorstelling kunnen maken van de schillen. Beeld werkt op die manier versterkend. Het beeld laat zien hoe natuurlijk het product is. Zo kunnen mensen er vertrouwd mee raken.
Hoe gebruik jij storytelling in jouw bedrijf? Of weet je een bedrijf die dit goed doet? Deel jouw tips in een reactie hieronder!