Door het importeren van zogenaamde objectconfiguraties, maak je snel gebruik van geoptimaliseerde instellingen binnen Google Analytics. Vooraf gedefinieerde configuraties geven jou meer inzicht, bijvoorbeeld in het bezoekersgedrag op je website.
Als eigenaar van Modation – een full service online marketing bureau – deel ik graag onze eigen objectconfiguratie en de wijze van implementatie met je. De Modation objectconfiguratie is toegespitst op webwinkels in Nederland, maar bevat ook objecten die voor iedere Google Analytics gebruiker interessant zijn! Allereerst bespreek ik wat een objectconfiguratie is en hoe je hiermee je voordeel doet.
Wat is een objectconfiguratie?
Een objectconfiguratie is een verzameling vooraf gedefinieerde objecten aangemaakt door andere Google Analytics gebruikers. Google Analytics gebruikers delen vervolgens de instellingen (configuratie) van deze objecten in de Google Analytics Solutions Gallery – een verzamelbak van gratis kant-en-klare Google Analytics oplossingen. In de Google Analytics Solutions Gallery importeer je eenvoudig een object of een verzameling van objecten (verderop in dit artikel krijg je de stapsgewijze uitleg). Je importeert overigens alleen de instellingen voor het object en niet de data. Voorbeelden van objecten uit een configuratie zijn: een volledig ingericht dashboard, aangemaakte segmenten, ingestelde doelen of aangepaste rapporten.
Drie redenen om gebruik te maken van de objectconfiguratie:
- Het geeft voorbeeldinstellingen – zeer handig als je (nog) niet zoveel ervaring hebt met de mogelijkheden van Analytics of er nog meer uit wil halen.
- Het zijn beproefde instellingen – dit geeft je meer zekerheid over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens en analyses.
- Het bespaart je tijd – je hoeft niet een wirwar van instellingen in Analytics in te stellen.
De Modation objectconfiguratie
Modation heeft al diverse objecten voor je aangemaakt. Deze zijn voor zowel een Nederlandse webshop als een Nederlandse Google Analytics gebruiker erg waardevol bij het maken van analyses. De Modation objectconfiguratie bestaat uit de volgende onderdelen:
- 3 segmenten;
- 6 doelen;
- 1 dashboard;
- 4 aangepaste rapporten;
- 4 remarketingdoelgroepen;
- 1 kanaalgroepering;
- 1 toeschrijvingsmodel.
Hieronder krijg je per onderdeel een korte uitleg over het object en wat je ermee kunt.
Segmenten
Een segment is een groep gebruikers met een of meerdere eigenschappen. De Modation objectconfiguratie bevat een segment voor verkeer specifiek uit België, voor verkeer buiten Nederland en een voor gebruikers via een desktop apparaat. Met het eerste segment kun je in ieder rapport snel de Belgische gebruikers eruit lichten. Voor de meeste webwinkels en sites is een aanzienlijk percentage van de omzet namelijk afkomstig uit België (onze ervaring leert circa 10%). Het segment met verkeer buiten Nederland geeft inzage in de landen waar bijvoorbeeld nog kansen liggen.
Aangezien je in Google Analytics wel aparte segmenten hebt voor mobiel en tablet verkeer, maar nog niet voor desktop verkeer is dit laatste segment een mooie aanvulling.
Doelen
Het doel waarbij de ‘Duur langer dan twee minuten op de site’ wordt gemeten, is een geschikt doel voor veel webwinkels en (zakelijke) websites. Dit doel geeft een aanvullend inzicht in het succes van campagnes naast de harde doelen zoals leads en verkopen. Tijd op de site is namelijk een goede indicator voor kwalitatief goed verkeer dat wellicht telefonisch contact heeft opgenomen. De andere doelen, zoals het meetbaar maken van de afspeeltijd op YouTube video’s, het aantal klikken op externe links of bestanden zijn gebaseerd op de Google Tag Manager container. Deze worden gemeten als je de aangepaste container importeert. Voor meer informatie zie het blogartikel dat Modation over de Google Tag Manager container heeft gepubliceerd.
Dashboard
Het realtime dashboard laat een combinatie van diverse statistieken zien. Het dashboard geeft realtime inzage in de apparaten waarmee de huidige bezoekers op je website zijn, via welk kanaal en eventueel met welk zoekwoord. Daarnaast geeft het realtime dashboard inzage in het type gebruiker en welke pagina’s ze bekijken. Tot slot bevat het dashboard statistieken om het verloop van de belangrijkste e-commerce variabelen te tonen, zoals waarde per sessie, opbrengst en de kwaliteit van het verkeer.
Aangepaste rapporten
De standaardrapporten van Google Analytics bevatten niet altijd de gewenste statistieken die je met elkaar wilt vergelijken. De Modation objectconfiguratie bevat diverse aangepaste rapporten die je inzage geven in, onder andere, niet-werkende links en de belangrijkste e-commerce variabelen.
Remarketingdoelgroepen
Remarketingdoelgroepen bestaan uit opgestelde lijsten met specifieke bezoekerskenmerken. Deze lijsten kun je gebruiken om de meest interessante groepen die je website hebben bezocht, opnieuw te benaderen via advertenties. Hiervoor is het wel vereist dat je een Google Adwords account hebt.
Kanaalgroepering
De kanaalgroepering toont de diverse verkeerskanalen waarmee bezoekers op je website komen. Standaard worden deze kanalen in het Engels weergegeven – de Modation kanaalgroepering bevat de Nederlandse omschrijvingen.
Toeschrijvingsmodel
Het toeschrijvingsmodel in de objectconfiguratie van Modation is een geschikt vergelijkingsmodel om te zien wat het belang is van de diverse verkeerskanalen in het conversieproces. Normaliter kent Google Analytics de volledige conversiewaarde toe aan het laatste, niet directe kanaal in het conversieproces.
Implementeren van de configuratie
Het installeren van de objectconfiguratie is makkelijk te doen. Doorloop de volgende vier stappen.
Stap 1: Ga naar de ‘Google Analytics Solutions Gallery’. Klik op de knop ‘Import’.
Stap 2: Kies via de dropdown bij ‘Selecteer een weergave’ de Google Analytics weergave waar je de configuratie voor wilt gebruiken of kies voor de bovenste optie wanneer je de configuratie voor alle weergaves binnen je account(s) wilt gebruiken.
Stap 3: Mocht je niet alle objecten willen importeren, vink dan de selectievakjes uit voor de objecten die je niet wilt importeren. Voor het importeren van het object ‘Remarketingdoelgroepen’ selecteer je bij ‘Productaccount selecteren’ je Google Adwords account.
Stap 4: Klik ten slotte onderaan de configuratie op de knop ‘Maken’ en de diverse objecten zijn nu in je Google Analytics account opgenomen.
Je bent nu klaar om aan de slag te gaan met je nieuwe en simpel te gebruiken functies in Analytics. De functies zijn ook weer gemakkelijk te verwijderen. Ga naar het tabblad ‘Beheerder’ -> ‘Items delen’ -> ‘Verwijderen’.
Meer weten over objectconfiguraties of heb je verbetertips?
Wil je meer weten over wat ieder item precies inhoudt of inzage in de instellingen per item? Lees dan het artikel ‘De Modation Objectconfiguratie voor Google Analytics uitgelegd’.
Als de Modation objectconfiguratie je bevalt, ontvangen wij graag je beoordeling in de Google Analytics Solutions Gallery. Een suggestie als reactie op dit artikel voor verdere verbetering is natuurlijk ook altijd welkom!