Met meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers op LinkedIn kun je niet anders dan concluderen dat dit “Facebook voor Professionals” een belangrijke plek inneemt in het social media landschap in ons land.
Terecht want LinkedIn is praktisch onmisbaar voor de zakelijke gebruiker. Ook als je geen HR medewerker of recruiter bent, valt er veel te halen. Het aardigste vind ik zelf dat ik niemand meer kwijtraak. Jij hebt ze vast ook: bakjes vol met oude visitekaartjes. Maar werkt John nog steeds daar, of is hij aan een nieuwe uitdaging begonnen? Dankzij het meerkoetjes-effect zie je je ondergedoken contacten altijd wel weer ergens opduiken in de zakelijke LinkedInvijver.
Velen zien LinkedIn helaas enkel als een platform om een nieuwe baan te zoeken. Het gevolg is dat zij meestal hun profiel verwaarlozen, waardoor het veel tijd en moeite kost om het, wanneer nodig, weer in topconditie te krijgen. Maar LinkedIn is veel meer dan de weg naar een nieuwe uitdaging. Het is “Het Platform” om contact te krijgen en te houden met je netwerk. Netwerken is net-werken. Daar mag je best wat tijd en aandacht aan besteden. Tijdens mijn workshops blijkt dat LinkedIn, ondanks het feit dat bijna iedereen een account heeft, toch nog veel vragen oproept. Ik zie dan ook nog veel missers bij gebruikers. Missers die eenvoudig zijn te verhelpen zodat je echt profijt krijgt van jouw account.
1 – In the Picture
Het eerste dat in het oog springt als iemand jou zoekt is je foto. Al is hij klein, daar mag je best wat aandacht aan besteden. LinkedIn is zakelijk. Zorg dan ook dat je een beetje toonbaar in beeld bent, met het imago dat je wilt hebben. Dus bijvoorbeeld:
• Geen mugshots in de webcam waarbij je drie onderkinnen hebt
• Geen vakantiefoto in een mouwloos hemdje en een zonnebril op
• Geen plaatje op een terras met een pul bier voor je gezicht
Zonder foto, met alleen het icoontje van LinkedIn, kan al helemaal niet. Als je anoniem wilt blijven, doe dat dan ergens anders!
Oh ja, nog een tip voor alle werkgevers: LinkedIn is de plaats waar ook klanten en prospects informatie over jouw bedrijf zoeken. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je bedrijfspagina up-to-date is en gevuld met zinvolle content. Realiseer je ook dat, als ze op je bedrijfsnaam zoeken, al jouw medewerkers in beeld komen. Huur daarom eens een fotograaf in, die voor iedereen een LinkedIn Ava maakt in een stijl die bij jouw organisatie past. Kleine moeite, maar wel zo professioneel!
2 – Online Servetje
Veel gebruikers hebben ooit een keer hun profiel aangemaakt op een verloren moment. En dat is te zien … Data kloppen niet, functies zijn niet of summier toegelicht, vermeldingen staan in het (steenkolen) Engels, terwijl je nooit een voet over de grens zet, interesses zijn niet vermeld etc etc. Je online CV ziet er meer uit als een online servetje waar iets op is gekriebeld. Gemiste kans!
Werk dus je profiel bij en ga voor een 100% score. Dat kun je makkelijk checken aan de zijkant van je profiel met de indicatie die LinkedIn je gratis geeft. Een volledig profiel is het halve werk. Oh ja, een anoniem profiel op LinkedIn slaat volgens mij ook nergens op. Of ga je ook met een masker op en een zwarte cape om, naar een netwerkborrel? Als je bang bent voor je privacy en dat op deze manier probeert te beschermen, heb je wat mij betreft niets te zoeken hier.
3 – Gespleten Persoonlijkheid
Als je een carrièremove maakt, hoef je echt niet weer een nieuw LinkedIn profiel te creëren. Toch komt het regelmatig voor dat gebruikers meerdere profielen blijken te hebben en onbewust hun eigen netwerken splitsen. Niet handig en erg rommelig.
Dus hup de bezem erdoor en keuzes maken, door de accounts met de minste contacten te deleten. Zorg dan ook gelijk dat je een tweede e-mail aan je LinkedIn Account hangt. Dan kun je, ook nadat je van loopbaan bent gewisseld, altijd nog je vergeten wachtwoord ophalen. LinkedIn kan je helpen om je account te verwijderen of je gespleten persoonlijkheid weer samen te voegen. Hoe je dat doet, kun je hier lezen: Hulp bij LinkedIN accounts
4 – To connect or not to connect … that’s the question
Het maken van de connectie is natuurlijk de basis van LinkedIn. Schroom daarom ook niet om je ‘real life’ contacten uit te nodigen en aan je netwerk toe te voegen. Wacht daar dan ook niet weken mee, maar neem één keer in de week de tijd om de contacten die je die week hebt gemaakt even op te zoeken en uit te nodigen.
Door een profiel op LinkedIn aan te maken, maak je je bekend aan de buitenwereld. Deze buitenwereld komt waarschijnlijk zo nu en dan bij jou kijken, gluren even over je schouder mee en pluizen je online CV uit. “Waarom ?” denk je misschien? Als je die vraag hebt stel hem dan! Ook op een gratis account kun je zien welke vijf mensen binnen en buiten je netwerk jouw profiel hebben bekeken. Dat alleen kan al extreem interessante info zijn. Maak dan ook de connectie met deze mensen en vraag of je iets voor ze kunt betekenen. Moet je eens kijken wat er dan gaat gebeuren….
