Wat doen we moeilijk over die veranderende taxiregels als straks de complete werkgelegenheid in die hoek wordt overgenomen door de zelfrijdende auto?

Je hoeft je borrel niet meer te laten staan, de auto is de bob. Je hoeft niet ver te lopen voor een parkeerplaats, je auto parkeert zelf wel even verderop. Nu ben ik geen taxigebruiker, meer een ov’er. Ik heb niet eens een auto! Toch klinkt het wel aantrekkelijk zo’n persoonlijke ‘chauffeur’.

Community cars

Op Gizmodo las ik een artikel over hoe die zelfrijdende auto banen gaat kosten. Maar zij bekeken het gebruik wel iets anders dan mijn eerste gedachte hierboven. Want waarom allemaal een eigen auto hebben als je samen gebruik kunt maken van zelfrijdende auto’s? Er zijn natuurlijk nog wel wat obstakels.

Veiligheid

Het idee zoals in eerste instantie voorgelegd, is een publiek systeem waar iedereen gebruik kan maken van de zelfrijdende auto’s. Vooral in stedelijke gebieden moet dit zorgen voor minder drukte op de wegen en parkeerplaatsen. Via de app geef je aan waar je bent en waar je naartoe wilt. Een beschikbare auto in de buurt komt je ophalen. Je kunt zelf helemaal niets meer in die auto, alleen maar meegevoerd worden door het systeem. Nu maar hopen dat het niet vastloopt, crasht of een soortgenoot over het hoofd ziet.

Privacy

Waarom zou privacy een probleem zijn? Omdat er meerdere mensen in een auto kunnen zitten natuurlijk. Ik had daar eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. In mijn gedachten zat ik lekker in mijn eentje te genieten van het uitzicht en als ik de auto niet meer nodig heb, gaat hij naar iemand anders. Maar samen rijden en onderweg mensen oppikken, is natuurlijk veel efficiënter. Dat ik daar als veelgebruiker van het openbaar vervoer niet opgekomen ben! Het privacyprobleem is dus de intiemere, kleinere ruimte van een auto ten opzichte van het huidige openbaar vervoer. De oplossing? Afgesloten ruimtes in één ruimte. En dan geen raampjes maar gewoon dicht, zodat je elkaar ook echt niet ziet. Voor je vermaak willen ze wel de omgeving op dat dichte vlak projecteren via camera’s die aan de buitenkant van de auto zitten. Vind ik wat ver gaan.

Spitsuur

Samen gebruikmaken van auto’s is handig. Als niemand een eigen auto heeft hebben we minder auto’s nodig. Minder stilstaande auto’s op parkeerplaatsen en natuurlijk is het milieuvriendelijker. Maar zoals altijd wil iedereen alles op hetzelfde moment. Spitsuur blijft altijd een probleem.

Bumper aan bumper

Niet al die auto’s zijn natuurlijk de hele tijd op de weg. Dus er zal nog steeds een parkeergarage nodig zijn. Toch zal het ruimte schelen. Als er voor jouw ritje geen auto op de weg is, komt er een uit de garage rijden. Daar staan ze allemaal bumper aan bumper te wachten tot ze nodig zijn, ze zijn toch allemaal hetzelfde.

Abonnementje op een Fiatje

Stel dat het geen publieke dienst is. Laten we eerlijk zijn, dat zal het nooit worden. Als dit de toekomst is, wordt het een commerciële markt met abonnementen van verschillende comfortlevels. Word je in een Fiatje rondgereden of in een Audi? Beetje beenruimte is fijn, maar misschien heb je dat helemaal niet nodig. Vind je het niet erg om medepassagiers te hebben of wil je de hele auto voor jezelf? Ik zie een heleboel mogelijkheden!

Hoe dan ook minder banen

De zelfrijdende auto zal hoe dan ook niet zoveel banen opleveren als het nu doet. Geen chaffeurs meer, minder autowasserettes en benzinestations. Maar ook minder vraag naar auto’s zelf.

Wat denk jij, waar gaat de zelfrijdende auto ons brengen?


Geschreven door eindredactie door