Welke startups zijn bezig met fantastische en innovatieve producten en diensten? Wat is de volgende partij die alles wat we denken te weten over de wereld op z’n kop zet?
In de startup-estafette laten we founders aan het woord over hun liefdesbaby en vragen we hen wie nog meer een plek in de spotlight verdient.
Dit keer: George Stoyanov van Craze
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Wij zijn een klein team van jonge, ambitieuze mensen die er voor willen zorgen dat jij op de hoogte wordt gehouden van de evenementen waar je echt om geeft. Mijn naam is George Stoyanov (CEO & Co-oprichter) en samen met Nikola Irinchev (mede-oprichter), hebben we deze app ontwikkeld. In essentie is Craze een platform dat mensen helpt gemakkelijk gebeurtenissen te ontdekken op basis van hun interesses. Via het platform blijf je makkelijk up-to-date van je favoriete clubs, artiesten en organisaties. Zo mis je nooit een evenement waar je graag bij had willen zijn.
Welk probleem los je op?
Voordat we met Craze begonnen, reisde ik veel en elke keer als ik een nieuwe plaats bezocht, vond ik het erg moeilijk om erachter te komen wat er te doen was. Het probleem is dat informatie gefragmenteerd is en het kost heel veel tijd en energie om iets te vinden wat je leuk vindt. Als ik bijvoorbeeld naar een kunsttentoonstelling wilde gaan moest ik eerst langs alle oubollige overheidswebsites klikken. Als ik uit wilde gaan, moest ik 20 minuten besteden met het zoeken door verschillende pagina’s, in een poging om alles te combineren en een beslissing te nemen die eigenlijk heel makkelijk had moeten zijn. Het klopte gewoon niet. Het idee achter Craze was om een compact platform te bouwen waarmee gebruikers hun favoriete clubs, musea, organisatoren kunnen volgen en in een oogopslag zien wat ze te bieden hebben.
Wie heeft er baat bij je product?
Craze is een tweezijdige marktplaats: Aan de ene kant hebben we de event-bezoekers, die op zoek zijn naar leuke dingen om te doen, en aan de andere kant zijn er de organisatoren die voortdurend op zoek zijn naar een efficiëntere manieren om hun publiek te bereiken en meer tickets te verkopen. Craze dient als verbinding tussen de twee partijen – we zorgen ervoor dat de juiste mensen op de hoogte worden gehouden over het juiste evenement.
Wat houdt je ’s nachts wakker?
Op dit moment hebben we een stabiel product, de volgende stap is om de groei te versnellen. Dit is waar we op zijn gericht – het uitzoeken van de snelste en meest efficiënte manier voor ons om te groeien en het genereren van nieuwe gebruikers.
Over welk deel van het startup-bestaan ben je het meest enthousiast?
Het mooiste aan voor jezelf beginnen is de creatieve vrijheid die je hebt om ideeën na te streven die jou inspireren. Deze onafhankelijkheid gaat gepaard met een grote verantwoordelijkheid en de nodige risico’s, maar het is zeker de moeite waard als het je in staat stelt concepten te creëren die een verschil maken.
Wat is op dit moment de grootste uitdaging?
Tot nu toe hebben we een solide basis gelegd voor Craze – in termen van het idee, product en businessplan. Nu is het allemaal een kwestie van schaalvergroting. We moeten bewijzen dat ons concept succesvol is op de globale markt.
Waar verwacht je over 5 jaar te zijn?
Craze is begonnen in Bulgarije, maar we zijn van plan om de mondiale markt aan te vallen. Nederland is de eerste stop op de weg. We hebben net onze lancering gehad, in Amsterdam, iets meer dan een maand geleden. Nadat we de Nederlandse markt hebben overgenomen, zijn wij op zoek naar een paar andere Europese landen waar we voet aan de grond willen krijgen voordat we de grote stap naar de VS doen.
Welke grote fout heb je nu al gemaakt en wat heb je ervan geleerd?
De startup-scene is zeer dynamisch – vooruitgang moet snel worden geboekt. In het prille begin hebben wij ook de klassieke beginnersfout gemaakt om dingen te perfectioneren voordat ze gereleased worden. Dit kost kostbare tijd en je loopt het risico om door een concurrent te worden ingehaald die over meer capaciteit beschikt. Het is veel verstandiger om oplossingen zo snel mogelijk te bedenken, feedback te krijgen van gebruikers, het product aan te passen totdat het solide is. Dit is de stroom die we momenteel volgen.
Wie is je belangrijkste concurrent?
Vanwege het feit dat de evenementenmarkt al overspoeld is met verschillende oplossingen, hebben wij Craze iets anders gepositioneerd. In die zin hebben we geen directe concurrenten die hetzelfde product aanbieden. Toch houden we een oogje op een paar industrieleiders en kijken op naar andere interessante bedrijven, zoals Yplan, Koorts en Eventbrite.
Wat is tot nu toe je grootste succesmoment?
Momenteel hebben we 15.000 downloads en 6.000 maandelijkse actieve gebruikers die onze app 3 tot 4 keer per week gebruiken. In staat zijn om een idee te zien uitgroeien tot een tastbaar product dat mensen gebruiken is zeker spannend.
Maar waar ik vooral trots op ben, is het interne succes dat we in termen van verbetering van het product hebben bereikt. Het team volgt een data-gedreven aanpak – we zien een bepaald probleem, we zoeken de oorzaak en werken aan een oplossing. Op deze manier zorgen we ervoor dat we blijven groeien en garanderen we onze gebruiker een geweldige experience.
Welke tip wil je andere startups meegeven?
Jonge ondernemers moeten vooral niet bang zijn om te falen. Velen durven niks te beginnen voor zichzelf, omdat ze versteend worden bij het idee dat het niet meteen een succes wordt. Bedrijven als Google en Facebook zijn bewust op zoek naar mensen die niet bang zijn om te proberen, falen, leren van hun fouten en het gewoon weer opnieuw te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat deze cyclus je helpt om snel te leren en dat dat een waardevolle ervaring zal zijn.