Wat te doen met contacten die je niet kent en die jou uitnodigen? Gewoon eens hun profiel doorspitten. Ik accepteer iedereen waarvan ik denk dat die een toegevoegde waarde heeft. Dus geen Indiërs met vage namen en headhunters die op zoek zijn naar nieuwe kandidaten en ongegeneerd in mijn contacten willen grasduinen. KSSSSSTTTTT Wegwezen!
Oh ja. En dan nog deze …. Je krijgt van LinkedIn een mooi pictogrammetje als je meer dan 500 connecties hebt. Ga nu niet verder lopen opscheppen door tussen (haakjes) achter je naam door te tellen. Dat staat zo ontzettend kinderachtig en dat kan niet de bedoeling zijn.
5 – Een bos veren in je ….
Het ontvangen van een compliment is ontzettend leuk, maar het moet wel gemeend zijn. Het geven van de juiste vleiende opmerking op het juiste moment is een presentje dat niet veel kost, maar heel veel kan opleveren.
Endorsements kunnen je profiel opwaarderen maar ook ontzettend neerhalen. Laat dan ook niet die ene collega, waar je al vijf jaar naar zit te kijken, een lofdicht plaatsen waarin je praktisch verafgood wordt voor je dagelijkse werkzaamheden. Daar prikt echt iedereen dwars doorheen. Zeker als jij exact hetzelfde doet voor hem. Niet doen dus. Wees zuinig met je geschreven endorsements en blijf realistisch.
Wil je hem of haar toch paaien, beloon hem of haar dan met het geven van een klein pluimpje door één of een paar van zijn of haar skills te endorsen met de knoppen die in LinkedIn bovenaan het profiel staan. Minder zwaar en zichtbaar, maar mooi genoeg.
6 – Spreek je moerstaal
Als jouw netwerk voor 99% Nederlands is, waarom is jouw profiel dan helemaal in het Engels? Een beetje overdreven en dikdoenerig, zolang je geen internationale carrière hebt of ambieert. Een beetje oenig bovendien als het gebruikte taalgebruik wel chique lijkt, maar toch een hoog steenkolen gehalte heeft. Datzelfde geldt voor je status-updates. Spreek dus de taal van je netwerk, dat maakt de communicatie wel zo eenvoudig.
7 – Oh kom er eens kijken …
Mijn LinkedIn account? Oh dat heb ik wel, maar kijk er nooit op! “Waarom?” vraag je? Jaaaa… Uhhhh …. Geen tijd voor … ben echt veel te druk….
Zo werkt sociaal netwerken niet. Netwerken is net-werken. Geef het dus wat aandacht en tijd, anders kun je net zo goed je account deleten (zie punt 3 voor de URL). Geen tijd? Wat een onzin! De gemiddelde Nederlandse werknemer besteedt 2 uur per dag aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Daar kun je best eens een kwartiertje van pikken. Surf eens door je netwerk. Zie wie er veranderd is van baan, complimenteer die oud-collega met haar nieuwe foto en lees vooral het interessante nieuws dat je netwerk met je deelt. Vroeger las je wellicht de krant tijdens een kop koffie. Ga nu met je tablet op schoot zitten en veeg door de LinkedIn app. Daar word je wijzer van en je blijft tenminste bij de tijd.
8 – We hebben een clubje opgericht …
Netwerken doe je nooit alleen. Als je optimaal kennis wilt delen en vergaren kun je niet zonder de groepen van LinkedIn. Hier vind je alles over ieder onderwerp verzameld en gedeeld door gelijkgestemden. Blijf dan ook niet als een muurbloempje aan de kant zitten maar dans mee. Word lid van de groepen die in jouw interessegebied liggen en maak contact met mensen die je anders nooit had ontmoet. Reageer op de lopende discussies en open er zelf eens een. Ervaar dat je connectie legt met mensen die je waarschijnlijk anders nooit had ontmoet. Zelf heb ik al heel wat succesvolle irl afspraken kunnen maken op deze manier.
9 – Laat iets van je horen
Het eerste wat LinkedIn tegen je zegt als je je pagina opent is : “Share an update …” Onderzoek zegt dat 75% van de LinkedIn’ers dat nooit doet. Maar waarom doe je dat niet? Sta je op die netwerkborrel ook alleen in een hoekje van de nootjes te knabbelen, of knoop je een gesprek aan?
Al je activiteiten zijn (indien goed ingesteld) op je profiel zichtbaar voor je netwerk en je toekomstige relaties. Het is wel erg kaal als daar alleen dat nieuwe contact van 3 maanden geleden bijstaat en je verder stil bent gebleven. Maak daarom zo nu en dan eens wat lawaai en laat van je horen. Niets te melden? Dat kan niet. Je hebt vast wel een interessant artikel gelezen de laatste week dat je met je relaties kunt delen. Of lees je geen vakbladen en websites? Dan heb je een ander probleem vrees ik…
10 – Iets te veel van het goede
Delen en netwerken is geweldig, maar je kunt het ook overdrijven. LinkedIn is geen Twitter, dus houd het wel een beetje binnen de perken. Elke 30 minuten een update kan behoorlijk irritant worden. Voor je het weet ben jij die wasmiddelenfabrikant tijdens de commercials die iedereen bij voorbaat wegzapt. Hou het daarom zakelijk en binnen de perken. Kies je momenten waarop je een bericht plaatst en overdrijf het niet.
Vier à vijf updates per week is een mooi gemiddelde. Zo blijf je top of mind bij je netwerk zonder jezelf te overschreeuwen.